Autorităţile din Chişinău îşi propun să crească numărul semafoarelor inteligente şi al butoanelor digitale pentru pietoni. Astfel de dispozitive, menite să fluidizeze traficul rutier, urmează să fie instalate la intersecţia străzilor Calea Moşilor cu Ismail sau pe 31 August. Între timp, experţii declară că, întâi de toate, este necesară o mai bună interconectare între semafoare şi o strategie clară pentru această reţea.
În nodul rutier Ismail – Calea Moșilor urmează să fie instalate mai multe semafoare inteligente care vor fluidiza traficul la ore de vârf.
DUMITRU CEBAN şef adjunct, Direcţia Generală Mobilitate Urbană: „În prima etapă vom pune accent pe arterele care leagă suburbiile municipiului Chişinău cu intrările principale în oraş şi în raza oraşului un exemplu este traseul şoseaua Hînceşti – Grenoble – G. Asachi – Ismal, P. Halippa şi până la Gara de Nord. Începem implementarea semafoarelor inteligente din nodul rutier Calea Moşilor şi Ismail, acolo vom instala 12 corpuri de semafor şi şase controlere inteligente care vor gestiona traficul.”
În prezent, în Chişinău sunt patru semafoare inteligente care sunt coordonate de Centrul de Monitorizare a Traficului.
VLADIMIR BUTÎRSCHI manager, Centrul de Monitorizare a Traficului, Chişinău: „Pentru fiecare cameră sunt create aşa-numite bucle virtuale. În aceste bucle virtuale, noi depistăm prezenţa traficului. Acest soft primeşte informaţia din softul de monitorizare şi actualizează programul de dirijare, aşa încât să permită fluxul principal să circule mai liber.”
Şoferii speră că odată cu instalarea dispozitivelor inteligente nu vor mai pierde timp preţios în trafic.
ILIE BRICICARU expert internaţional în siguranţă rutieră: „Din punctul meu de vedere trebuie să începem de la o strategie de reţea - ce ne dorim noi pentru Chişinău, ca reţea de dirijare prin obiecte de semafor?Eu cel puţin nu am văzut respectiv, din punctul acesta de vedere, este foarte complicat să spui că într-o intersecţie sau alta este suficient sau este prea mult un obiect de semafor, pentru asta trebuie să fie studii. Un alt aspect ar fi interconectarea acestor semafoare, cum ele lucrează unul cu altul.”
Autorităţile municipale îşi propun să dezvolte infrastructura şi pentru a prioritiza transportul public în intersecţiile aglomerate.
DUMITRU CEBAN şef adjunct, Direcţia Generală Mobilitate Urbană: „Vom lansa semaforul de pe strada Ciuflea cu strada 31 August 1989, la fel va fi unul inteligent, care va permite şi virările la stânga din 31 August spre bd Ştefan cel Mare, pe strada Ciuflea. La fel, examinăm modernizarea semafoarelor în sensul giratoriul de la intersecţia străzilor Negruzzi cu Gagarin şi respectiv modernizarea semaforului... la intersecţia Gagarin cu Decebal şi urmează să le cuplăm pe toate într-o reţea coordonată de intersecţii.”
În oraşul Chişinău sunt 180 de intersecţii semaforizate.