Modificarea legii privind parcarea neregulamentară în Chișinău și procedura de evacuare a mașinilor au stârnit noi critici. Soluțiile propuse de un grup de deputați au fost discutate astăzi în Parlament. Opiniile sunt împărțite. Unii cred că agenții constatatori primesc atribuții excesive, iar acest lucru ar putea duce la corupţie.
Potrivit noilor reguli, maşinile parcate neregulamentar vor fi duse la parcarea specială doar dacă:
1.Blochează accesul altor mașini, inclusiv al ambulanțelor, autospecialelor pompierilor, transportului public.
2. Dacă mașina este parcată pe trecerea de pietoni sau în apropierea acesteia, la o distanță de cel puțin 10 metri.
3. Dacă maşina este parcată n intersecții sau la mai puțin de 15 metri.
4. Este împiedicată deplasarea pietonilor cu mobilitate redusă sau blochează accesul oamenilor la scări, rampe sau borduri speciale.
STANISLAV COPEŢCHI, secretar de stat, Ministerul Justiţiei: „Autorii proiectului vor să îngusteze cercul acestei ipoteze prin a indica una din condiţiile cu caracter alternativ când mijlocul de transport ar putea fi dus la parcare. Aici îngrijorările sunt atât de ordin tehnic cât şi practice.”
DORIAN ISTRATII, autorul proiectului: „Agentul constatator va fi obligat să telefoneze proprietarul vehiculului pentru al anunţa despre cauză timp de 15 minute, proprietarul dacă va veni să îşi ia vehiculul, va fi documentat. Dar timp de 15 minute, agentul constatator nu va putea solicita ridicarea autovehiculului de către evacuator.”
VITALIE RĂILEAN, reprezentant MAI: „Lasă loc de interpretare cum poate agentul constatator în practică să asigure solicitarea telefonică adresată proprietarului mijlocului de transport. Datele de contact ale proprietarului nu sunt disponibile şi asta o să îngreuneze şi activitatea agentului constatator, mai ales când mijlocul de transport este dat în folosinţă altei persoane”
Proiectul a stârnit nemulţumire şi în rândul consilierilor municipali, iar Victor Chironda a lansat şi o petiţie.
VICTOR CHIRONDA, consilier municipal, Partidul Platforma Demnitate şi Adevăr: „Plus există după mine aici şi un factor mai mare de risc de corupţie dacă agentul constatator este în măsură să decidă că da este 1.5 metri, dar în realitate este 1.45 metri. Există riscul ca agentul să fie supus unei tentative de mituire.”
ALEXANDRU BOLDESCU, profesor de legislaţie rutieră: „Faptul că aici s-a menţionat că 1.5 metri trebuie de lăsat, asta nu înseamnă că de mâine se poate de permis parcarea pe trotuare. Cum a fost interzisă, aşa şi rămâne interzisă. Eu cred că iniţiativa este bună, doar că trebuie un pic să o mai cizelăm pentru că sunt nişte momente care nu prea corespund regulamentului circulaţiei rutiere.”
Potrivit documentului, dacă șoferul ajunge la fața locului în același timp cu evacuatorul, maşina nu va mai fi ridicată.
DORIAN ISTRATII, autorul proiectului: „După votarea în prima lectură vom mai avea consultări pentru a dezbate acest subiect şi acest proiect de lege în aşa fel ca să-l îmbunătăţim mai mult.”
Ministerul Afacerilor Interne a propus ca primăriile să aibă competenţa de a sancţiona şoferii care staţionează sau parchează în locuri neautorizate. Primăria Chisinau nu comentat propunerile legislative desi lipsa locurilor de parcare rămâne o problemă serioasă.
REPORTER: NADIA MIHUŢĂ