Actualitate

Aeroportul Internaţional Chişinău nu va putea fi privatizat

Aeroportul Internaţional Chişinău nu va putea fi privatizat

Aeroportul Internaţional Chişinău nu va putea fi privatizat. Un proiect de lege a fost aprobat astăzi de Guvern și conține o listă cu întreprinderi de stat interzise privatizării. Pentru a deveni lege, proiectul trebuie votat şi de Parliament. Un amendament anterior a fost declarat neconstituţional şi anulat de magistrații Curții Constituționale.

Potrivit proiectului de lege, toate obiectivele de infrastructură precum pistele, platformele de îmbarcare şi de parcare a aeronavelor, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate, trec în proprietatea statului. În anexă, mai sunt incluse 18 societăți pe acțiuni și 16 întreprinderi. Iar Agenţia Proprietăţii Publice va trebui să soluţioneze problemele ce apar în procesul de desfăşurare a licitaţiilor pentru spaţiile cu destinaţie de alimentaţie publică.

ROMAN COJUHARI directorul Agenţiei pentru Proprietăţi Publice: A fost aprobat hotărârea de Guvern de promovare a legii privind modificarea anexei la legea 121. Această acţiune a fost planificată din decembrie anul trecut, deoarece noi trebuie să reînnoim această listă. La fel, este inclus și aeroportul internațional Chișinău. Imediat după ce el va intra în vigoare, va fi publicat în monitor oficial, atunci va fi reluată licitația. Licitația va fi reluată în condițiile în care au fost anunțate, deci regulile nu se schimbă.

Autorităţile încearcă, de câteva luni, să găsească o companie care să ia în chirie spațiile comerciale ale Aeroportului International Chișinău, însă fără succes. Au fost organizate 3 licitaţii şi toate au fost anulate. Amintim că, aerogara a revenit în gestiunea statului la sfârşitul lui martie 2023, după un lung șir de încălcări ale contractului de concesiune de către compania "Avia Invest". Noua lege nu interzice însă şi o nouă concesionare.

ROMAN COJUHARI directorul Agenţiei pentru Proprietăţi Publice: Parteneriatele publice-private sau concesionarile nu este o înstrăinare, este o metodă de valorificare și dezvoltare a întreprinderilor. Deci aeroportul ar putea fi ulterior concesionat? Includerea în anexă nu interzice concesionarea.

Firma concesionară de până acum fusese fondată cu 28 de zile înaintea tranzacției şi era controlată de condamnatul fugar Ilan Șor. A promis că va investi aproape 250 de milioane de euro în modernizare, dar a fost o minciună. Prin urmare, Agenția Proprietăți Publice a reziliat contractul motivând că "Avia Invest" nu a şi-a îndeplinit obligațiile contractuale.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter