Guvernul va aloca, în 2025, un buget record de 3,2 miliarde de lei pentru modernizarea și întreținerea drumurilor din Republica Moldova. Anunțul a fost făcut de premierul Dorin Recean, care a declarat că vor fi construiți și reabilitați peste 600 de kilometri de drumuri locale și regionale, dar şi poduri, dintre care multe nu au modernizate în ultimele trei decenii. Experţii se întreabă, însă, dacă toate aceste planuri vor fi puse în practică.
Din cele 3,2 miliarde de lei, 2,7 miliarde vor fi alocate prin Fondul Rutier pentru reabilitarea drumurilor regionale. Premierul Dorin Recean a recunoscut că fondurile sunt insuficiente, dar a garanat că nu vor fi majorate taxele rutiere. Într-o conferinţă de presă, el a dat şi câteva exemple de drumuri regionale ce urmează a fi reaparate.
DORIN RECEAN, premierul Republicii Moldova: Cinci kilometri de drum din apropierea satului Slobozia Mare, cunoscut de fiecare şofer care în ultimii ani a traversat vama de la Giurgiuleşti. Un alt exemplu sunt trei kilometri de la lozova spre magistrala M1 Chişinău-Leuşeni, drum care trece prin pădure oferă o alternativă mai bună celro din Străşeni şi Călăraşi, acre vor să meargă în România pe la Leuşeni. Vom avea încă 5 kilometri de asfalt care să contribuie la valorificarea poitenţialului turistic din zona Vadul lui Raşcu, de pe Nistru în Şoldăneşti.
De asemenea, până la sfârșitul acestui an, ar trebui să fie gata studiul de prefezabilitate pentru segmentul Chișinău–Ungheni al viitoarei autostrăzi Iași–Ungheni–Chișinău, considerată esențială pentru conectivitatea regională.
Alte 500 de milioane de lei, alocate prin programul "Bugetul Plus", vor ajunge la autoritățile locale pentru repararea drumurilor locale. Potrivit Guvernului, 579 de primării din întreaga țară au depus proiecte pentru reabilitarea acestor drumuri. Premierul recunoaște că bugetul disponibil acoperă doar o parte din solicitări.
DORIN RECEAN, premierul Republicii Moldova: Este o competiţie, căci nu ajung bani la această etapă. Repet, noi trebuie să ne pregătim capacitatea de executare a lucrărilor pe infrastructură pe drumuri în aşa fel încât să ne pregătim şi de asimilarea bugetelor de pre aderare, care va fi în noul buget al Uniunii Europene şi începe cu anul 2028. Iată atunci vor ajunge resurse financiare pentru toţi.
VITALIE RAPCEA, director program, Expert Grup: Noi prin faptul că am subfinanţat ani la rând fondul rutier, noi nu am creat piaţă. Noi atunci avem o ofertă care este destul de fină, subţire şi s-ar putea să nu poată asimila aceşti bani care sunt astăzi de primul ministru că sunt disponibili pentru proiectele de infrastructură. Noi nu cream predictibilitate pentru mediu de afaceri ca să investească în utilaje, în capacităţi de producţie, astfel încât să aibă siguranţa că bussines pe această piaţă va fi şi mâine, poimâine. Cu alte cuvinte nu odată în patru ani, în an electoral.
MARIN GOSPODARENCO, director executiv, Centrul Analitic Economica: Avem nevoie de drumuri bune. Cu toate că întrebarea este dacă avem şi capacitate instituţională, putem să implementăm noi aceste proiecte eficiente fără risipă. De fapt, ne-am confruntat de prea multe ori cu promisiuni frumoase şi rezultate slabe, licitaţii întârziate, proiecte blocate, drumuri asfaltate superficial. Suntem într-un an electoral, iar investiţiile în drumuri sunt întodeauna populare. Avem drumuri bune, dar avem nevoie de onestitate, transparenţă şi responsabilitate.
Va fi creată şi o comisie care va monitoriza toate aceste lucrări, care trebuie finalizate până la sfârşitul anului. În ultimii trei ani au fost reabilitaţi 766 de kilometri de drumuri.
Precizăm că Republica Moldova are peste 10 mii de kilometri de şosele, dintre care aproximativ șase mii sunt naționale și patru mii regionale. Peste 1.200 de kilometri de şosea sunt acoperiţi cu pietriş.
REPORTER: ANGELINA UNGUREANU
Imagine: Dumitru Lupu