Peste 50 de mii de colete ajung zilnic la oficiile poştale sau sunt livrate către locuitorii Republicii Moldova prin intermediul serviciilor de curierat. Multe dintre ele sunt comenzi de pe platformele online, spun distribuitorii. Comerţul pe internet s-a dezvoltat cu paşi rapizi în ultimii ani. Evoluţiile în acest domeniu au fost subiectul unei conferinţe desfăşurate joi la Chişinău, la care au luat parte antreprenori, experţi, dar şi autorităţi.
LUDMILA LAVRIC, reprezentant, companie de curierat: Pentru anul 2025 se preconizează o creştere de +45%, iar în 2026 vedem o creştere de +17% faţă de anul 2025. Sunt peste 57% de utilizatori online care comandă practice zilnic. Avem un rulaj de colete peste 50 de mii zilnic.
Creşterea comerţului online i-a determinat şi pe specialiştii din domeniul bancar să dezvolte servicii digitale mai bune. Astfel, acum oamenii pot să cumpere un produs în rate online sau să facă plăţi digitale diverse.
NICOLAE STEPANOV, reprezentant, companie bancară: Orice persoană fizică poate intra pe sinte-ul partenerului, poate să îşi alege marfa sau serviciile, iar dacă nu are astăzi bani el are posibilitatea să produre această marfă 100% digital, fără documente, fără semnătura contractului pe suport de hârtie. Totul se face online. Totul se procură acum şi persoana are posibilitatea să achite în şase sau 12 luni.
CRISTIAN ONICA, reprezentant, companie bancară: Noi venim cu o gamă de servicii financiare pentru antreprenori. Le oferim atât sprijin în integrare, cât şi toate metodele tehnice posibile de acceptare a plăţilor în online. Mai nou, am lansat şi o ofertă pentru antreprenori, care cuprinde toate aceste servicii, în care antreprenorul achită doar comisionul de acceptare.
Evoluţia constantă a acestui fenomen aduce însă şi unele riscuri. Şeful Agenției Pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței spune că, de la începutul acestui an, au fost înregistrate 149 de sesizări de la persoane care au achiziţionat produse sau servicii online şi nu au fost mulţumite.
SERGIU DĂRĂNUŢĂ, şef, ISSPNPC: Comerţul online vine şi cu noi provocări pentru instituţiile de control şi pentru statul Republica Moldova, fiindcă noi aici discutăm despre protecţia datelor cu caracter personal al consumatorului, plus consumatorul nu are această posibilitate ca şi cum ar merge la un raft, la un magazin fizic ca să-şi aleagă produsul, să îl pipăie, să îl miroase, să îl vadă.
Potrivit specialiştilor în servicii de curierat o persoană din Republica Moldova primeşte în medie 14 colete anual de la magazinele online.
REPORTER: ANA NEAMŢU
Imagine: Dumitru Lupu