Social

ANRE: Furnizorii care nu respectă calitatea serviciilor vor trebui să compenseze clienții

ANRE: Furnizorii care nu respectă calitatea serviciilor vor trebui să compenseze clienții

Erori de facturare și întreruperi în furnizarea serviciilor, calitatea apei sau abateri de la reglementările privind energia termică și gazele naturale. Sunt principalele nereguli de care se plâng consumatorii. Potrivit ANRE, în ultimii doi ani, numărul petițiilor s-a dublat. Agenția a anunțat că, în scurt timp, va aproba modificări la regulamentul privind calitatea serviciilor livrate. Dacă funizorii nu vor respecta parametrii de calitate indicați, consumatorii vor putea beneficia de compensanții.

Doar în primele nouă luni ale anului, ANRE a primit peste 1.650 de apeluri de la consumatori. Anul trecut, Agenția a recepționat peste 800 de petiții. Cele mai multe nemultumiri sunt in sectorul energetic 39.4%, despre agentul termic 32.6%, apă și canalizare 14% și gaze naturale 12.3%. Peste 90 la sută dintre acestea au fost soluționate între consumatori și furnizor, fără a se ajunge la litigiu.

sursa: anre.md

PETIȚII DIN PARTEA CONSUMATORILOR

ANUL 2025 – peste 1600 apeluri

ANUL 2024 - 800 petiții

Sectorul energetic – 39,4%

Agent termic – 32,6%

Apă și canalizare – 14%

Gaze naturale – 12,3%


ALEXANDRU STRAISTARI șeful Secției relații cu consumatorii, ANRE: S-au dublat reclamațiile anume ce țin de repartizarea energiei termice, mai nou sunt în creștere și reclamațiile consumatorilor ce ține de facturarea pentru apa caldă menajeră. " 5.12-5.30 în cadrul examinării am constat că de multe ori facturarea este incorectă. Asta din cauza mai multor factori, pe de o parte locatarii nu declară onest consumul conform datelor reale de pe contor se formează o diferență dintre consumul inregistrat de contorul de brașament și atunci furnizorul repartizează acest consum suplimetar in facturile locatarilor.


Potrivit furnizorului de energie, numărul sesizărilor privind agentul termic a crescut odată cu aprobarea noii metodologii de repartizare între toate apartamentele dintr-un bloc, inclusiv celor deconecate de la rețeaua centralizată.


VASILE LEU șef Secție Investiții gaze naturale, ANRE: La etapa inițială au fost multe cazuri când erau necorespunderi cu datele reale. Agenția este pe ultima sută de metri de a efectua modificări al regulamentul privind calitatea serviciului de alimentare cu energie termică și aici vor fi prevăzuți anumiți parametri de calitate, dar și compensații.


În cazul energiei electrice și a gazelor naturale cele mai frecvente plângeri sunt legate de suprafacturare și calitatea serviciilor. Cetățenii pot sesiza neregulile la furnizor sau la Centrul Unic de Apel pentru consumatori, dar și la Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova.


Centrul Unic de Apel pentru consumatori 022 51 51 51

Centrul European al Consumatorului din R.Moldova +373 61 27 11 11; +373 22 022 942


MIHAELA PASCAL director, Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova: Și noi ghidăm consumatorii atunci cînd au o problem sau litigiu, fie telefon sau formă scrisă. O altă asistență ține de redactarea rcelamațiilor către prestatori. Formularea corectă a reclamațiilor, revendicărilor, indicarea corectă a datelor, faptelor, anexarea corectă a probelor poate duce la o soluționare mai rapidă și în favoarea consumatorului.


Potrivit experților, creșterea nuMărului de petiții arată că, în ultimii ani, cetăţenii sunt mai activi în raportarea cazurilor.


VITALIE RAPCEA, managerul proiectului, Centrul Analitic Expert-Grup: Consumatorii încep să fie tot mai activi, înțeleg ce drepturi au și chiar să facă uz de aceste drepturi. Și ne bucură faptul că sunt autorități care își iau in serios aceste mandat de protecție a consumatorilor.


In Republica Moldova este in aplicare proiectul "Consolidarea cadrului de protecție a consumatorului", implementat de centrul Analitic Expert-Grup.


REPORTER: NATALIA CHICU

Imagine: Dumitru Lupu

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter