Social

Păpușa Huggy Wuggy, pericol pentru copii

Păpușa Huggy Wuggy
Sursa video: TVR MOLDOVA

Controversatele păpuşi şi personaje din jocurile video, Huggy Wuggy, ce îndeamnă copiii la gesturi extreme, au ajuns în vizorul autorităţilor de la Chişinău. Agenţia pentru Protecţia Consumatorului a pornit o anchetă privind comercializarea jucăriilor şi difuzarea desenelor animate cu acest personaj. O echipă de psihologi, terapeuţi şi alţi specialişti examinează impactul jucăriei asupra psihicului celor mici.

Păpuşile Huggy Waggy sunt tot mai prezente în magazinele şi pieţele din Republica Moldova. Pot fi văzute şi în braţelor copiilor. Jucăria este din pluş, de obicei, de culoare albastră, cu mâini şi picioare lungi şi cu un zâmbet înfiorător, iar cântecele acesteia despre moarte au împânzit mediul on-line.

"Îmbrățișează-mă zi și noapte.  Numele meu este Huggy Wuggy.  Dinții ascuțiți te lasă să sângerezi. Niciodată să nu-mi vorbeşti urât. Să nu-mi spui niciodată că sunt urâtă. Ține-mă până mori."

Numărul copiilor atraşi de aceste jucării este în continuă creştere. Se găseşte aproape în orice piaţă sau magazin de jucării. Majoritatea comercianţilor ne-au spus, în spatele camerei, că şi-ar dori să nu o mai vândă, însă cererea e mare, iar afacerea - avantajoasă.

„Nu avem şi vrem să avem, e jucăria care consider că nu ar trebui să se vândă aşa jucărie, mai ales pentru copii.  – Se adresează mămicele cu solicitare de a cumpăra? – Foarte multe se adresează, le vor pe culori, le vor mai mari mai mici. "

Reprezent magazin on-line: „Noi nu mai vindem, dar va pot recomanda de unde luaţi. Costă între 300 -500 de lei. "

Huggy Waggy a apărut în 2021. Este personajul unui joc video, care urmărește jucătorul și încearcă să îl omoare, ademenindu-l într-o fabrică de jucării abandonată. Producătorul american al jocului a înregistrat o popularitate imensă şi a anunţat că urmează să lanseze partea a doua a jocului.

„Noi maturii avem un stereotip, probabil aşteptăm de la jucării să fie doar drăguţe, doar plăcute, dar copii văd lumea alftel. - Dacă v-ar cere fetiţile aţi fi deacord să le procuraţi? -E ambigu trebuie să văd din ce deesen animat, ce învaţă acest desen animat. Mama eu ştiu desenul animat, nu este foarte drăguţ. E straşnic. La mine la şcoală unii se joacă jocuri de acestea, iată de unde ştiu. Nu am procurat-o şi nu sfătui pe nimeni. Nu vă este frică că ar putea da de asemenea aplicaţii, jocuri? -Nu ei ştiu cei bine, cei rău şi ce nui de folos. Mulţi copii văd pe internet, cer părinţilor, iar ei nu sunt informaţi, doar să le ofere copiilor ce vor le cumpără”.

Specialiştii din domeniul sănătăţii mintale îndeamnă părinţii să-şi ţină copiii cât mai departe de acest fenomen. Mame din întreaga lume au mărturisit că odraslele lor au fost la un pas de a-şi lua viaţa după ce au urmărit materiale video cu acest personaj.

IRINA CRASNOJON, psiholog-psihoterapeut: „Copii care au recurs la suicid care au sărit peste geam, care făcea ceia ce le dicta Huggy Waggy, că jucăria are un cântecel acolo, că ţinemă lângă tine până mori, atingemă, ia-mă mereu cu tine, este un mesaj destul de influient asupra psihicului copilului. Din cauza stimulilor puternici, el tresare de fiecare data, ajunge să aibă coşmaruri. Are somn superficial, începe să le lipsească pofta de mâncare sau apare mâncatul compulsiv. Se tem să doarmă singuri în camerele lor”.

Jucăria este adresată copiilor de peste 12 ani, însă cei mai interesaţi de ea sunt micuţii de până la cinci ani. Psihologii cred că producătorii păpuşii Huggy Wuggy s-ar fi bazat pe studii şi tehnici de sesibilizare a unui numar cât mai mare de copii, cărora să le satisfacă, aparent, nevoia de afecţiune.    

IRINA CRASNOJON, psiholog-psihoterapeut: „Ne mustră conştinţa că nu avem suficient timp pentru copii noştri, le cumpărăm ceea ce-şi doresc ei doar pentru ca eu o să fiu un părinte bun. Greşit. Atenţie, comunicare, valorizare, ataşament, nevoia de fi iubit. Elementar să le zică că-I iubesc”.

TEXT Inspectoratul pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor din Republica Moldova s-a autosesizat în urma fenomenului "Huggy Wuggy", care ia amploare în rândul copiilor basarabeni, şi a iniţiat o anchetă.

SERGIU DĂRĂNUŢĂ, şef, ISSPNPC: „Am început să discutăm cu psiholigi, medici neorologi şi nişte directori de instituţii, educatori, cu care vrem să avem o masa rotundă şi să înţelegem cât de mare este această problemă, ca ulterior să intervenim pe piaţă. Ar fi probabilitatea să fie scoasă. Eu nu prea cred, eu cred că vom apela la  Consiliu Audiovizualului pentru a majora vârsta care pot privi produsul media”.

Rezultatul anchetei va fi prezentat într-o lună. Experţii spun că crererea mare pentru păpuşi precum e Huggy Wuggy scoate la iveală o problemă socială mai complexă - marketingul agresiv pentru produse ce au ca scop ruperea graniţelor între lumea reală şi cea digitală, dar şi scăderea constantă a limitei de vârstă a publicului pentru conţinutul şocant şi horror.

author-img_1

Ion Calmis

Editor