Economic

În Chișinău ar putea fi fabricate autobuze electrice

Reportajele telejurnalului
Sursa video: TVR MOLDOVA

Zilele în care pe străzile municipiului Chişinău ar putea circula autobuze electrice produse aici nu sunt atât de departe. Cel puţin asta spune un antreprenor, care vrea să construiască o fabrică de asamblare a autobuzelor electrice pe teritoriul fostei uzine de tractoare, Tracom. Întreprinderea a devenit parc industrial în care îşi desfăşoară activitatea 71 de companii.

Vitalie Eşanu este inginer de profesie şi a predat mulţi ani la facultatea de Calculatoare, Informatică şi Microelectronică de la Universitatea Tehnică din Chişinău. Ulterior, împreună cu doi foşti studenţi, a pus bazele unei companii de producţie a echipamentelor pentru transportul electric: troleibuze, tramvaie, autobuze. VITALIE EŞANU antreprenor: „Utilajul nostru astăzi se exploatează în peste 120 de ţări, da poate chiar astăzi în 150 de oraşe în diferite ţări ale lumii. Începând de la Murmansk care e de la Polul Nord şi cu Bişkekul care e în Kirghizia. Profitul este destul de mare dacă putem să investim astăzi. Aşa un produs costă de la 12 până la 20 de mii de euro”. Inginerii basarabeni au reuşit să inventeze un modul de control pentru sistemul de propulsie al troleibuzelor. Astfel, dispozitive grele de circa 1,5 tone sunt înlocuite de acest aparat modern, care cântăreşte doar 42 de kilograme şi asigură gestionarea mult mai eficientă a consumului de energie electrică. IURIE BOCLINCĂ şef de producţie: „Aici noi avem utilajul nostru de bază, cel mai principal în mare parte, care reprezintă modulul de forţă sau modul de comandă cu toate periferiile unui trasnport electric public, cum ar fi tramvaiul, troleibuzul şi aşa mai departe. El îndeplineşte fucţia de comandă a motorului. Şi tot ce ţine de funcţiile care sunt, recuperarea energiei, încărcarea bateriei. Procesul de creare a utilajului este complex din mai multe etape, chiar foarte multe etape, de la idee, care vine de la domnul director, pe urmă parametrii tehnici care trebuie de realizat”. Acum se lucrează la producţia echipamentelor care vor fi livrate la o uzină din Belarus, unde va fi asamblat şi certificat primul electrobuz de acest tip. IURIE BOCLINCĂ şef de producţie: „Lipsesc oameni cu experienţă pentru că la noi domeniul electronic este destul de in gust, abia nu demult a început să se dezvolte. Sunt studenti carevor să se învete şi să se specializeze în acest domeni. Spre asta tindem şi noi”. Cele mai multe troleibuze vechi din Chişinău au fost modernizate datorită noii tehnologii realizate de inginerii companiei conduse de Vitalie Eşanu. Astfel, Regia Transport Electric a fost salvată de la faliment în anii 2000. Tot datorită lor a fost implementat şi transportul public fără fir, care circulă acum pe nouă rute: printre care Aeroport, Sângera, Truşeni, Durleşti şi Stăuceni. VITALIE EŞANU antreprenor: „În momentul cela noi am început cu modernizarea troleibuzelor vechi, care substituiau de pe troleibuze şi se arunca o tonă şi jumătate de utilaj. Şi punea un echipament care se punea şi acuma la noi, care se poduce de 42 de kilograme. Un trend în viaţa asta când noi vorbim despre autobuzele electrice, automobile electrice, deci noi am nimerit direct în ţintă”. Antreprenorul cere susţinerea autorităţilor pentru a realiza acest proiect, într-un spaţiu din Întreprinderea de Stat "Tracom". LIUBA MAXIM reporter TVR MOLDOVA: „Antreprenorul îşi propune să folosească suprafeţele neutilizate şi care stau în paragină de mai mulţi ani, pentru a construi fabrica de autobuze electrice”. Zona industrială Tracom se află pe strada Columna, chiar în centrul Chişinăului. Are o suprafaţă de peste 32 hectare și este proprietatea statului. În cadrul acestui parc industrial își desfășoară activitatea 71 de companii. Cele mai multe spaţii au fost închiriate de agenţii economici, dar aceştia pot să le cumpere, dacă întrunesc toate condiţiile impuse. AURELIA SALICOV, administrator, Î. S. Tracom: „În cadrul Întreprinderii Tracom au rămas doar cei 15 mii metri patraţi, la care ţinteşte compania InfoBusiness, ca şi spaţii industriale”. Aurelia Salicov a spus că vor avea loc mai multe schimbări în cadrul parcului industrial. Ea a menţionat că orice proiect investiţional pe platforma Tracom trebuie să treacă printr-o comisie de concurs, constituită din membrii Agenţiei Proprietăţi Publice şi reprezentanţi ai Guvernului. AURELIA SALICOV director interimar, Î. S. Tracom: „Toate acţiunile trebuie să fie transparente şi într-un cadru legal prevăzut în cadrul nostru de legea parcurilor industriale. Noi nu am anunţat deocmadată, un concurs pentru un spaţiu la care ţinteşte această companie, în momentul în care vom anunţa acest concurs, atât Infobusiness, cât şi alţi potenţiali investitori, pentru că există un interes sporit pentru acest spaţiu”. Aurelia Salicov spune că în momentul în care va fi organizat concursul, cei interesaţi vor fi invitaţi să-şi prezinte proiectele investiţionale. Acest lucru, însă, nu se va întâmpla în următoarele luni. AURELIA SALICOV, administrator, Î. S. Tracom: „În componenţa acestei comisii intră reprezentanţi ai Ministerului Economiei, reprezentanţi ai Agenţiei Proprietăţi Publice şi reprezentanţii Întreprinderii Administratoare Tracom. Potrivit condiţiile contractuale cu rezidenţii, dreptul prioritar îl au proiectele prezentate de rezidenţi”. Vitalie Eşanu spune că, în toţi aceşti ani, a avut trei tentantive de a implementa acest proiect, dar toate au eşuat. VITALIE EŞANU, antreprenor: „Dacă nu implimnetez proiectul acesta, eu cu statul Republica Moldova numai vreau să am relaţii. Suprafeţele care sunt la Tracom, neutilizate, care stau în buruienem dacă nu, noi ne ducem şi proiectul îl realizam fără stat, Noi vrem să producem transport electric, asta e oportunitate pentru Republica Moldova”. Cele 71 de companii care lucrează pe teritoriul Întreprinderii de Stat Tracom au plătit, anul trecut, impozite de jumătate de miliard de lei, iar cifra lor anuală de afaceri este de peste 3 miliarde lei.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter