Social

Guvernul ia măsuri pentru a fluidiza traficul în vama Giurgiuleşti. Ar putea fi amenajată o pistă suplimentară de control, pentru a facilita exportul de cereale

Guvernul ia măsuri pentru a fluidiza traficul în vama Giurgiuleşti. Ar putea fi amenajată o pistă suplimentară de control, pentru a facilita exportul de cereale

Guvernul ia măsuri pentru a fluidiza traficul în Vama Giurgiuleşti. Ar putea fi amenajată o pistă suplimentară de control, pentru a facilita exportul de cereale. Mulți șoferi de camioane sunt nevoiți să aştepte mai bine de 24 de ore pentru a trece cu marfa spre Uniunea Europeană.

În ultimele 24 de ore, la Vama Giurgiulești, pe sensul de ieșire din Republica Moldova, au trecut aproape 190 de camioane. Timpii de așteptare sunt mari iar, la discuțiile de asaeră cu autorităţile, agricultorii au cerut să fie creat un coridor special vamal pentru exportul cerealelor.

SERGIU SPINEI fermier: „Mulţi agricultori au câte un tir sau două, s-ar putea ca ei să nu facă un drum până la Constanţa şi înapoi, dar să facă trei. În cazul dat, până apare următoarea cultură, agricultorii s-ar uni şi ar duce nu o mie de tone, dar zece mii de tone. Poate de optimizat cu documentaţia, să fie făcut totul electronic şi să ajungă omul în vamă să piardă numai cinci minute, să nu stea tirul acesta trei zile. MUSCA Dacă ar fi dublat personalul, cred că tot s-ar mări fluxul.

VASILE GAGIU agricultor, exportator: „Nu este organizată bine logistica la noi în RM. Mai bine de doi ani tot batem la uşă şi nimic nu se realizează.  Noi demult discutăm ca pe portul Giurgiuleşti să fie organizat să putem încărca vapoare mari. Nu ar fi o problemă ca o data în trei luni de zile să fie curăţit... în port unde vine nisipul cela de pe Prut.

Ministrul Agriculturii şi directorul Serviciului Vamal au propus deschiderea unei piste suplimentare de control.

VLADIMIR BOLEA ministrul Agriculturii: „Noi sperăm să nu avem un flux şi mai mare de maşini din Ucraina, care ar putea să blocheze vama din Republica Moldova. Şi pentru ca să nu avem acest lucru, discutăm astăzi cu şefii vămilor despre posibilitatea de a crea o pistă separată pentru transportul grânelor din Republica Moldova prin acest punct de trecere vamală. După această întâlnire urmează, cel mai probabil, săptămâna viitoare să mă deplasez împreună cu şeful Vămii la Bucureşti. Ne întâlnim cu ministrul Agriculturii şi cu şeful Vămii din România, ca să vedem cum facem fluidizarea traficului prin acest punct de vamă”.

ION TALMAZAN şef, Serviciul Vamal: „Iată chiar pe porţiunea de teren pe care ne aflăm acum, intenţionăm cumva să construim nişte piste, să demontăm acest bloc administrativ.  Numărul de camioane la export depinde de preţurile internaţionale la cereale, deci e un proces mai complex, nu poate fi calculat per ansamblu… câteodată nu cunoaştem nici noi cum o să fie evoluţia, pentru că noi nu ştim ce număr de camioane o să vină mâine la perfectare în punctul vamal”:

După ce Federaţia Rusă a bombardat porturile ucrainene de la Dunăre, a fost îngreunat accesul NAVELOR. De aceea, o bună parte din exportul ucrainean de cereale se face terestru prin vama Giurgiuleşti. Acolo sunt doar câte două piste de control pe sens. Aproape 70 la sută dintre camioanele care trec acum frontiera prin acest punct sunt încărcate cu cereale.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter