Economic

Tronsonul de cale ferată "Basarabeasca-Berezino" va fi funcțional din nou după o pauză de 25 de ani

Tronsonul de cale ferată "Basarabeasca-Berezino"
Sursa video: TVR MOLDOVA

După 25 de ani, tronsonul de cale ferată "Basarabeasca-Berezino" va fi, din nou, funcțional. Acesta va face legătură cu portul Ismail și Belgorod-Dnestrovskii și cu stațiile Arțîz şi Zatoca din Ucraina. Renovarea tronsonului va permite fluidizarea traficului de mărfuri dintre Republica Moldova şi Ucraina, dar şi cu ţările europene. Memorandumul a fost semnat astăzi de ministrul Infrastructurii de la Chişinău, Andrei Spînu, şi omologul său de la Kiev, Alexandr Kubrakov.

Angajaţii Întreprinderii Calea Ferată din Basarabească spun că tronsonul de cale ferată "Basarabeasca-Berezino" a fost demontat în 1996, la iniţiativa Ucrainei. NATALIA CHICU reporter TVR MOLDOVA: „În total vor fi construite 22, 7 kilometri de linie de cale ferată, dintre care 1, 2 kilometri, pe teritoriul Republicii Moldova, tot tronsonul de linie de cale ferată va fi construit de către specialiştii din Ucraina. Construcţia acesteti noi de cale ferată, va permite fluidizarea traficului de mărfuri dintre Republica Moldova şi Ucraina, dar şi ţările Europene”. Lucrările vor fi realizate de specialişti din Ucraina, iar Republica Moldova va veni cu o contribuţie financiară de 12 milioane de lei. SINCRON: OLEG TOFILAT director, Î.S. Calea Ferată: „Şi mai departe trenul va ajunge în portul Ismail, care este cel mai mare port de pe Dunăre din Ucraina şi care la momentul actual era conectată la reţeaua feroviară după ce a fost deteriorat podul de peste râul Nistru de la Carolina Bugas, Dacă vom avea succes în reabilitarea acetui tronson vor circula 3, 4 trenuri pe zi spre Ismail, ceea ce va fi vreo 10, 12 milioane tone pe zi.”. SINCRON: PETRU PUŞCARI preşedinte, raionul Basarabeasca: „Este important, deoarece vor fi create noi locuri de muncă, acest tronson din Basarabeasca va prinde din nou viaţă”. Tronsonul feroviar va face legătura cu portul Ismail și Belgorod-Dnestrovski şi va permite Republicii Moldova să exporte şi să importe mărfuri prin portul de pe Dunăre. Totodată, şi Ucraina va putea exporta mărfuri în țările Uniunii Europene. ANDREI SPÎNU ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale: „În contextul în care suntem în regiune cu războiul cu Ucraina, reabilitarea acestui tronson, ar ajuta ca transportul de mărfuri, fluxul acestui transport să crească. Este important dacă vreţi pentru întreaga lume, ştim că suntem în pragul unui risc alimentar la nivel global, iar Ucraina reprezentând o ţară din care se exportă grâne în special. Reabilitarea acestui tronson ar ajuta să depăşim anumite situaţii. Ce ţine de incapacitatea de a transporta această marfă câtre Uniunea Europeană”. ALEKSANDR KUBRAKOV ministrul Infrastructurii al Ucrainei : „Până la război, Ucraina exporta 150 de milioane de tone de produse alimentare, în mare parte producţie agrară, 80 de mii tone se exporta prin porturile de la Marea Neagră, dar ştim că acestea au fost blocare de Federaţia Rusă. Pentru noi, redeschiderea tronsonului este un pas important, va creşte potenţialul de export. Cu toţii realizăm că existul un risc legat de securitatea alimentară, care ar putea provoca foamete în lume”. Reabilitarea tronsonului de cale ferată Berezino-Basarabeanca va începe în câteva zile şi se va încheia în decurs de câteva luni.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter