Valoarea plăților efectuate de deținătorii de carduri bancare emise de băncile moldovenești pe site-urile web din alte țări a atins 368,5 milioane euro în 2023. În același timp, ponderea bunurilor materiale în aceste plăți a depășit ușor 6,6% anul trecut.
Potrivit unui studiu de cercetare, comandat de AamCham Moldova, consumatorii din Moldova preferă să cumpere în străinătate diferite servicii, inclusiv bilete de avion, tren și autobuz, cazări la hotel, conținut digital sau produse educaționale, scrie Bizlaw.md.
În 2023, companiile de livrare pe ultimul kilometru au implementat aproximativ 720.000 de livrări de produse tangibile de lae-shop-uri străine în Moldova, în valoare de 24,4 milioane euro (inclusiv TVA). Nu includem această cifră în evaluarea pieței moldovenești de comerț electronic.
Autorii studiului susțin că, fiind o țară mică, Republica Moldova nu este o piață atractivă pentru mărcile globale. ”Multe produse nu sunt disponibile pe piața locală sau sunt relativ scumpe în comparație cu prețurile din străinătate. Acest lucru îi obligă pe consumatorii moldoveni să caute bunurile necesare pe platformele globale de comerț electronic. Codul vamal al Republicii Moldova permite importul fără taxe vamale al expedierilor din magazinele electronice străine în valoare mai mică de 150 euro, cu excepția alcoolului, tutunului și produselor cosmetice, iar această valoare este fezabilă pentru importul de îmbrăcăminte, încălțăminte, precum și multe alte produse”, se menționează în cercetare.
Mai multe platforme electronice au fost lansate de companii de livrare pe ultimul kilometru pentru a facilita cumpărăturile consumatorilor moldoveni în magazinele electronice din alte țări. Aceste platforme oferă livrarea în Moldova a produselor comandate și plătite în străinătate în cazul în care vânzătorul nu acoperă expedierile în străinătate. De regulă, consumatorii din Moldova cumpără în străinătate produse de modă și diferite accesorii.
Numărul livrărilor din magazinele electronice și marketplace-urile străine în Moldova a crescut în 2023 și promite o creștere organică stabilă în continuare în următorii ani. Absența mărcilor și produselor globale de retail pe piața din țară și prețurile mai mici pentru multe bunuri în e-shopurile străine vor stimula interesul consumatorilor moldoveni pentru cumpărături în străinătate.