Social

În Chișinău, traficul rutier este monitorizat de senzori inteligenți

video

În Chișinău au fost montați senzori inteligenți pentru monitorizarea traficului rutier. Este un sistem-pilot de colectare și analiză a datelor de trafic, implementat printr-un proiect european. Echipamentul a fost instalat la intersecția bulevardului Dacia și strada Ciuflea. Până acum, studiile de monitorizare a traficului au fost făcute la faţa locului, iar mașinile erau numărate de experți.

IRINA MIHAILICI, journalist TVR MOLDOVAL: Senzorii inteligenți de pe tronsonul Dacia - Ciuflea le ofera angajaților Centrului de Monitorizare a Traficului posibilitatea să cunoască realitatea din trafic ca ulterior sa creeze un model digital al intersecției. Acest lucru le permite sa ajusteze timpii de semaforizare, reorganizarea benzilor de circulație și sa ia alte măsuri pentru reducerea ambuteiajelor, sporirea siguranței rutiere și să promoveze o mobilitate urbană mai eficientă.

"Permanent e aglomerat şi ziua, numai seara e posibil de mers mai liber.– Cât de des circulaţi pe acest tronson?- 3, 4 ori pe zi. – Şi mereu staţi în ambuteiaje?- Da."

"Multe maşini. Prea multe maşini, ar fi de dorit încă o linie."

"Eu cred că problema cu traficul este din cauza parcărilor fiindcă multe maşini sunt parcate pe marginea drumului şi o ieşire ar fi să se construiască parcări."

Intersectia bulevardul dacia cu strada ciuflea este una dintre cele mai aglomerate din oras.

VLADIMIR BUTÎRSCHI, manager CMT: Noi trebuie să analizăm această intersecţie cea mai problematică şi cea mai încărcată intersecţie. Fiecare senzor colectează datele pentru anumită sau câteva direcţii de deplasare. Pe data de 17 iunie traficul a fost cel mai mare, 64 de mii de vehicule au traversat aceste intersecţie.

Senzorii oferă informatii despre viteza medie a vehiculelor, direcția de deplasare, tipul de vehicul, timpul de traversare, şi numărul pietonilor. Tehnologia avansată pune bazele unei analize detaliate a traficului urban. Specialiştii au mai multe programe care pot face simulări de circulaţie la fel ca în marele oraşe europene.

ROMAN COZMA, consultant transport: Noi putem să testăm scenarii, după ce o să putem să împimentăm nişte măşuri, spre exemplu să închidem o bandă, să deschidem o bandă, crearea unei piste pentru biciclişti, ca să oferim soluţii pentru decongestionarea acestei intersecţii.

VLADIMIR BUTÎRSCHI, manager CMT: Dacă noi acum vedem că capacitatea maximă teoretică a acestei intersecţii este de valoarea X, dar la noi fluxul de vehicule este de x plus o mie, sigur că nu o să facem nimic ca să aigurăm capacitatea necesară. Doar prin lărgirea străzilor, dar noi ştim după o perioadă de timp iarăşi este ocupată, noi inducem traficul. Un senzor inteligent costă aproape 6 mii de euro. Toate datele acumulate sunt stocate pe platforma smart city. Specialistii susţin că nu trebuie instaţaţi senzori intersectiile deoare de camerele de monitorizare a traficului, gestionate de poliţie, ar putea oferi aceleaşi date, cu ajutorul unui soft gestionat de ei. Trebuie doar accesul la baza de date. Centrul de Monitorizare a traficului a fost deschis în noiembrie 2024 cu sprijinul Uniunii Europene prin intermediul proiectul "MOVE IT like Lublin", implementat în parteneriat cu Primăria Lublin din Polonia.

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter