Social

Cel mai grandios proiect de reabilitare a infrastructurii feroviare de la independenţa Republicii Moldova, pus pe roate

Reabilitarea căii ferate
Sursa video: TVR MOLDOVA

Cel mai grandios proiect de reabilitare a infrastructurii feroviare de la independenţa Republicii Moldova şi anume reparaţia capitală a tronsonului "Tighina-Basarabeasca-Giurgiulești" este pus pe roate. Lucrările au început în noiembrie, pe segmentul ce traversează oraşul Basarabeasca şi sunt executate de o firmă din Kazahstan.

Trei echipe de muncitori repară ân aceste zile linia feroviară în zona oraşului Basarabeasca. Fiecare traversă este inspectată amănunţit, iar segmentele deteriorate şi cele din lemn sunt înlocuite cu altele noi, din beton. Feroviarii numesc o astfel de intervenţie "lucrări moderate" de reparaţie.    

VALERIU TUCA, diriginte de şantier: „Mai întâi, trec muncitorii şi depistează elementele defectate. Apoi, le scoatem şi instalăm altele noi. Aici, la fiecare kilometri, avem mult de lucru”.

Din noiembrie, firma kazahă a înlocuit traversele deteriorate pe o distanţă de câţiva kolometri. Muncitorii au început să schimbe şi elementele de fixare. E cea mai migăloasă etapă în procesul de reablitare a ecartamentului.    

„Materialele vechi le scoatem, materiale noi le punem.. Facem schimbări. Că ele deja îs aşezate. - Şi în ce stare sunt elementele de fixare?
- Acele vechi ele îs, cum spun moldoveneşte, îs obosite”.

Şinele vor fi schimbate, însă, la primăvară. Tot atunci, va începe reabilitarea podurilor feroviare.  

NICOLAE BOICO, reporter TVR MOLDOVA: „Sunt 163 de poduri și podețe pe toată lungimea tronsonului de cale ferată pâna la Giurgiulești. Peste 60 dintre acestea,  inclusiv podul de fier de la Basarabeasca, urmează să fie supuse expertizei tehnice amănunțite. Toate vor fi reparate, dar specialiștii urmează să stabilească câte necesită să fie reabilitate capital”.

Reprezentanţii firmei din Kazakhstan spun că războiul din Ucraina le-a dat peste cap unele proceduri de ordin logistică. O parte din materiale urma să fie cumpărată din ţara vecină, inclusiv de la Uzina Metalurgică Azovstal, din Mariupol. Acum, însă, sunt în cautarea altor distribuitori.  

ZANGAR ORLOV, vicedirector de producere: „Lucrările mai ample vor începe imediat ce va fi gata proiectul. Vom începe reparaţia capitală a liniilor. Se va întâmpla în martie sau aprilie. Finalizarea lucrărilor e planificată pentru luna mai, 2025. Cred că vom reuşi să finalizăm totul în termenii stabiliţi”.

În total, urmează să fie reabilitate 233 de kilometri de linii feroviare.

VICTOR PODGURSCHI, şef, sectia Întreţinere a liniei feroviare Basarabeasca, Calea Ferată din Moldova: „Principalul obiectiv al acestei reabilitări este, desigur, majorarea vitezei de circulaţie a trenurilor. Astfel, va scădea timpul de aflare a vagoanelor străine pe teritoriul Republicii Moldova. Şi, desigur, asigurarea securităţii ferviare”.

Autorităţile de la Chişinău susţin că odată cu finalizarea proiectului, va fi posibilă eliminarea restricțiilor de greutate și viteză. Asta înseamnă că trenurile de marfă vor putea circula cu până la 90 km/h, iar în cazul transportului de pasageri, viteza va crește până la 120 km/h. Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 113 mln de euro. Banii au fost împrumutaţi de la Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare.

author-img_1

Svetlana Cojocaru

Reporter