DE CE EU?

Campania #DE CE EU? Uniunea Europeană rămâne cea mai mare piață de export pentru mărfurile din Republica Moldova

Campania #DE CE EU? Uniunea Europeană rămâne cea mai mare piață de export pentru mărfurile din Republica Moldova

Uniunea Europeană rămâne cea mai mare piață de export pentru mărfurile din Republica Moldova. Pentru a ajunge la cei peste 450 de milioane de consumatori, tot mai mulți antreprenori basarabeni şi-au adaptat produsele la standardele europene. Poveştile celor care au reuşit le aflaţi din campania ştirilor TVR MOLDOVA: "DE CE EU?"

Ştefan Bîtlan și fiul său administrează o companie și exportă in UE aproape 10 mii de tone de prune, struguri și caise.

ŞTEFAN BÎTLAN, cultivator şi exportator de fructe: „Este o piaţă cu multe provocări ca şi oricare piaţă. Avem impedimente atât pe interior, cât şi pe exterior. Avem concureţă foarte mare şi acerbă cu ţări producătoare mari precum: Turcia, Grecia, Spania, Italia, Polonia. Chiar şi pe piaţa principală unde noi exportăm în Germania, avem concurenţa din interior şi noi cumva întotdeauna trebuie să fim mai buni ca preţ ca ei, pentru a penetra această piaţă.”

ŞTEFAN BÎTLAN, administrator, companie agricolă: „Deja de trei ani de zile numai exportă în Rusia. Am trecut la Europa şi lucrăm cu ţările Baltice, Germania, România, Austria. Tot ce se face gustul se dă de la sol. Deci solul dacă conţine mult,e elemente cum este la noi este şi gustul mai bun ca în alte ţări. De exemplu am gustat pruna din Germania, din Polonia şi nu au gustul nostru nicicum.”

Fructele care ajung în UE trebuie să îndeplinească mai multe criterii de siguranță alimentară, aspect, etichetare şi standard de marketing.

„Lucrăm la caise. Le punem în caserole. Facem kilogramele pe care ni le-au solicitat. Ne străduim să nu fie stricate, să nu fie cu defect. Lucrăm la temperatura de 12 grade, pentru ca fructele să nu transpire şi să fie în formă.”

Anul trecut, Republica Moldova a exportat în Uniunea Europeană aproape 12 mii de tone de mere, peste 2 500 de tone de cireşe, peste 26 mii de tone de struguri şi aproape 60 mii de tone de prune proaspete. Cel mai mare partener economic rămâne România, unde ajung aproape jumătate din totalul exporturilor în UE.

FRUCTE EXPORTATE ÎN UE 2023

MERE – 11,9 MII TONE
CIREŞE- 2.599 TONE
STRUGURI -26,43 MII TONE
PRUNE  - 56,6 MII TONE

IURIE FALĂ, director executiv, Asociaţia Moldova Fruct: „Pe lângă faptul că noi am atins nişte progrese la cifrele de export, noi am atins şi nişte progrese la nivelul de cultură de producere. Mă refer la calitate, vorbim despre calibre, culoare ambalaj, termini de livrare şi certificarea necesară. Consumatorul din Uniunea Europeană vrea să cunoască ce produse consumă.”

Uniunea Europeană ne stimulează să explorăm şi pieţe noi.

VEACESLAV IONIŢĂ expert economic: „Când vorbim de Uniunea Europeană, spunem că nu numai am vândut. Dar, mulţumită faptului că avem producţie modernizată, avem livezi modernizate, livezi certificare corectă, avem acces pe piaţa lor iar după când te duci în Orientul Mijlociu sau într-o ţară arabă, mult mai uşor mergi. De aceea efectul Uniunii Europene a fost şi extinderea exporturilor spre pieţe netradiţionale pentru noi.”

Din cauza războiului din Ucraina şi a secetei severe, în 2023, exporturile Republicii Moldova au fost de 4 miliarde de euro,  în scădere cu 3,2% față de anul 2022.

VEACESLAV IONIŢĂ expert economic: „Exportul nostru curat eu îl văd ca undeva vre-o 3,3 miliarde de dolari. Nu este cel mai fericit volum de export. Noi am putea şi mai mult. Spre exemplu, la fructe de la 260 de milioane, eu văd destul de uşor cum poţi să ajungi la un milliard. Doar că trebuie să depunem effort şi să investim. Aici vorbim doar de bunuri.”

Pe lângă exporturile tradiționale de produse alimentare, republica moldova exportă în Uniunea Europeană și servicii, în special în domeniul IT. În ultimul an, start-up-urile în domeniul IT au crescut cu peste 50%.

MARINA BZOVÎI, administrator, Moldova IT Park: „Sunt companii pe diferite verticale. Avem companii din sectorul de Fintec, care operează pe întreaga piaţă europeană şi mă refer aici în mod special la secorul bancar, oferind soluţii de fintec, prin care conectează băncile cu clienţii sau băncile cu alţi operatori de plată, entităţi juridice şi echipele tehnice se află în Republica Moldova. Acesta fiind un soi de export de servicii, în special pe piaţa din UE.”

Potrivit Biroului Național de Statistică, în primele patru luni ale acestui an, Republica Moldova a exportat mărfuri in valoare de 1,2 miliarde dolari, cu 12,6% mai puțin comparativ cu perioada similară a anului trecut. O cauza este scăderea cu 37,5% a reexporturilor de mărfuri. Potrivit BNS, exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene au totalizat 800 milioane dolari, deținând o pondere de aproape 66% din total, cu 3,8% mai mult față de ianuarie-aprilie 2023.

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter