Justiție

Autoritățile de la Chișinău împreună cu Europol și Eurojust au declanșat o amplă anchetă la mai multe call-centre specializate în infracțiuni de înșelătorie cu investiții pe bursele internaţionale

Autoritățile de la Chișinău împreună cu Europol și Eurojust au declanșat o amplă anchetă la mai multe call-centre specializate în infracțiuni de înșelătorie cu investiții pe bursele internaţionale

S-au făcut percheziţii la Chişinău într-un caz amplu de escrocherie. În vizor sunt mai multe call-centre de unde operatorii apelau telefonic potenţialele victime și le ofereau șansa iluzorie a unor câștiguri fabuloase dacă investeau pe bursele internaţionale. Erau apelate persoane din Republica Moldova, România sau chiar din ţări din Africa. În Chișinău sunt suspecte aproape zece astfel de centre, iar ancheta se desfăşoară sub egida Europol și Eurojust.

ZFR

Potrivit unei investigații a jurnaliștilor de la Newsmaker.md, un fost angajat al unui astfel de call-centru a povestit cum sunt organizate schemele de escrocherie.

SVETLANA GORE jurnalist TVR Moldova: Potrivit descrierilor, biroul din care se lucrează sunt locuri pentru circa 100 de angajaţi. Operatorii vorbesc în diverse limbi precum română, rusă, engleză sau italiană. Aceste call centre ar fi nişte sisteme destul de închise. Angajaţii intră decât cu un permis, iar telefoanele trebuiau să şi le lase la intrare.

Angajatul a povestit jurnaliştilor că a lucrat la un asemenea call centru din octombrie 2023, după ce a văzut anunţul pe un site. Angajatorii i-au spus că va lucra la o platformă de trading, iar înainte de a începe lucru a mers la sesiuni de instruire. Tradingul presupune cumpărarea și vânzarea de acțiuni, criptomonede sau alte instrumente prin intermediul unei platforme de tranzacționare sau al unei aplicații mobile. Toţi angajaţii primesc scenarii detaliate de conversație cu clienții. Despre acest lucru a scris şi presa română, după ce mai mulţi români s-au plâns că au fost estorcaţi. Site-ul recorder.ro a intrat în posesia unor scenarii, care conţin răspunsuri şi replici la orice afirmaţie a interlocutorilor, precum "Nu am bani; Trebuie să mă gândesc sau să mă consult; Nu am timp; Ce siguranţă îmi oferiţi?".

DECLARAŢIA UNUI FOST ANGAJAT LA CALL-CENTRU: De exemplu, clientul spune că nu are bani în plus pentru investiții, pentru că are nevoie de ei pentru a cumpăra medicamente. Noi trebuia să răspundem: "Te vom ajuta să dublezi sau să triplezi suma, ca să ai mai mulți bani pentru medicamente".

SVETLANA GORE jurnalist TVR Moldova: Potenţialele victime erau sunate prin intermediul unor aplicații speciale, astfel încât la telefon se afişează un număr străin, de exemplu, din Marea Britanie, deși operatorul se afla Chişinău, în Republica Moldova. Angajaților li se oferea o bază de date cu numere de telefon colectate chiar de pe rețelele de socializate. Așa numite companii postează anunţuri false de angajare cu salarii generoase, iar pentru a fi contactaţi oamenii sunt rugaţi să-şi lase numărul de telefon.

ZFR

Odată apelate, victimele se înregistrau pe nişte platforme de trading, moment în care li se oferea un bonus de câteva sute de euro. Pentru a intra în posesia banilor, clienţilor li se propune să vină cu propria investiţie. Mai apoi, când doreau să retragă toată suma, ei erau redirecţionaţi la nişte experți financiari, care însă le spuneau că trebuie să mai depună încă 1500 de euro. Sursa recunoaște că angajații call center-ului știau foarte bine cu ce se ocupă.

DECLARAŢIA UNUI FOST ANGAJAT LA CALL-CENTRU: Pe fiecare rând era instalat un clopoțel. Când reușeam să convingem un client să transfere bani, toată sala, formată din 100 de persoane, aplauda, de parcă am fi făcut ceva eroic. De fapt, doar am păcălit pe cineva.

Politia a anunţat că au făcut ample percheziţii iar pe reţelele sociale au apărut imagini surprinse în centru chisinaului.

MARIANA BEŢIVU ofiţer de presă IGP: Ofițerii Direcției combaterea criminalității organizate a INI, în comun cu procurorii PCCOCS și omologii din Romania, sub egida Europol și Eurojust, desfășoară acțuni de urmărire penală în cadrul unei operațiuni de amploare denumită "Deep fake". Au fost desfășurate în jur de 70 de percheziții în capitală. În continuare se întreprind acțiuni de urmărire penală, inclusiv percheziții.

În aprilie, poliția a facut percheziții la un call centru din Chișinău. Acolo lucrau 50 de operatori care sunau potntiali clienți din Rusia, Kazahstan și țările europene. În acest caz, pagubele sunt de sute de mii de lei. La sfârșitul lunii mai, a fost arestat un cetățean din Ucraina. Potrivit poliţiei, doar în primul semestru al anului 2024, au fost deschise 69 de dosare penale pe comiterea unor astfel de infracțiuni. Escrocii riscă de la 4 la 9 ani de închisoare.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter