Marcăm Săptămâna Europeană a Mobilității, o campanie de conștientizare și promovare a transportului nepoluant. În Chişinău, însă, circulăm tot în ambuteiaje și troleibuze arhipline, dar şi în lipsa unei infrastructuri corespunzătoare pentru ciclişti. Autorităţile au supus audierilor publice un plan de 300 de pagini și promit să schimbe lucrurile până în 2030.
DANIELA DANILOVA jurnalist TVR MOLDOVA: „Zilnic, Chișinăul este sufocat de ambuteiaje. Un exemplu vedem aici, la intersecţia bulevardului Renașterii Naționale cu strada Tudor Vladimirescu. O imagine care se repetă în fiecare dimineață și seară…”
În astfel de intersecţii, la orele de vârf, este nevoie mereu de intervenţia poliţiştilor.
Conducătorii auto pierd câteva ore pe zi în aglomerația de vehicule. Putini sunt cei ce renuntă la automobile pentru a alege mijloacele de transport in comun.
„Stau în trafic deja de jumătate de oră şi eu trăiesc pe Petru Rareş şi nu sunt mulţumită deloc.”
„Este gestionat foarte prost, stăm de 20 de minute de minute… câteodată şi o oră din Centru până în sectorul Râşcani.”
–„Maşina doar.
– De ce nu utilizaţi şi transportul public?
– E mai comod, presupun. Până la locul meu de muncă nu merg troleibuzele.”
Iar cei ce aleg transportul public, trebuie să se încarce cu multă răbdare.
„Am maşină, dar cred că cu transport public ajung mai repede.”
„Merge foarte greu. La Ciocana trăiesc, pe 16 îl aştept câte 45 de minute”.
Printre marea de maşini, pe carosabil sau trotuare, se înghesuie şi câţiva ciclişti.
- „Merg la lucru cu bicicleta, la cumpărături...
– E sigur, pentru tine ca biciclist, să mergi prin Chişinău?
– Pentru mine, da, pentru că am experienţă, dar pentru cineva care abia vrea să înceapă, este un pas cam greu, considerând că nu prea este infrastructură… E foarte poluat aici. Am fost în Germania trei săptămâni, când am reveni imediat m-a usturat nasul.”
Primăria Chișinău promovează pe Internet utilizarea bicicletelor şi invită cetățenii să participe la evenimentul numit "O zi fără mașini". Autorităţile au supus consultărilor publice Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Chişinău, prin care promite schimbări mari până în 2030.
ILIE CEBAN, viceprimar, municipiul Chişinău: Vorbim despre reabilitarea reţelei rutiere a străzilor, un flux mai bun pentru trafic, optimizarea liniilor de transport public, cu introducerea benzilor dedicate şi extinderea reţelelor de troleibuze şi autobuze, implementarea sistemului de tichetare electronică, crearea unor coridoare de mobilitate.
Anual, în perioada 16-22 septembrie, este Săptămâna Europeană a Mobilității, proiect care promovează alternativele de transport ecologic.