SOCIAL

Studiu: Fiecare al doilea părinte speră copilul să aibă studii superioare

post-img

Părinţii elevilor din şcolile primare, gimnazii şi licee au aşteptări mari de la sistemul educaţional. Fiecare al doilea părinte speră că fiul sau fiica va avea studii superioare. Totodată, unul din patru părinţi încă nu s-a gândit la nivelul maxim de studii pe care şi l-ar dori pentru copil. În general, părerile părinţilor despre învăţământul general din Republica Moldova sunt destul de bune, însă atunci când calitatea propriu-zisă este concretizată prin criterii ce pot fi mai uşor raportate la viaţa cotidiană, opiniile părinţilor devin mult mai critice. Constatările se conţin în studiul sociologic „Calitatea educaţiei în condiţiile de criză sanitară”, prezentat de Institutul de Politici Publice.

Anatol Gremalschi, director de programe la IPP, a menţionat că este regretabil că sunt şi părinţi care nu s-au gândit care va fi traseul educaţional al propriului copil după absolvirea gimnaziului sau a liceului. „În general, faptul că părinţii visează la studii profesionale şi superioare este un lucru bun, întrucât părinţii îşi dau seama că o educaţie de calitate îţi asigură pe viitor o calitate şi mai bună a vieţii”, a notat Anatol Gremalschi, relatează IPN.

Părerile părinţilor despre învăţământul general din Republica Moldova sunt destul de bune (67%) şi foarte bune (circa 10%). În jur de 79% dintre părinţi se declară mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de calitatea studiilor pe care le fac copiii lor. Cota celor nemulţumiţi (4,6%) şi celor foarte nemulţumiţi (1,3%) este la limita erorii statistice a sondajului (5%). În pofida nivelului înalt de satisfacţie manifestat de respondenţi în cazul abordărilor generale ale „calităţii educaţiei”, atunci când calitatea propriu-zisă este concretizată prin criterii ce pot fi mai uşor raportate la viaţa cotidiană, opiniile părinţilor devin mult mai critice.

Opinând despre relevanţa educaţiei, circa 42% dintre părinţi consideră că diplomele nu au nicio valoare. „De calitate suntem mulţumiţi 90%, iar de rezultat – jumătate spun că rezultatele respective nu au nicio valoare. Trebuie să înţelegem că părinţii analizează învăţământul din punct de vedere al procesului şi mai puţin al finalităţii acestui proces. Cunoaştem cu toţii că în mediul nostru valoarea unui document, inclusiv a unei diplome, este supraapreciată. Nu se prea pune accentul pe competenţele care stau în spatele acestui document. Şi atunci apare deziluzia – da, învăţământul este foarte bun, dar vedeţi dumneavoastră, diplomele nu mai au nici o valoare”, explică Anatol Gremalschi.

52% consideră că elevii de astăzi sunt mai slab pregătiţi decât cei din trecut, 49% dintre părinţi doresc ca fiul sau fiica lor să studieze în străinătate. Unul din trei părinţi consideră că învăţământul privat este mai bun decât cel de stat, iar unul din doi ar dori ca copilul lui să studieze într-o altă şcoală, mai bună decât cea în care studiază în prezent.

Sociologul Veaceslav Batrînescu, de la Compania CBS Research, a menţionat că studiul sociologic a fost realizat în rândul părinţilor, interviurile fiind realizate la telefon. Cercetarea a fost realizată în perioada 16-28 ianuarie, cuprinzând un eşantion de 400 de părinţi.

Studiul sociologic a fost realizat în cadrul proiectului „Valorificarea oportunităţilor de implicare efectivă a părinţilor, comunităţilor şi societăţii civile în guvernanţa educaţiei (2019-2021)”, implementat de IPP în cadrul Departamentului Buna Guvernare  al Fundaţiei Soros Moldova, cu susţinerea financiar a Programului de Sprijinire a Educaţiei al Fundaţiilor pentru o Societate Deschisă.