SOCIAL

Raport: Femeile sunt prezente în materialele jurnalistice despre educaţie, iar bărbaţii în cele pe teme politice

post-img

Presa nu asigură echilibrul de gen şi promovează insuficient egalitatea de şanse prin intermediul materialelor jurnalistice. Totodată, contribuţia instituţiilor media şi implicarea jurnaliştilor este neuniformă în ceea ce priveşte modul în care sunt reflectaţi bărbaţii şi femeile. Este constatarea Raportului de monitorizare a conţinutului mass-media din perspectiva respectării echilibrului de gen, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent.

Datele monitorizării arată că cea mai înaltă pondere a femeilor în ştiri –  39,5% a fost atestată în materialele portalului diez.md, urmat de posturile PRIME şi Canal 2 – câte 38,8% femei surse sau protagoniste. La postul public Moldova 1 vizibilitatea femeilor în buletinele de ştiri este de 35%,  la NTV Moldova - 33,3%,  PRO TV  - 30,5%, Jurnal TV  - 25%. Urmează portalurile agora.md  - 25,3%; deschide.md – 22,11% şi unimedia.info – 24,7%.
 
Prezenţa femeilor şi bărbaţilor este neuniformă şi în funcţie de tematica reportajelor. Bărbaţii deţin o poziţie dominantă în materialele ce abordează subiecte politice, în timp ce femeile sunt mai des citate ca surse şi protagoniste în cele ce ţin de domeniul educaţiei. Un anumit echilibru a fost observat în materialele despre sfera socială.
 
Analiza reportajelor sub aspectul respectării legislaţiei în vigoare şi a Codului deontologic al jurnalistului, cu referire la egalitatea de gen, constată o absenţă aproape totală a expertizei femeilor în subiecte pe teme economice, administrative, finanţe, de politică externă, reforma electorală. Respectiv, femeile lipsesc din talk-show-urile social-politice.
 
Potrivit raportului, unele media au publicat materiale cu intenţia declarată de a combate stereotipurile de gen, promovând  modele pozitive de implicare a femeilor şi bărbaţilor în viaţa socială. Totuşi, difuzarea reportajelor care promovează modele pozitive nu este o tendinţă generală, ci mai curând o manifestare rară. Nu au fost înregistrate multe cazuri de promovare a stereotipurilor de gen. 
 
Monitorizarea celor 10 instituţii media a fost efectuată în perioada 6 noiembrie-3 decembrie 2017. Raportul de monitorizare a conţinutului mass-media din perspectiva respectării echilibrului de gen a fost realizat în cadrul Campaniei ”Presa echilibrează genul!” implementată de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul financiar al Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională, prin intermediul Ambasadei Suediei la Chişinău.