SOCIAL

Primăria Chişinău îşi propune să modernizeze transportul public, dar se confruntă cu o criză acută de şoferi şi taxatori

Primăria Chişinău îşi propune să modernizeze transportul public şi înlocuieşte treptat maşinile uzate. Ba chiar ne asigură că cele 100 de autobuze cumpărate vor ajunge, până la sfârşitul anului, pe străzile Chişinăului. Problema e că nu mai are cine să le conducă. Nu sunt şoferi şi nici taxatori iar pentru a-I convinge pe oameni să se angajeze, conducerea întreprinderii de transport anunţă că va majora salariile cu 20%.

Dumitru Potlog este şofer de aproape patru decenii şi mărturiseşte că a ales meseria din pasiune.

DUMITRU POTLOG, şofer autobuz: „Şoferia îmi place de mult, dar anume cu pasageri. Eu am lucrat şi pe taxi vreo 15 ani şi aici tot cu pasageri. E greu lucrul dar îmi place. Ne sculăm la patru, patru şi jumătate, depinde de orarul de lucru. Al cinci începem şi ultima tură e la 23:24 minute.”

Să fii şofer de autobuz este o responsabilitate enormă, mai ales pe străzile din Chişinău. Iar salariul nu este motivant. Din această cauză, mulţi şoferi tineri renunţă.

SINCRON  DUMITRU POTLOG, şofer autobuz: „ E foarte greu de lucrat, foarte multe maşini şi ambuteiaje. Chişinăul nostru a fost construit pentru mai puţine maşini decât acuma. După lucrul care-l facem ... prea puţin primim salriul.- Din cauza asta pleacă şoferii? – Da. 10-20% sunt tineri (şoferi) restul sunt în vârstă. Tineretul cată ceva mai plătit.”

Nici munca unui taxator nu este uşoară. La patru dimineaţa aceştia sunt deja în picioare, iar pandemia le-a îngreunat şi mai mult misiunea. Din lipsă de angajaţi, taxatorii sunt nevoiţi să muncească şi în zilele lor libere.

VERA PORTĂRESCU, taxator: „E greu lucrul, nu pot să spun că e uşor. Sunt tineri care se angajează, dar pe urmă se eliberează. Cred că salariul e mic.Nu se ajung taxatori. Iată eu lucrez zi de zi şi aşa salariul e normal.”

Parcul Urban de Autobuze din Chişinău are acum 25 de locuri vacante pentru şoferi şi 35 pentru taxatori. Pentru a-i motiva să nu plece din funcţie şi pentru a atrage noi angajaţi, conducerea întreprinderii promite că va majora salariile.

GHENADIE ZADESENEŢ, director interimar PUA din Chişinău: „În present, salariul unui şofer începător este de 9 mii de lei, e salariul pe care îl are la mână. Şoferii cu experienţă, de categorie I, II, mai au un adaos de 20%-25% la salariul de bază. Dacă vom reuşi să majorăm salariile cu 20%, sperăm că vom convinge oamenii, specialiştii, să se angajeze în aceste funcţii.”

Pentru angajare, şoferii trebuie să aibă permis de conducere de categoriile D şi E. În cazul taxatoarelor, trebuie o diplomă de studii medii. În prezent, în cadrul întreprinderii Î.M. "Parcul Urban de Autobuze" sunt aproape 180 de şoferi şi cam 160 de taxatori.