SOCIAL

VIDEO. Noi proiecte pentru integrarea educaţională a romilor

post-img

Accesul copiilor romi la învăţământul de calitate, anume acesta este scopul unui proiect UNICEF Moldova, prin care se creează copiilor romi oportunităţi de învăţare care să le permită să se încadreze activ în educaţie. Colaborarea dintre elevi, profesorI şi părinţi şi necesitatea unor investiţii în educaţia timpurie a elevilor romi ar descreşte rata analfabetismului şi absenteismului şcolar în rândul acestora. Sunt concluziile invitaţilor emisiunii Obiectiv Comun de la TVR MOLDOVA.

Proiectul menţionat mai sus este implementat în localitatea Vulcăneşti şi are drept scop promovarea unei participări sporite a copiilor romi în educaţie, astfel încât aceştia să aibă acces la studii de calitate şi să obţină rezultate bune.

„În acest proiect un rol deosebit îl are implicarea părinţilor romi. Anumea ea ne oferă rezultate. Noi putem merge şi discuta cu familiile, dar noi nu putem înţelege îndestul problemele lor. Prin acest proiect, părinţilor li se formează noi atitudini şi valori referitoare la necesitatea educaţiei de calitate pentru copiii lor şi cât este de importantă implicarea responsabilă a lor ca părinţi în acest proces” a menţionat Ion Babici.

Proiectul îşi propune să îmbunătăţească accesul tuturor copiilor la educaţie de calitate, dar şi realizarea obiectivelor guvernamentale stabilite în Programul naţional de dezvoltare a educaţiei incluzive pentru anii 2011-2020 şi a Planului de acţiuni pentru susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova pentru anii 2016-2020.

„Din punctul nostru de vedere, noi trebuie să ajustăm problema ca instituţiile guvernamentale să înţeleagă care este aportul comunităţii rome. Ca să avem succesul în educaţie, este important să abordăm problema în comun. Astfel, sunt necesare unele măsuri ce ţin de angajarea părinţilor romi, atragerea copiilor în şcoli la nivel universitar şi un program educaţional facilitat atât pentru romi, cât şi pentru non-romi” a adugat Marin Ala, preşedintele Uniunii Tinerilor din Moldova.

Referindu-se la politicile de succes care ar reduce rata de analfabetism şi absenteism şcolar în rândul elevilor romi, specialistul în drepturile romilor şi coordonatorul proiectului Fondul Romilor de Educaţie din România, Marius Taba, a menţionat că sunt necesare politici şi măsuri pentru educaţie timpurie. „Grădiniţa şi programe de dinainte de grădiniţe, creşe, cred că ele sunt foarte importante. Este demonstrat şi ştiinţific că investiţia în educaţie de la vârste foarte fragede aduce rezultate. Ungaria de exemplu, este ţara în care rata de cuprindere a copiilor romi în grădiniţe este foarte apropiată de cea a copiilor neromi. În Ungaria, acum doi ani, grădiniţa a devenit obligatorie de la vârsta de trei ani. Înainte de asta, guvernul Ungariei a crezut în astfel de programe şi a investiti în ele, pentru că ei au programe la nivel comunitar, un fel de mini grădiniţe care ajută copiii să fie mult mai educaţi, să stăpânească limba de studiu şi să aibă cunoştinţele necesare”, a conchis Mariu Taba.

Despre necesitatea unei educaţii timpurii pentru copiii romi, a subliniat şi Nicolae Radiţa, preşedintele Centrului Naţional al Romilor. „A fost deschisă şi o grădiniţă în satul Vulcăneşti, raionul Nisporeni. Dar nu s-a schimbat mult situaţia în acest sens, deoarece trebuie realizate şi nişte colaborări şi investiţii.”

Potrivit datelor oficiale, în Republica Moldova locuiesc peste 9 mii de cetăţeni romi, reprezentând aproximativ 0,3% din populaţia Moldovei.

Mai jos urmăriţi emisiunea integrală: