SOCIAL

Atenţie la escrocheriile online. În acest an, hakerii au sustras peste trei milioane de lei de pe cardurile bancare ale basarabenilor

În acest an, hakerii au sustras peste trei milioane de lei de pe cardurile bancare ale basarabenilor, după ce s-au prezentat angajaţi ai băncilor care îi deservesc şi le-au cerut informaţii confidenţiale. În total, au fost deposedaţi de bani aproape 300 de cetăţeni. Poliţia şi administraţiile instituţiilor bancare îndeamnă oamenii să fie vigilenţi şi să nu divulge nimănui date despre cardul bancar.

Hakerii au o nouă metodă de a fura bani de pe cardurile bancare, spun poliţiştii. Hoţii îi sună pe deţinătorii de carduri şi se prezintă drept angajaţi ai băncii. Ei au învăţat să falsifice numerele de telefon de pe care sună. Aşa că cei care le răspund, văd pe ecranul telefonului, numărul băncii la care le sunt înregistrate cardurile. Felicia Roşca era aproape să cadă în plasa escrocilor. Un bărbat necunoscut a sunat-o şi s-a prezentat drept angajat al băncii. Individul a minţit-o că cineva i-a spart contul şi i-a cerut date ale cardului bancar pentru a-i asigura protecţia banilor.

„Şi în momentul acesta el zice vreau să confirmaţi datele dumneavoastră. Data, luna, anul, naşterii. Eu fiind buimăcită, am zis repede şi după asta îmi zice luaţi cardul în mână să-mi spuneţi numărul cardului, cele 16 cifre de pe card. Şi eu zic nu am cardul la mine. Păi, mergeţi şi-l luaţi. Mă duc repede îl caut şi în momnetul când i-au cardul în mână m-a trezit, aşa o luminiţă în faţa ochilor şi zic da sigur sunteţi de la bancă”, a spus FELICIA ROŞCA, victimă.

Felicia spune că putea deveni pentru a doua oară victimă a unor asemenea hoţii. În urmă cu doi ani, hakerii i-au furat şase mii de lei de pe cardul bancar.

„Eu am mai fost odată victima hoţilor care mi-au furat banii de card, în jur de şase mii de lei. S-a întâmplat acum un an, s-a întâmplat în patru tranşe. Întâmplător am deschis aplicaţia şi am descoperit că nu am făcut aceste tranzacţii. Am sunat imediat la bancă au blocat cardul. Atunci am fost la poliţie, am scris o plângere, am scris o plângere şi la bancă. Banii mi-au fost întorşi înapoi, cam în două luni, doar că banca a reţinut un anumit comision”, a spus FELICIA ROŞCA.

În cazuri suspecte de sustragere a banilor de pe card, funcţionarii băncilor îşi îndeamnă clienţii să apeleze imediat Serviciul Clienţi, la numărul tipărit pe versoul cardului. În schimbul unui comision, bancile vor returna banii clienţilor săi.

„Odată cu reclamaţia primită clientul este informat de faptul că banca poate să investigheze cazul respectiv şi atunci fiecare bancă îşi are un tarif al său, care deobicei este per tranzacţie. Clientul poate să nu recunoască 10 tranzacţii, atunci vor fi 10 comisioane separte pe fiecare tranzacţie. Costul acestor comsioane de investigare variază. De obicei, pentru tranzaţiile sunt efectuate peste hotare investigarea costă 10-20 de euro sau dolari”, a precizat RADU PASCARU, şef al Departamentului Carduri.

Potrivit poliţiei, în spatele acestor escrocherii stau actuali deţinuţi, iar toate transferurile bancare se fac direct de pe telefonul mobil.

„Majoritatea cazurilor investigate persoanele care acţionează şi săvârşesc infracţiunele date sunt pesrsoane din libertate, care acţionează de comun acord cu persoanele din penitenciare. Telefonează persoanele prin intermediul telefonului, transferurile le fac tot de pe dispozitivele care le au la îndemână”, a spus SERGIU LISNIC, şeful Secţiei Mijloace de Plată Electronice, INI.

Poliţiştii recomandă oamenilor să nu divulge nimănui datele cardului, nici chiar angajaţilor de la bănci. Banca nu cere niciodată PIN-ul sau codul de siguranţă. O soluţie simplă pentru a proteja banii, e achitarea lunară a unui serviciu bancar, care informează clienţii prin SMS despre fiecare tranzacţie de pe card. Acest serviciu costă până la 10 lei pe lună.