ECONOMIC

Reabilitarea drumurilor din Republica Moldova - contracte de miliarde au fost compromise

post-img

Situaţia în sectorul drumurilor este îngrijorătoare, din cauza managementului neeficient şi a lipsei procedurilor clare de coordonare şi eliberare a documentelor în domeniu. Vicepremierul Octavian Calmîc, care s-a referit la domeniile gestionate de Ministerul Economiei şi Infrastructurii în cadrul unei întrevederi cu agenţi economici, a spus că acest lucru a condiţionat parţial şi nerealizarea mai multor proiecte de reabilitare a drumurilor, scrie mold-street.com.

Pentru redresarea situaţiei, Octavian Calmîc a promis că după o analiză profundă a tuturor domeniilor gestionate, va fi elaborat un plan detaliat de acţiuni pe fiecare domeniu de activitate, în special a celor noi, preluate în urma reformei Guvernului – transporturi, IT, construcţii, drumuri. 

Contracte de miliarde, compromise

”Din 16 contracte de reabilitare a drumurilor, semnate cu companii străine şi finanţate din fondurile partenerilor străini, 10 sunt compromise şi necesită decizii urgente. Suntem în procedură de reziliere a acestora şi selectarea unor noi companii, fiind aplicată monitorizarea zilnică a lucrărilor şi activităţilor desfăşurate", a declarat vicepremierul în cadrul unui dejun de afaceri cu membrii Asociaţiei Businessului European (EBA).

Calmîc nu s-a referit la factorii ce au dus la o astfel de situaţie gravă, dar s-a arătat încrezător că în anul 2018 situaţia se va schimba şi Republica Moldova se va trasforma într-un şantier în domeniul dat.

"Va trebui să însuşim circa 350 de milioane de euro acordate de partenerii de dezvoltare pentru drumurile naţionale, peste 80 de milioane de dolari de la Banca Mondială pentru reabilitarea drumurilor locale, precum şi a sumelor din Fondul Rutier, care sperăm să constituie circa 2 miliarde de lei în 2018”, a punctat Octavian Calmîc. 

Unde sunt locomotivele noi pentru Calea Ferată

Ministrul Economiei a vorbit şi despre măsurile întreprinse de instituţie în soluţionarea problemelor în alte segmente – calea ferată, aviaţia civilă, IT, etc. Octavian Calmîc a specificat că în rezultatul dialogului cu BEI şi BERD urmează să fie finalizate procedurile de achiziţie a 10 locomotive noi pentru ÎS Calea Ferată din Moldova şi lansată procedura de reabilitare a infrastructurii ferate pe segmentele cele mai solicitate. În domeniul aviaţiei, în urma discuţiilor cu partenerii, urmează a fi deschise noi curse spre Qatar, Emiratele Arabe Unite, Belarus, alte destinaţii.

Referindu-se la sectorul energetic, Octavian Calmîc a specificat că în prezent sunt elaborate noi metodologii de calculare a tarifelor pentru furnizarea şi distribuirea energiei electrice, bazate pe cele mai bune practici europene.

În acest scop a fost constituit un grup de lucru, care cu suportul experţilor Comunităţii Energetice va elabora metodologia şi până la finele anului o va prezenta pentru consultări publice. În context, ministrul Economiei şi Infrastructurii a solicitat implicarea mediului de afaceri, societăţii civile, specialiştilor din domeniile date în elaborarea unor noi proiecte şi programe de dezvoltare a sectoarelor gestionate de MEI.