ECONOMIC

Mold-street: Motivul real pentru care legile bugetare au fost votate în grabă

post-img

Deputaţii din cadrul coaliţiei de guvernare au votat în lectură finală, în şedinţa de vineri, 15 decembrie 2017, cu o operativitate suspectă toate legile ce se referă la politica fiscală şi vamală pentru anul 2018, dar şi Legea bugetului de stat pentru anul 2018, scrie mold-street.md.

„Operativitatea” cu care s-au adoptat „la pachet” mai multe legi importante pentru dezvoltarea ţării în 2018 a avut şi o explicaţie obiectivă – nevoia de a îndeplini „toate acţiunile şi condiţiile agreate cu Fondul Monetar Internaţional (FMI)”.

Pregătire pentru întrevederea cu echipa FMI

„Acum suntem pregătiţi pentru întrevederea cu echipa de experţi FMI”, a declarat preşedintele Parlamentului Andrian Candu după şedinţa plenară de vineri, 15 decembrie.

Potrivit speakerului, plenul Parlamentului a aprobat şi astfel, executat toate acţiunile angajate faţă de FMI, iar la 20 decembrie 2017 urmează a fi raportată îndeplinirea lor. Este vorba de două proiecte de legi cu privire la sistemul financiar-bancar şi Legea bugetuluui de stat pentru anul viitor. La fel, preşedintele Parlamentului a salutat aprobarea politicii bugetar-fiscale pentru anul 2018.

În plus, Legislativul a ratificat Acordul de cu Uniunea Europeană privind asistenţa macrofinanciară pentru Republica Moldova şi Memorandumul de înţelegere.

De ce Guvernul a înclăcat Legea

Legea bugetului de stat pentru anul 2018 a fost votată în lectură finală de 55 de deputaţi ai coaliţiei de guvernare. Documentul a fost însă aprobat cu întârziere de o lună şi ceva de către Guvern după ce a fost avizat de Partidul Democrat.

Astfel au fost încălcate prevederilor Legii privind transparenţa în procesul decizional şi Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale deoarece proiectul bugetului trebuia să fie aprobat de Guvern până la 15 octombrie.

Potrivit Expert-Grup „aceste încălcări şi tergiversări au fost cauzate însă de necesitatea coordonării parametrilor bugetari cu Fondul Monetar Internaţional, a cărei misiuni a venit în Republica Moldova doar la finele lunii octombrie”.

Amendamentele de milioane ale puterii acceptate

În cadrul şedinţei Legislativului s-au aprobat şi o serie de amendamente la Legea Bugetului, în special cele promovate de deputaţi democraţi. Lista amendamentelor propuse (câteva sute) a fost însă publicată pe pagina Legislativului abia la finele şedinţei.

Unele amendamente conţineau până şi devizul de cheltuieli şi se refereau în special la alocarea de milioane de lei în localităţile din raioanele de baştină ale deputaţilor. Mai ales că în 2018 vor fi alegeri parlamentare pe circumscripţii uninominale.

Preşedintele Comisiei economie, buget şi finanţe, Ştefan Creangă a susţinut că documentul a fost elaborat în baza prognozei dezvoltării economiei în anii 2018-2020 şi a obiectivelor politicii bugetar fiscale pe anul 2018.

Deficit de 4,71 miliarde lei

Astfel veniturile Bugetului de stat sunt estimate la 36,62 miliarde lei, cu o creştere de 8,4% comparativ cu anul 2017. În acelaşi timp, cheltuielile bugetului de stat se estimează la 41,33 miliarde lei, cu o creştere de 9,4% comparativ cu cheltuielile prevăzute pentru anul 2017. Deficitul bugetului de stat pe anul 2018 se estimează în sumă de 4,71 miliarde lei.

Tot în şedinţa din 15 decembrie, deputaţii au votat în lectură finală politica fiscală şi vamală pentru anul 2018. Documentul prevede o serie de ajustări de taxe şi impozite şi are „scopul de a consolida capacităţile instituţiilor statului în vederea colectării veniturilor bugetare şi eficientizarea administrării fiscale şi vamale şi diminuarea proporţiilor de evaziune fiscală şi vamală”.

De asemenea, Parlamentul a aprobat în lectură finală Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi cea a fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul viitor.

Potrivit Legii bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS) pentru anul 2018, veniturile sunt estimate în sumă de 19,31 miliarde lei, cu o creştere de circa 1.8 miliarde, în raport cu veniturile aprobate pentru anul 2017. Totodată, în structura veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul viitor, 65% vor constitui resursele generale ale BASS şi 35% – transferurile de la Bugetul de stat.

Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul 2018 prevede venituri şi cheltuieli egale, în sumă de 6,66 miliarde lei. Totodată, comparativ cu 2017, este prevăzută majorarea veniturilor cu 10,2%, iar a cheltuielilor cu 8,5%. Costul poliţei de asigurare medicală obligatorie în 2018 va rămâne la nivelul ultimilor patru ani – 4.056 de lei.

Potrivit Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale, legile bugetare anuale se examinează şi se adoptă în două lecturi: – în prima lectură se aprobă indicatorii generali ai bugetului (veniturile, cheltuielile şi soldul bugetului), şi în a doua lectură proiectul legii se examinează şi se votează pe articole sau, după caz, în ansamblu, ţinând cont de propunerile şi obiecţiile înaintate la proiect, iar îmbunătăţirea părţii textuale a legii vor fi luate în consideraţie la redactarea finală a proiectului.