Interviurile și Reportajele Telejurnalului

Reportajele Telejurnalului: Şoselele Republicii Moldova marcate cu...sânge

post-img
Accident pe trecerea de pietoni
Sursa foto: Direcția de Poliție Chișinău

Numărul pietonilor accidentaţi mortal pe şoselele din Republica Moldova a crescut semnificativ la sfârşitul anului trecut, iar nenorocirile se ţin lanţ şi în 2023. Datele poliţiei arată că în primele 20 de zile ale lunii ianuarie au avut loc, în medie, câte două accidente pe zi, iar în fiecare al şaselea, a murit cel puţin un pieton. Numărul celor care şi-au pierdut viaţa pe şosele s-a triplat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar motive sunt multe şi diferite. O parte dintre semnele de circulaţie sunt instalate astfelm încât nu se văd, marcajele lipsesc, inclusiv pe cele de pe trecerile de pietoni. Echipa TVR MOLDOVA a mers pe mai multe străzi şi drumuri din Republica Moldova cu cel puţin două benzi pe sens. Am văzut multe treceri de pietoni nesemaforizate şi fără presemnalizere intensivă, dar cu trafic intens. În aceste locuri, de regulă, pietonii sunt supuşi riscului de a fi accidentaţi. Vă avertizăm, urmează imagini şi detalii care vă pot afecta emoţional.

 


Situaţiile pe care le-am surprins generează de regulă accidente grave, în urma cărora pietonii îşi pot pierde viaţa, iar şoferii libertatea.

"M-am uitat în dreapta, apoi în stânga. M-am convins că nu există pericol. Dar când am făcut câţiva paşi am simţit lovitura."


Alexandru Chincev spune că nu va uita niciodată data de 21 septembrie 2022. În acea zi era să-şi piardă viaţa după un taxi l-a fost lovit în plin în timp ce travesa strada regulementar. Era împreună cu mai mulţi colegi de la universitate.

ALEXANDRU CHINCEV, victimă: "Când mi-am revenit, zăceam pe pământ. Mă simţeam foarte rău. Nu ţin minte bine ce s-a întâmplat după aceasta. Îmi amintesc cu greu. Am avut comoţie cerebrală. În partea stângă, piciorul, tot corpul, mai ales, mâna, era plină de vânătăi."

RODION CHINCEV, tatăl victimei: "Mâna lui ruptă. Era pur şi simplu, ca să înţelegeţi, pur şi simplu era în aer. Pentru un părinte să vadă aşa ceva, e ceva straşnic."

Au trecut peste patru luni de la acest eveniment rutier, dar tânărul încă mai suportă consecinţele. Traumele nu i s-au vindecat şi are de urmat numeroase şedinţe de kinetoterapie. Tatăl băiatului vrea acum doar ca taximetristul să fie pedepsit conform legii. Totuşi, Alexandru este supravieţuitorul unui accident, dar alte zeci de oameni îşi pierd anual viața pe trecerile de pietoni nesigure. Anul trecut, în Chişinău au avut loc peste 500 de accidente cu implicarea pietonilor, dintre care mai bine de jumătate au fost loviţi în timp ce traversau strada regulamentar. Sunt multe cazuri când pietonii sunt pur şi simplu neglijaţi de şoferii grăbiţi şi uneori neatenţi, iar experimentul nostru demostrează acest lucru.

"Iată vedem o maşină nu i-a cedat trecerea acestui pieton. Se grăbeşte pentru că îi este frică pentru securitatea şi siguranţa lui."

O altă stradă, aceleaşi situţaţii periculoase.

NICOLAE BOICO, reporter TVR MOLDOVA: "Este o trecere de pietoni care se află la aproximativ 100 de metri distanţă de intersecţie. Este o zebră practic invizibilă pentru şoferi, şi asta pentru că marcajul este aproape şters în totalitate. Tot ce dă de înţeles că aici este o trecere pietonală este indicatorul rutier."

"Să ne încercăm norocul, o să se oprească, sau nu o să se oprească. Stai puţin. Ia uite, a trecut, aţi văzut cu a trecut. Nici nu s-a orpit. Era cât pe ce să vă lovească."

De multe ori, şoferii nu reuşesc să cedeze trecerea pietonilor pentru că ciculă cu viteza vântului. Se întâmplă şi pe bulevardul Dacia, una dintre cele mai aglomerate artere din municipiul Chisinau. De la începutul anului, pe această stradă au fost implicati in accidente rutiere 17 pietoni, dintre care 11 erau pe trecerile de pietoni marcate si semnalizate. Din nefericire, doi oameni au murit. Ultima tragedia a avut loc în luna decembrie, când un copil de 10 ani a fost lovit mortal de o maşină în timp ce traversa strada regulamentar. Poliţia a stabilit apoi că şoferul vinovat avea viteză excesivă şi nu a observat băiatul.

NICOLAE BOICO, reporter TVR MOLDOVA: "Nu e nevoie de aparate, prea sofisticate pentru a surprinde șoferii care încalcă regimul de viteză în Chișinău. O să încercam să vă demonstrăm, în cele ce urmează acest lucru.. Vom merge cu 70 de kilometri pe oră. Este viteza maximă admisă pentru acest sector de drum. Să vedem cîți șoferi ne vor depăși."


"Iată de aici începe sectorul de drum unde limita de viteză este de 70 de kilometri pe oră. Să accelerăm puţin să ajunge la 79 de kilometri pe oră, atât cât ne permite legislaţia."



Experimentul nostru a durat aproximativ de 30 de minute. A fost mai mult decât suficient ca să putem surpinde zeci de şoferi care nu au ezitat să accelereze chiar dacă au văzut că sunt filmaţi.


"Iată vedem un taximestrist care cel mai probabil merge cu aproximativ 80 de km/h."

"Vedem că o maşină ne face depăşire. Este evident că merge cu viteză excesivă. Altă maşină ne-a făcut depăşire. Avem 70 de kilometri pe oră. Încă o maşină. Deja trei, patru.
- Ei au mai mult de 80."

În cazul în care am fi fost însoţiţi de un echipaj al poliţiei, şoferii ar fi foat amendaţi cu până la 1200 de lei şi patru puncte de penalizare. Pe şoselele naţionale, însă, astfel de încălcări sunt şi mai frecvente. Am mers în satul Măgdăceşti, din preajma Chişinăului, unde acum trei săptămâni o femeie a fost accidentată mortal chiar pe trecerea de pietoni, la intrarea în localitate.

"Mortal a lovit-o. A venit urgenţa, a luat-o, dar cred că în ea viu nu mai era nimic. Asta e ceva straşnic. Şi cu vreo două săptămâni, acolo sus, pe un om l-a lovit.
- Tot la trecerea de pietoni?
- Da tot la trecerea de pietoni."

"Merg cu viteză şoferii. Rar care se opreşte aşa când te vede mai de departe."

Şoseua este cu şase benzi de circulaţie şi trece prin centrul satului Măgdăceşti. În localitate sunt mai multe treceri de pietoni, dar niciuna nu este amenajată conform standartelor rutiere. Oamenii sunt indignaţi de faptul că maşinile circulă prin sat cu viteză nebună, iar uneori, se creează impresia că pietonii trebuie să cedeze drumul mașinilor, nu invers.

NICOLAE BOICO, reporter TVR MOLDOVA: "Chiar dacă e clară intenţia mea o dată ce m-am apropiat de trecerea pentru pietoni, nimeni dintre şoferi nu-mi cedează. O să mai aştept un pic. Iarăşi vedem cum maşinile trec, parcă nici nu sunt aici. Iată momentul potrivit. În mod normal, o dată ce am păşit pe trecerea de pietoni, toţi şoferii ar trebui să se oprească, chiar şi de pe sens opus. Vedem cum acest autocamion a trecut cu viteză destul de mare."

"Te opreşti la trecere, faci contactul vizual cu şoferul care conduce, dacă el sigur s-a orpit. Dacă el continuă deplasarea, cum să mergi pe trecere?"



În astfel de zone, potrivit specialiştilor, oportună ar fi montarea semafoarelor cu acţionare manuală. Astfel de dispozitive funcţionează de mai multă vreme pe străzile din Chişinău.

NICOLAE BOICO, reporter TVR MOLDOVA: "Trebuie să aşteptăm câteva clipe până se aprinde culoarea verde a semaforului. Din cate observati, toate maşinile s-au oprit, iar noi avem la dispoziţie 18 de secunde pentru a traversa strada în siguranţă. Din păcate, astfel de semafoare cu acţionare manuală pot fi numărate pe degete în Chişinău."

În Chişinău sunt 979 de treceri de pietoni, dintre care doar jumătate sunt semaforizate şi doar o mică parte sunt marcate corespunzător.  Restul cu greu pot fi obeservate şi devin practic invizibile atunci când plouă şi noaptea.

În seara zilei de nouă ianuarie, un pieton a fost lovit mortal pe o trecere neiluminată din sectorul Botanica al oraşului Chişinău. În jur sunt mai multe blocuri de locuințe, ceea ce înseamnă că şi traficul este intens.


"Eu trec foarte des pe aici. Şi nu se opresc. Chiar şi pe banda prima, a doua, maşinile se opresc, însă pe banda a treia nu se opresc şi merg cu viteză."

"Ar trebui să fie un semafor sau permanent cineva să dirijeze trecerea. Altfel ne punem în pericol viaţa noastră."

NICOLAE BOICO, reporter TVR MOLDOVA: "Autorităţile municipale au iluminat această trecere de pietoni de pe strada Grădina Botanică abia după ce o femeie a fost lovită mortal chiar în acest loc. Chiar şi aşa, traversarea acestei străzi, este o misiune riscantă ţinând cont că pe ambele sensuri de circulaţie sunt câte trei benzi. De multe ori maşinile nu cedează trecerea pietonilor, iar misiunea se transformă într-un adevărat test de rezistenţă."

Sunt însă căzuiri când pietonii îşi riscă viaţa şi traversează strada neregulamentar, doar pentru a economisi câteva secunde... O situaţie similară a fost filmată de o cameră de bod, pe strada Ion Creangă din Chişinău. Din imagini se vede cum un bărbat este la un pas de a fi lovit de o maşină în timp ce trece strada în fugă.

Un caz la fel de periculos şi extrem de revoltător a fost filmat pe o altă stradă. În imagini se vede cum o femeie se aruncă practic în faţa unei maşini pentru a prinde culoarea verde a semaforului aflat la aproximativ 10 metri distanţă.  Din fericire, şoferul a reacţionat la timp şi a reuşit, în doar o frântură de secundă, să evite impactul.

Situaţii similare au loc des pe bulevardul Dacia, mai ales, dimineaţa şi seara, când oamenii pleacă sau revin de la serviciu. Echipa noastră a stat pe această stradă aproape o oră, timp în care am suprins zeci de oameni care au trecut strada neregulamentar.


"Cunoaşteţi că a crescut de trei ori numărul persoanelor care au decedat în urma accidentelor rutiere?
- Da, dar eu am ochi şi eu...
- Mă orientez, mă uit ce şi cum...
RO
- Dar nu vi se pare că e periculos, mai ales noaptea, îmbrăcat în negru, să treceţi drumul?
- Da, e periculos, dar ei au închis subterana, şi eu eu trebuie să trec pe acolo. Pot în rusă?"

"De ce treceţi strada neregulamentar?
- Nu, nu.
- Ştiţi că este periculos de fapt, pentru că foarte mulţi pietoni ajung sub roţile maşinilor.
- Despre ce vorbiţi?
- Despre faptul că aţi traversat neregulamentar,
- Vedeţi vreun indicator aici? Trebuie pus un indicator şi oamenii vor trece regulamentar."

Pe unii pietoni am reuşit să-i convingem să renunţe la ideea de a trece strada în locurile interzise.

"Nu ofer interviu.
- Vreţi să treceţi strada?
- Da.
- De ce, ştiţi că aici nu aveţi dreptul?
- Gata, la revedere!
- De ce nu treceţi regulamentar?
- De ce te-ai luat de mine?

Autorităţile îşi propun să înăsprească sancţiunile atât pentru pietonii care nu respectă regulile de ciculaţie, cât şi pentru şoferii care nu le cedează trecerea la zebre şi încalcă regimul de viteză. Parlamentul urmează să aprobe, în a doua lectură, un proiect de lege în acest sens.

VIOREL CERNĂUŢEANU, şef, Inspectoratul General de Poliţie: "Siguranţa nostră, siguranţa tuturor participanţilor în trafic, trebuie să fie legat nemijlocit de păstrarea oricărei vieţi omeneşti, indiferent cum asta s-ar întâmpla, chiar cu alte sacrificii."

SERGHEI DIACONU, secretar de stat, MAI: "Poliţia trebuie să fie ultima instanţă care vine să sancţioneze doar acei participanţi la trafic care recidivează, care o fac deliberat şi care o fac intenţionat şi care pun în pericol alte persoane."


Potrivit poliţiei, din cele 1600 de treceri de pietoni de pe drumurile naţionale, doar 30 sunt dotate cu semafoare. Situaţia este un pic mai bună  în Chişinău, unde aproape jumătate din cele peste 900 de treceri sunt semaforizate. Pe parcursul anului 2022, angajaţii poliţiei au înaintat autorităţilor locale şi responsabililor de întreţinerea drumurilor 155 de sesizări care vizează nereguli ale infrastructurii rutiere. Printre recomandările oamenilor legii se numără instalarea parapetului pietonal, aplicarea marcajului corespunzător, scoaterea publicității, instalarea semafoarelor, a limitatoarelor de viteză sau a insulelor de siguranță. Puţine dintre acestea au ajuns, însă, să fie implementate, iar autorităţile se jusitifică - nu sunt bani.

VLADIMIR LUPU, director adjunct, Administraţia de Stat a Drumurilor" "Noi avem patru treceri supraînălţate, adică treceri de pietoni care au fost executate. Sunt amenajate cu parapet pietonal, cu aplicarea marcajului termoplast, cu covoare roşii pentru micşorarea distanţei de frânare şi cu indicatoarele coresponzătoare conform normativelor.
- Credeţi că este destul doar patru treceri? Din sursele care sunt alocate, ne străduim să facem maximum posibil"

Şi autorităţile municipale din Chişinău ne asigură că depun eforturi pentru crea spaţii suficiente şi sigure pentru pietoni, însă şi acestea nu au bani suficienţi pentru construcţii şi amenajări capitale.

VITALIE MIHALACHE, șef, Direcția generală mobilitate urbană Chişinău: "Suntem şi într-o situaţie în care bugetul pentru fondul rutier, este unul, îl considerăm infim decât necesităţile care le deţine astăzi municipiul mă refer la necesităţi de dezvoltare a infrastructurii şi nu în ultimul rând a securizării trecerilor pietonale."

În 23 iunie 2022, Consiliul European a acordat Republicii Moldova statut de țară candidată pentru aderare la Uniunea Europeană. Chişinăul a primit şi un caiet de sarcini, pe care trebuie să le îndeplinească într-un anumit termen, dacă tot vrea să devină parte a marii familii europene. Autorităţile basarabene au multe de învăţat de la ţările civilizate, inclusiv în ceea ţine de dezvoltarea infrastructurii rutiere. Pentru a înţelege cum ar trebui să arate o infrastructură modernă şi sigură într-un oraş populat de milioane de oameni mergem în Spania.  


Autoritatile spaniole au decis sa intensifice actiunile de preventie si de educatie rutieră pentru reducerea acestor accidente. Se lucrează intens la  semnalizarea mai bună a pasajelor pentru pietoni, se elaborează proiecte de lege privind majorarea amenzilor pentru folosirea telefonului mobil la volan. Se propune, de asemenea, crearea mai multor zone cu circulaţie restrânsă în locurile cu mulţi pietoni.

OANA DOBRESCU, corespondent TVR în Spania: "În Spania majoritatea drumurilor care au mai multe benzi pe sens nu au treceri pentru pietoni, ci pasarele. Iar strazile cu o singura banda din cartiere au limitatoare de viteza la trecerile pentru pietoni si se poate circula cu 20 sau 30 de km la ora."

La final, vom face o simplă comparaţie matematică pentru a înţege cât de prost stau lucrurile în Republica Moldova la capitolul siguranţa pietonilor. În Spania locuiesc peste 45 de milioane de oameni şi sunt înregistrate aproape 36 de milioane de vehicule. Anul trecut, în timpul accidentelor rutiere au murit 126 de pietoni, mai bine de jumătate dintre care au fost loviţi mortal pe autostrăzi. În Republica Moldova, însă, cu o populaţie de 18 ori mai mică şi un milion 36 de mii de vechicule, în accidentele rutiere au murit 78 de pietoni, iar alţi 773 au fost răniţi. Iar această tendinţă negativă se  menţine de la sfârşitul anului trecut şi continuuă până acum. În primele 20 de zile ale lunii ianuarie s-au petrecut peste 100 de astfel de tragedii, cu 11 mai multe faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, însă numărul pietonilor decedaţi s-a triplat.


PIETONI ACCIDENTAŢI PE ŞOSELE ÎN 2022

                            locuitori                                     vehicule               pietoni morţi
Spania                   45 mil. oameni                          36 mil.                    126 victime  
Republica Moldova                 2,5 mil. oameni                        1,07 mil.                  78 victime

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter