Social

Campanie de informare şi promovare a screening-ului colorectal prin testare iFOB, lansată de autoritățile medicale

Campanie de informare şi promovare a screening-ului colorectal prin testare iFOB, lansată de autoritățile medicale

Cancerul colorectal este una dintre cele mai frecvente afecțiuni oncologice din Republica Moldova, cu peste o mie de pacienți diagnosticaţi anual. Pentru a preveni și reduce incidenta acestei boli, autoritățile au lansat o "Campania de informare şi promovare a screening-ului colorectal prin testare iFOB".

Testul IFOB care detectează cancerul colorectal va putea fi făcut de cetățenii din patru regiuni ale Republicii Moldova, care au peste 50 de ani, indiferent dacă sunt sau nu asiguraţi medical.

VICTOR CERNAT, coordonator proiect: „Proiectul prevede ca la prima etampă să testăm populaţia din patru teritorii. Este vorba  de raionul Călăraşi, Cahul, Bălţi şi sectorul Botanica a municipiului Chişinău. Avem 9200 de teste Ifob, adică, testarea sângelui ocult în masele fecale, care vor fi repartizate medicilor de familie din aceste teritorii”.

CORINA ŞCERBATIUC-CONDUR, asistent proiect: „Pentru pacienţii între 50-55 de ani pentru că aici s-a demonstrat incidenţa cea mai înaltă a cancerului colorectal şi anume la pacienţii asimtomatici. Toţi doritorii îşi pot ridica testul de la medicul de familie cu efectuare ulerioară a lui în intimitatea domiciliului său. Fiecare chit pentru testare va cuprinde şi o instrucţiune detaliată”.

Scopul proiectului inițiat de Institutul Oncologic, Ministerul Sănătatii, Compania Naţională de Asigurări în Medicină și Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, vizează sporirea cu 25% a ratei de depistare precoce a cancerului colorectal până în 2025 .

RUSLAN BALTAGA, director, Institutul Oncologic: „Din păcate multe cazuri sunt diagnosticate tardiv, în stadii avansate, când obţiunile de tratament nu sunt atât de eficiente. Din experienţa altor state care au asemnea screening, s-a demonstrat că este unul cu cea mai dificilă aderenţă a populaţiei, cel mai greu este acceptat de accea, o campanie de informare este foarte inportantă”.

Compania Naţională de Asigurări în Medicină a oferit anul trecut, 20 de milioane de lei din fondul de profilaxie pentru tratamentul a peste 600 de persoane cu cancer colorectal.

DOINA-MARIA ROTARU, director general adjunct., Compania Naţională de Asigurări în Medicină: „Sperăm că alocând mijloace financiare, în rezultatul acestei campaniii, alocând mijloce financiare în prevenţie să nu avem acele cheltuieli suportate din fonduri, atunci când pacientul este diagnosticat cu cancer colorectal”.

Pentru realizarea campanie au fost alocate acum peste 600 mii de lei.  În Republica Moldova, în 2021, 893 de pacienti au murit din cauza cancerului colorectal

author-img_1

Cristian Sava

Reporter