SOCIAL

Profesori şi elevi din 17 raioane ale Republicii Moldova sunt instruiţi cum să combată violenţa din şcoli

150 de elevi şi 60 de profesori din 17 raioane ale Republicii Moldova învaţă, alături de psihologi, cum să combată violenţa din şcoli. Chiar dacă bullyingul este o noţiune relativ nouă aici, specialiştii spun că e o practică veche şi des întâlnită, care poate duce la consecinţe grave în dezvoltarea copiilor.

„Cadrele didactice lucrează mai mult la formarea unui program de antibulling în şcoală în care pot fi incluse obiectele cum ar fi cunoaşterea de sine, gestionarea emoţiilor, a unui conflict. Tinerii lucrează cam la fel, dar prin altă metodologie, învăţăm cum să facă o activitate de la egal la egal, un teatru social şi cum să dezvolte o iniţiativă comunitară. Dacă identifică o problemă pot singuri s-o soluţioneze”, a declarat Anatolie Oprea, coordonator de proiect.
 
Elevii care participă la acest proiect au recunoscut că au fost, cel puţin odată, victime, martori sau agresori într-un caz de violenţă din şcoala în care învaţă.
 
„Am descoperit cum poate fi depăşit  acesta, prin ce metodă, cum să intervenim noi în caz de apare bullyingul în şcolile noastre. Şi eu m-am confruntat cu această, dar şi am intervenit câteodată în situaţii de bullying”.
 
„În viaţa de zi cu zi întâlnim multe situaţii în care copii sunt discriminaţi, izolaţi de celelalte grupuri. Am descoperit metoda teatrului social, astfel teatrul forum, cu ajutorul echipei de la mine din comunitate vom încerca să rezolvăm aceste probleme şi vom evidenţia unele probleme din şcoală”.
 
Specialiştii spun că cei mici sunt influenţati de societatea în care se dezvoltă.
 
„Modelul societal îşi spune cuvântul pentru că copiii cresc cu o serie de distorsiuni despre relaţiile sociale în care cei cu anumită putere domină pe cei cu putere mai puţină. Încercăm să sensibilizăm agenda publică cu privire la faptul că e necesar să se facă intervenţii în şcoli”, afirmă Daniela Terzi-Barbăroşie, psiholog.
 
Continuitatea acestui proiect va fi asigurată de cadrele didactice participante. Profesorii care au venit la această şcoală de vară vor organiza instruiri pentru colegii lor şi vor desfăşura activităţi cu elevii.
 
„În cadrul acestui proiect se fac activităţi nonformale la tema bullying-ului, jocuri psihosociale care  sunt foarte necesare pentru predarea noastră de zi cu zi în şcoală. În urma acestor instruiri s-au poziţionat clar nişte obiective şi nişte răspunsuri”, precizează Eugenia Bordeianu, directoare educativă a Liceului Teoretic „Olimp” din satul Costeşti.
 
„Privind rezolvarea de conflict, ceea ce se întâlneşte de multe ori în instituţii, între copii, unele conflicte ajung uneori până şi la violenţă. Ne învaţă cum să intervenim şi cum să prevenim de fapt nişte situaţii de conflict”, spune Irina Mutaf, directoare adjunctă a Liceului Teoretic „Ştefan Holban” din satul Cărpineni
 
Instruirile se desfăşoară la o tabără din oraşul Vadul lui Vodă, unde elevii şi profesorii vor stă până pe 26 iulie. Proiectul este realizat cu sprijinul Fundaţiei Terre des Homme Moldova.