SOCIAL

Elevii din învăţământul profesional tehnic vor fi mai bine pregătiţi pentru piaţa muncii

post-img

Peste şase mii de studenţi din 12 instituţii de învăţământ profesional tehnic (ÎPT) din Republica Moldova vor avea şansa să obţină abilităţi de viaţă. Abilitarea fetelor şi a băieţilor din ÎPT va fi rezultatul unui proiect comun al Fondului Naţiunilor Unite pentru Populaţie (UNFPA), Agenţiei Austriece pentru Dezvoltare (ADA) şi Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării (MECC), lansat astăzi în cadrul unui eveniment online.

„Accesul tinerilor la educaţie şi încadrarea lor în câmpul muncii reprezintă o prioritate pentru MECC, cu sprijinul partenerilor de dezvoltare, Republica Moldova a obţinut rezultate importante în capacitarea personalului şi a instituţiilor din ÎPT. Cu toate acestea, statisticile demonstrează că investiţiile în ÎPT nu produc maxim impact fără o investiţie concomitentă în reducerea comportamentelor de risc şi a efectelor negative ale acestora asupra sănătăţii, care pot cauza abandonul şcolar sau întreruperea activităţii  profesionale”, a declarat în timpul evenimentului Igor Şarov, ministrul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.

Proiectul va aborda provocările cu care se confruntă tinerii din ÎPT atunci când vor să se integreze pe piaţa muncii, din perspectiva formării abilităţilor de viaţă. Proiectul vine cu investiţii concomitente în educaţia tinerilor prin formarea abilităţilor de viaţă, crearea de spaţii sigure la şcoală şi la locul de muncă şi abilitarea tinerilor să manifeste comportamente sănătoase, să combată stereotipurile de gen şi să prevină violenţa bazată pe gen, ceea ce reprezintă, de asemenea, o prioritate în Strategia de Dezvoltare a învăţămîntului vocaţional/tehnic pentru anii 2013- 2020.

Proiectul „Dezvoltarea abilităţilor de viaţă şi a comportamentelor sănătoase în rândul elevilor din învăţământul profesional tehnic pentru o mai bună  pregătire de angajare în câmpul muncii” se va desfăşura în următorii trei ani în 12 instituţii ÎPT, inclusiv patru în Chişinău şi opt în Cahul, Nisporeni, Rezina, Orhei, Edineţ, Râşcani, Bălţi. Nouă companii partenere cu instituţiile ÎPT vor fi, de asemenea, implicate în proiect.

“Principiul general al Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă este „de a nu lăsa pe nimeni în urmă”. În acest sens, comunitatea mondială, inclusiv Moldova, au adoptat cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Agendei 2030. Atingerea acestor Obiective poate avea succes doar dacă accentul va fi pus pe oameni, inclusiv femei, adolescenţi şi tineri” a spus Nigina Abaszada, Reprezentantă Rezidentă UNFPA în Republica Moldova. „Suntem recunoscători Cooperării Austriece pentru Dezvoltare, care ni s-au alăturat şi sprijină dreptul tinerilor din instituţiile de învăţământ profesional-tehnic de a-şi realiza pe deplin potenţialul prin dezvoltarea abilităţilor de viaţă”, 

“Accentul proiectului pe egalitatea de gen şi incluziunea tinerilor vulnerabili, cum ar fi cei cu dizabilităţi, adolescenţii din zonele rurale şi minorităţile etnice a fost văzut ca şi oportunitate de a contribui la aceste probleme transversale vizate şi în Strategia de cooperare a Austriei cu Republica Moldova pentru anii 2016-2020”, a menţionat Alexander Karner, şeful Biroului de la Chişinău al Cooperării Austriece pentru Dezvoltare.


În rezultatul proiectului, 12 săli de clase vor fi amenajate ca spaţii prietenoase elevilor, dotate cu mobilier şi echipament TIC. Instituţiile vor fi pregătite să ofere în mod calitativ şi durabil cursul “Decizii pentru un mod sănătos de viaţă” având la bază cadre didactice instruite, materiale de învăţare inovative şi digitalizate. Va fi pilotat un program de formare continuă a profesorilor şi organizate vizite de studiu peste hotare pentru asimilarea bunelor practici. Instituţiile şi companiile de afaceri parte a învăţământului dual vor învăţa cum să ofere un spaţiu sigur pentru tineri. De asemenea, va fi creată o reţea de educatori de la egal la egal în cadrul învăţământului profesional tehnic din Moldova.

Învăţământul profesional tehnic educă în prezent peste 40000 de tineri cu vârsta între 15 şi 20 de ani.

Conform datelor furnizate de cele 12 instituţii ÎPT partenere ale proiectului, aproximativ 75% dintre elevii care învaţă aici sunt din mediul rural, 1 din 4 tineri locuieşte fără unul sau ambii părinţi din cauza migraţiei de muncă, 40% locuiesc în cămine, fiind expuşi unor comportamente de risc sporite.

Statisticile naţionale arată că adolescenţii raportează din ce în ce mai multe cazuri de hărţuire, tulburări de nutriţie, violenţă, iar anual în R. Moldova peste 2,600 de fete tinere cu vârsta cuprinsă între 10-19 ani rămân însărcinate, majoritatea fiind din mediul rural.