Opinie: Educaţia digitală şi Securitatea rutieră sunt discipline care ar fi trebuit incluse demult în curriculumul şcolar
Sursa foto:Cuget Liber Vizualizari:

Opinie: Educaţia digitală şi Securitatea rutieră sunt discipline care ar fi trebuit incluse demult în curriculumul şcolar

Intenţia Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării de a introduce Educaţia digitală şi Securitatea rutieră în curriculumul şcolar este binevenită, doar că ar fi trebuit realizată mai demult. Specialiştii spun că aceste abilităţi şi cunoştinţe sunt necesare încă de la vârste fragede.

"În clasa a I-a este deja târziu, dar sunt bucuros că măcar acum s-a decis acest lucru. Cu cât mai devreme le vom vorbi copiilor despre tehnologiile informaţionale şi securitate rutieră la lecţii, cu atât mai repede vor cunoaşte lucruri pe care nu au de la cine le afla", a menţionat pentru TVR MOLDOVA Gheorghe Vasilachi, directorul Liceului Teoretic "Mircea Eliade" din Chişinău.

Modulul Educaţie digitală va fi parte componentă a disciplinei Educaţia tehnologică şi urmează a fi studiat de către elevii din clasa întâi, începând cu 1 septembrie. Necesitatea revizuirii programei şcolare a fost argumentată de cei de la minister prin necesităţile copiilor de a fi adaptaţi pentru a trăi şi a se dezvolta în epoca informaţională. Aceeaşi părere o împărtăşeşte şi Gheorghe Vasilachi. 

"La ideea cu dezvoltarea copiilor în lumea informaticii cred că ar trebui să atragem cu mult mai multă atenţie. Aşa avem o şansă să rezolvăm o problemă globală a Republicii Moldova. Poate prin specialiştii pe care-i vom avea în domeniu să părăsim poziţia aceasta din toate topurile negative din care suntem la acest capitol. Şi, doi la mână, aceste abilităţi şi competenţe la sigur nu vor încurca nimănui", crede Vasilachi.

Despre interacţiunea şcolarilor mici cu lumea digitală ne-a vorbit şi psihologul Ana Niculăeş, care consideră că impactul tehnologiei în viaţa copiilor este într-o permanentă schimbare şi atât părinţii, cât şi cadrele didactice sunt responsabili să îi ajute pe copii să utilizeze tehnologiile într-un mod armonios.

 „Riscurile de a crea dependenţă apar atunci când copiii nu sunt supravegheaţi o perioadă lungă de timp şi dacă nevoia de apreciere şi acceptare nu este satisfăcută în familie. Astfel, copiii compensează devenind dependenţi de gadgeturi. Este responsabilitatea părinţilor să-i supravegheze pe copii să nu depăşească două ore cumulate pe zi interacţionând cu gadgeturile", a menţionat Ana Niculăeş.

Pentru pregătirea profesorilor, la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău va fi lansat proiectul pilot „Clasa viitorului”, care presupune crearea unui centru de perfecţionare dotat cu utilaj de ultimă generaţie.

Profesorii nu se vor confrunta cu dificultăţi în ceea ce priveşte competenţele digitale, consideră Gheorghe Vasilachi. Potrivit lui, modul de predare a informaţiei este prioritar, pentru că temele sunt complexe.

Tot din toamnă, elevii claselor primare şi copiii din grădiniţe vor studia şi disciplina Securitatea rutieră. Lecţiile vor fi predate de diriginţii de clasă, după ce vor merge la cursuri de formare profesională.

“Cu părere de rău, noi pierdem anual sute de oameni, neavând niciun război, niciun conflict, pe drumurile Republicii Moldova. Cred că cei de la minister au luat în calcul acest lucru atunci când au decis introducerea disciplinei. Este un subiect despre care chiar dacă vorbim des - la orele de clasă, facem adunări cu poliţiştii - vedeţi că se întâmplă ceea ce se întâmplă. E o chestie pentru a încerca să salvăm nişte vieţi”, conchide directorul liceului.
 
Şi părinţii susţin noile modificări din curriculum. Svetlana, mamă a doi copii, spune că studierea acestor discipline va aduce doar avantaje şi recunoaşte că a simţit lipsa lor atunci când fiica ei era în clasele primare.

"Băiatul merge acum la grădiniţă. Este bine că va învăţa reguli primordiale ale siguranţei rutiere. Şi acasă, noi, părinţii, încercăm să-i învăţăm cum e bine şi cum nu, dar nu cred că reuşim în modul în care s-ar face la şcoală sau grădiniţă. Fetei îi explicam eu regulile principale de circulaţie, dar la capitolul internet, undeva am pierdut controlul. Faptul că şi învăţătorii vor contribui la formarea unor abilităţi şi cunoaşterea pericolelor în mediul virtual va avea un efect mai mare asupra copiilor", spune Svetlana.

Pentru început, cadrele didactice vor avea drept suport metodologic regulamente şi ghiduri ale securităţii circulaţiei rutiere, iar până în anul 2019, pentru modulul Securitatea rutieră urmează să fie tipărite şi manuale.

Modificările în curriculumul şcolar au fost propuse încă în primăvară, iar grupurile de lucru formate în acest sens şi-au început deja activitatea pentru a lua deciziile legate de introducerea disciplinelor din 1 septembrie 2018.
Similare