SOCIAL

Jumătate dintre drumurile R. Moldova se află într-o stare deplorabilă, iar 70% din artere rutiere au durata de exploatare depăşită

Jumătate dintre drumurile Republicii Moldova se află într-o stare deplorabilă. În ultimii cinci ani a scăzut cu 4% numărul de kilometri de şosea în stare bună, conform Administraţiei de Stat a Drumurilor. Autorităţile spun că 70 la sută din arterele rutiere au durata de exploatare depăşită.

Potrivit statisticii, numărul drumurilor excelente a scăzut de la 16%, în 2017, la 12,5 la sută în 2020. În acelaşi timp, 22% dintre drumurile naţionale se află într-o stare medie, iar 47 la sută sunt într-o stare rea şi foarte rea.

STAREA DRUMURILOR ÎN REPUBLICA MOLDOVA

          2017                                                  2020
Excelentă     - 16,32%                       Excelentă    - 12,57%
Bună            - 17,65 %                      Bună            - 17,7%
Mediocră     - 30,43%                        Mediocră    - 22,43%
Rea             - 23,21%                        Rea              - 25,6%
Foarte rea  - 12.39%                         Foarte rea  - 21,69%

IURIE PAŞA, director Administraţia de Stat a Drumurilor: „Dacă ne uităm după IRI, avem stare mediocră care întrece vărfurile. În 2019-2020, cu părere de răi IRI-ul la starea rea depăşeşte starea mediocră. "

În acest an, au intrat în reparaţie capitală 24 de drumuri şi poduri. 17 dintre acestea sunt începute încă în 2020 iar din bugetul de stat a fost alocat aproape 1 miliard de lei. Doar patru proiecte au fost finalizate iar lucrurile merg greu din cauza birocraţiei sau a companiilor neserioase. În acest an, Administraţia de Stat a Drumurilor a înaintat procedura de reziliere a unui contract cu o astfel de companie.

IURIE PAŞA, director Administraţia de Stat a Drumurilor: „Avem un contract care-i executat în proproţie de 20 la sută, – prevede asigurarea stabilităţii pe drumul Teleneşti-Budăi. Pregătim materiale pentru rezilierea contractului. Noi purcedem la penalizări în cazul când nu există motive după termenul de execuţie se acordă penalizări în mărime de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere. "

Administraţia de Stat a Drumurilor va elabora şi o listă neagră a antreprenorilor care execută necorespunzător lucrările, pentru a nu mai fi acceptaţi la următoarele achiziţii publice. Autorităţile recunosc că fondul rutier este prea mic şi îşi propun ca, până în 2024, acesta să fie majorat de 1,6 la 4 miliarde de lei.

ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii: „În modul în care vom folosi reparaţia şi întreţinerea drumurilor suplimentar mai avem în lucru porţiuni de rum la care se lucrează dar care vor fi finalizate în anul viitor. Vor fi iniţiate lucrări şi la alte porţiuni de drum. Împreună când punem toate aceste lucrări vorbim de 7 la sută creşterea drumurilor de calitate bună sau foarte bună."

Pentru reparaţii, autorităţile cer şi ajutorul partenerilor externi. Recent, BEI a anunţat că va oferi Republici Moldova 150 de milioane de euro pentru reabilitarea a 240 de km de drumuri naţionale.

ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii: „Toată birocraţia să fie finalizată şi sperăm la anul viitor să  începem procedurile de achiziţie, iar  peste un an să înceapă lucrările pentru că sunt proiecte cu finanţare internaţională şi procedurile de achiziţie durează. "

Pe 28 octombrie, Parlamentul a ratificat şi Acordul de împrumut de la BERD. Documentul prevede acordarea a 150 de milioane de euro pentru lucrările de reconstrucţie şi reabilitare a drumurilor. În Republica Moldova sunt peste 5900 de kilometri de drumuri publice naţionale, din care 47 de km au în continuare îmbrăcăminte de pământ, iar peste 1200 km sunt pietruite.