SOCIAL

Finanţele personale, familia şi cariera - reperele basarabenilor în anul 2020

post-img

Republica Moldova este una dintre ţările ai căror cetăţeni preferă să investească în bunuri imobiliare (36%), dezvoltarea afacerilor (27%) şi utilizarea instrumentelor financiare (22%, cu excepţia depozitelor) şi să nu păstreze bani acasă. Acestea sunt rezultatele obţinute în urma unui studiu realizat de compania de comunicare Noblet Media CIS, afiliată a Edelman, în parteneriat cu agenţia de cercetare Info Sapiens.

La capitolul obiectivele personale şi oportunităţile de carieră, cei mai mulţi moldoveni( 32%) doresc să lucreze într-o companie privată internaţională, cu toate acestea, o parte semnificativă (respectiv 17% în fiecare sector economic) ar prefera să lucreze la nivel local: într-o companie privată sau în sectorul neguvernamental. 13% dintre moldoveni visează să înceapă propria afacere. La fel ca în toate ţările, cu excepţia Ucrainei, locuitorii Moldovei (48%) preferă să ia un număr minim de decizii la locul de muncă, iar în timpul lor personal să dedice prietenilor cea mai mare parte a timpului (30%).

Prioritatea moldovenilor este îmbunătăţirea bunăstării economice (61%). Ceilalţi doresc să obţină schimbări în societate, popularitate personală şi un statut superior. Totodată, moldovenii au tendinţa de a cheltui bani pentru înfăţişare, care include cheltuielile pentru haine, încălţăminte şi produse de îngrijire (30%) şi pentru divertisment, întâlnirile cu prietenii (29%). Călătoriile reprezintă 11% din cheltuieli (cel mai mic indicator din 6 ţări), iar investiţiile în educaţie 6%.

În contextul pandemiei, în Moldova, Organizaţia Mondială a Sănătăţii este sursa principală de informaţii pentru populaţie (51%), cu toate acestea, doar 38% au încredere în această organizaţie, iar alte 37% din locuitori au încredere în medicii din alte ţări. 32% dintre cei chestionaţi consideră că problema coronavirusului este exagerată.

O trăsătură distinctivă a moldovenilor este dorinţa lor de a sprijini iniţiativele locale şi de a consolida libertatea de exprimare: 23% dintre moldovenii chestionaţi susţin că pot publica online în mod deschis opiniile pe teme economice şi sociale. Dintre şase ţări, această cifră este mai mare doar în Ucraina - 41%. Deşi tind să discute acest subiect atât cu prietenii, cât şi cu familia, prietenii online (35%) şi prietenii din viaţa reală (25%) au cea mai mare influenţă asupra formării opiniilor.

Acest studiu realizat în luna aprilie a anului 2020 este un sondaj cuprinzător al punctelor de vedere socio-economice ale claselor mijlocii şi mijlocii superioare din şase ţări - Ucraina, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova şi Uzbekistan. În fiecare ţară, au fost realizate 200 de interviuri personale cu locuitorii urbani cu vârste cuprinse între 18 şi 45 de ani. Studiul reflectă portretele celor mai activi consumatori, stabilind tonul vieţii economice în şase ţări şi demonstrează, de asemenea, dacă evenimentele de la începutul anului 2020 le-a schimbat cu adevărat valorile, obiectivele şi visele globale.