SOCIAL

Economie de peste 4 milioane de lei din bugetul de stat după implementarea sistemului MTender

post-img

Suma economiilor obţinute datorită plasării anunţurilor de achiziţii în sistemul MTender, din care face parte platforma electronică achiziţii.md, a fost dublată în ultimele două luni.

Aşadar, dacă în luna mai economiile obţinute au depăşit suma de două milioane de lei, la ora actuală, instituţiile de stat şi private care desfăşoară achiziţiile în regim online au economisit, în total, o sumă record de peste 4 milioane 200 mii de lei.

Economia de peste 4 milioane de lei a fost obţinută în cadrul a 1838 de achiziţii anunţate, plasate în sistemul achiziţiilor electronice publice şi private de către 455 autorităţi contractante.

Tot mai multe instituţii publice au conştientizat eficacitatea desfăşurării achiziţiilor în regim online şi au aderat la sistemul achiziţiilor electronice. Asta pentru că procesul de cumpărare este transparent şi deschis, iar economiile obţinute sunt pe măsură. Vorbind de economii, acestea nu se referă doar la bani, dar şi la timpul necesar pentru aceste proceduri.

Acest lucru contribuie ca agenţii economici din diferite domenii să se înregistreze pe achiziţii.md şi să participe la licitaţiile în care sunt achiziţionate produse sau servicii pe care le prestează aceştia. Respectiv, pe platformă pot fi găsite anunţuri despre procurarea a diverse produse sau servicii, cât şi a diferitor tipuri de lucrări.

Odată cu implementarea noului sistem, autorităţile contractante au obţinut acoperirea întregului ciclu de viaţă a unei achiziţii de valoare mică, de la anunţarea procedurii, până la înregistrarea contractelor la Trezoreria de Stat. Totodată, pentru procedurile de valoare mare este posibilă doar înregistrarea contractelor la Trezorerie de Stat în regim online.

Amintim că în data de 26 iulie, în cadrul şedinţei Parlamentului, au fost votate în lectură finală modificările legii privind achiziţiile publice. Printre acestea se numără introducerea conceptului DUAE, Documentul Unic de Achiziţii European, oferit în format electronic prin utilizarea formatului standard stabilit de Comisia Europeană. O altă modificare priveşte introducerea unor concepte noi în criteriile de atribuire din domeniul achiziţiilor publice, şi anume preţul cel mai scăzut, costul cel mai scăzut, cel mai bun raport calitate-preţ şi cel mai bun raport calitate-cost. Proiectul mai prevede introducerea conceptului de achiziţii durabile, prin includerea termenului ciclu de viaţă, care se referă la toate etapele consecutive şi interconectate ale achiziţiei.

O altă inovaţie este stabilirea unor noi tipuri de proceduri de achiziţie, în conformitate cu cadrul normativ comunitar şi anume - achiziţie în cazul serviciilor sociale şi a altor servicii specifice, parteneriat pentru inovare, iar ca modalitate specială de atribuire, catalogul electronic. Proiectul va intra în vigoare în data de 1 octombrie 2018.