Dezvoltarea turismului ar trebui să fie o prioritate naţională pentru că Republica Moldova are multe zone încântătoare dar neexploatate turistic. Un astfel de loc este Naslavcea, un teritoriu atractiv din punct de vedere turistic dar care nu are o strategie de dezvoltare şi nici promovare. Antreprenorii au initiative dar au nevoie şi de susţinerea statului. Este nevoie de infrastructură pentru că nu sunt drumuri de acces către zonele de atracţie pentru turişti.
Pe lângă vinării şi mănăstiri, în Republica Moldova sunt multe alte destinaţii turistice care nu sunt promovate, dar care merită vizitate. Dumitru Bîrlădean, este un antreprenor care a început să promoveze singur cel mai nordic punct al Republicii Moldova, zona Naslavcea. Situat pe dealuri pitoreşti, locul îţi crează impresia unui adevărat sat de munte, unde poţi evada de aglomeraţia urbană.
DUMITRU BÎRLĂDEAN, antreprenor. „Naslavcea este vizitată, vara aceasta a fost vizitată nu mai puţin de 5000 de turişti, evident că infrastructura este una deplorabilă, oamenii elementar nu pot să găsească locurile pitoreşti, dar noi sperăm că guvernarea o să se implice nu doar în aşa zone ca Orheiul Vechi dar şi în alte zone, cum ar fi Naslavcea, ca să fie construită infrastructură, promovare şi tot aspectul ce ţine de organizarea procesului turistic. + 3.52-3.57 Sunt multe momente birocratice care ne limitează în planurile şi visele noastre”.
Probleme există. O recunosc şi cei din domeniul turismului, care spun că, până acum, s-a pus mai mult accent pe zonele turistice din apropierea Chişinăului. Se spear că autorităţile vor pune, în curând, în aplicare un plan de susţinere şi a altor zone turistice.
NATALIA ŢURCANU, director executiv ANTRIM: „Rămâne oarecum nevalorificat zonele mai îndepărtate de Chiţinău, cum ar fi nordul şi sudul, este necesar în primul rând un suport esenţial din partea statului pentru că privaţii deja fac eforturi ca să deschidă pensiuni. Este necesar şi neapărat dezvoltarea acestei infrastructuri şi de drum care nu neapărat îl face pentru acei turişti care vizitează acele locaţii dar şi pentru localnici, vorbim despre indicatoare turistice”.
Investitorii spun că dezvoltarea turismului în zona de nord ar fi în beneficiul tuturor: al localnicilor şi al autorităţilor, iar în plus ar susţine şi economia locală.
DUMITRU BÎRLĂDEAN, antreprenor: „Moldova asta nu e doar Chişinău, de la Naslavcea pană la Giurgiuleşti, de la Palanca până la Criva. Avem hotel cu 7 numere pentru cazarea de 20 de persoane, avem restaurant, cu bucate autentice, adică păstrăvul nostru, găina noastră, legumele noastre, pe care singuri le pregătim. Sperăm să dezvoltăm zonele de hiking, ciclism şi alte servicii care se potrivesc acestei zone”.
Antreprenorul spune că autorităţile de la Chişinău ar putea lua ca t exemplu modelul de dezvoltare al turismului în România.
DUMITRU BÎRLĂDEAN, antreprenor: „Din păcate în Moldova nu sunt aşa programe cum ar fi în România, care stimulează la maxim turismul, de aia la ei şi infrastructura e mai puternică, chiar şi preţurile sunt mai reduse,au posibilităţi chiar să plătească şi salarii mai mari, au economisiri de finanţe pe care le pot direcţiona în dezvoltarea calităţii serviciilor”.
Pandemia a afectat grav turismul din Republica Moldova. În 2020, s-a înregistrat cea mai mare scădere a numărului de turişti străini, doar 7 mii, cu aproape 13 mii mai puţini decât în 2019.
DUMITRU BÎRLĂDEAN, antreprenor. „Naslavcea este vizitată, vara aceasta a fost vizitată nu mai puţin de 5000 de turişti, evident că infrastructura este una deplorabilă, oamenii elementar nu pot să găsească locurile pitoreşti, dar noi sperăm că guvernarea o să se implice nu doar în aşa zone ca Orheiul Vechi dar şi în alte zone, cum ar fi Naslavcea, ca să fie construită infrastructură, promovare şi tot aspectul ce ţine de organizarea procesului turistic. + 3.52-3.57 Sunt multe momente birocratice care ne limitează în planurile şi visele noastre”.
Probleme există. O recunosc şi cei din domeniul turismului, care spun că, până acum, s-a pus mai mult accent pe zonele turistice din apropierea Chişinăului. Se spear că autorităţile vor pune, în curând, în aplicare un plan de susţinere şi a altor zone turistice.
NATALIA ŢURCANU, director executiv ANTRIM: „Rămâne oarecum nevalorificat zonele mai îndepărtate de Chiţinău, cum ar fi nordul şi sudul, este necesar în primul rând un suport esenţial din partea statului pentru că privaţii deja fac eforturi ca să deschidă pensiuni. Este necesar şi neapărat dezvoltarea acestei infrastructuri şi de drum care nu neapărat îl face pentru acei turişti care vizitează acele locaţii dar şi pentru localnici, vorbim despre indicatoare turistice”.
Investitorii spun că dezvoltarea turismului în zona de nord ar fi în beneficiul tuturor: al localnicilor şi al autorităţilor, iar în plus ar susţine şi economia locală.
DUMITRU BÎRLĂDEAN, antreprenor: „Moldova asta nu e doar Chişinău, de la Naslavcea pană la Giurgiuleşti, de la Palanca până la Criva. Avem hotel cu 7 numere pentru cazarea de 20 de persoane, avem restaurant, cu bucate autentice, adică păstrăvul nostru, găina noastră, legumele noastre, pe care singuri le pregătim. Sperăm să dezvoltăm zonele de hiking, ciclism şi alte servicii care se potrivesc acestei zone”.
Antreprenorul spune că autorităţile de la Chişinău ar putea lua ca t exemplu modelul de dezvoltare al turismului în România.
DUMITRU BÎRLĂDEAN, antreprenor: „Din păcate în Moldova nu sunt aşa programe cum ar fi în România, care stimulează la maxim turismul, de aia la ei şi infrastructura e mai puternică, chiar şi preţurile sunt mai reduse,au posibilităţi chiar să plătească şi salarii mai mari, au economisiri de finanţe pe care le pot direcţiona în dezvoltarea calităţii serviciilor”.
Pandemia a afectat grav turismul din Republica Moldova. În 2020, s-a înregistrat cea mai mare scădere a numărului de turişti străini, doar 7 mii, cu aproape 13 mii mai puţini decât în 2019.