SOCIAL

Conflictele în familie - o problemă socială. Elevii din 47 de şcoli din R. Moldova studiază despre disciplină şi relaţii armonioase în familie

Lecţiile despre Disciplină şi Relaţii Armonioase în Familie îşi propun să schimbe atitudinea tinerilor faţă violenţă şi sexism. Elevii din 47 de şcoli din Republica Moldova studiază acest obiect, de 4 ani, ca disciplină opţională. Conflictele în familie sunt o problemă socială iar potrivit organizaţiei La Strada, în primul semestru al acestui an, a crescut cu 30% numărul apelurilor telefonice de la cei care se plâng de conflicte şi violenţă în familie.

Elevii clasei a 10-a de la Liceul Vasile Alecsandri din Chişinău au învăţat la disciplina - Relaţii Armonioase, ce înseamnă o familie fericită. Elevii s-au împărţiţi pe echipe şi au încercat să stabilească princiipile de bază ale unei relaţii sănătoase. 

DANIEL STOGNI, elev, clasa X-a: "Am observat foarte  multe cazuri cu famiilii nefericite în care este sexism şi discriminaţie. Trebuie să fie egalitate între bărbat şi femie, nu există aşa ceva, că barbaţii sunt mai puternici şi nu pot să se ocupe cu lucrurile casnice sau se ducă să plângă în pernă".

Elevii cred că lecţiile nu ar trebuie să fie opţionale ci obligatori, aşa cum sunt cele de limbă română sau matematica. 

ALEXANDRU STRATAN, elev, clasa X-a: "Am un fel de standarte care aş vrea să le văd în familia mea viitoare. Aş vrea ca să fiu suţinut de femeia mea şi eu s-o susţin pe ea. Mereu să aibă încredere în mine şi eu în ea".

CORINA DUCA, elevă, clasa X-a: "O familie în care este multă comunicare, se întâmplă că soţul şi soţia nu vorbesc, unul merge într-o cameră, altul în alta şi nu iese nimic. Noi de acum începem să ne bazăm pe ce calităţi ne dorim la viitorul partener".

Chiar dacă disciplina este la alegere, cei mai mulţi dintreelevi optează pentru cursul de relaţii armonioase în familie. 

SSINCRON NICOLETA FIODOROV, profesor: "Atât de mult am îndrăgit acest obiect şi copii vin cu deshidere, am pe parcurs elevi care vin separat în cabinetul meu, stăm la un ceai. Încearcă să-mi zică o problemă din familie cum ar putea s-o rezolve.  Nu avem violenţă fizică, toţii membri sunt egali, copii sunt educaţi să devină personalităţi şi nu ca muncă fizică".

Din 2016, acestă disciplină opţională a fost introdusă în 47 de instituţii şcolare din Republica Moldova. Iniţiativă aparţine specialiştilor de la Centrul Internaţional La Strada. Ei spun că cea mai bună opţiune de prevenire este educarea tinerei generaţii.

DANIELA MISAIL NICHITIN, specialist, LA STRADA: "Mulţi dintre ei ne-au sugerat să avem acest curs la o vârstă mai devreme decât liceul, unii au menţionat că au experienţa unei ralaţii chiar în ultimi ani a ciclului gimnazial şi asta este o idee, care ne propunem s-o dezvoltăm în continuare. Din păcate violenţa în familie este o experineţă transgeraţională copilul care vede violenţa îi vine greu să înţeleagă care ar fi un mecanism alternativ".

În fiecare an, la centrul Internaţional LA STRADA se înregistrează peste cinci mii plăngeri privind violenţa şi abuzurile în familie. În prima jumătate a acestui an, au fost înregistrate cu 30 la sută mai multe apeluri ca în aceiaşi perioadă a anului trecut.