SOCIAL

Cadrele didactice sunt nemulţumite de retribuirea inechitabilă a muncii în sistemul educaţional

post-img

Calitatea educaţiei este condiţionată de calitatea procesului didactic. Unul dintre elementele constitutive care determină calitatea acestui proces îl reprezintă satisfacţia privind locul de muncă şi nivelul salarizării. Raportate la situaţia economică precară din ţară, generează o nemulţumire majoră printre angajaţii din educaţie şi ştiinţă.

Acestea sunt concluziile în urma organizării dezbaterii publice cu genericul „Situaţia precară a salarizării cadrului ştiinţific şi didactic din domeniul învăţământului universitar din Republica Moldova”, de către Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) ”Viitorul”.

Protestele organizate de Federaţia Sindicală a Educaţiei şi Ştiinţei pe parcursul anilor 2016-2017 denotă şi ele gradul sporit de nemulţumire a cadrelor didactice faţă de retribuirea inechitabilă a muncii în cadrul sistemului educaţional şi în raport cu alte categorii de bugetari.

Mariana Iaţco, expertă în politici publice, subliniază că situaţia actuală din domeniul învăţământului universitar şi ştiinţei generează anumite consecinţe şi discrepanţe în sistemul de salarizare al cadrului ştiinţific şi didactic şi necesită o reevaluare stringentă.

Principalele recomandări de îmbunătăţire a situaţiei retribuirii profesioniştilor din domeniul învăţământului universitar vizează redefinirea clară a priorităţilor şi alocarea în consecinţă a finanţării aferente salarizării. Având în vedere provocările financiare cu care se confruntă toate sistemele de educaţie, fondurile de retribuire a muncii şi alocare financiară adecvată realităţilor economice din ţară vor trebui să se afle pe lista priorităţilor autorităţilor publice.

Totodată, Mariana Iaţco susţine că bunele practici de până acum la nivel european au confirmat că investiţia în cadrele didactice şi susţinerea acestora sunt un factor esenţial pentru creşterea calităţii educaţiei.