SOCIAL

Autorităţile locale din Rezina se opun proiectului de lege care ar permite întreprinderilor industriale să utilizeze combustibil obţinut prin arderea anvelopelor uzate

Autorităţile locale din Rezina se opun proiectului de lege care ar permite întreprinderilor industriale să utilizeze combustibil obţinut prin arderea anvelopelor uzate. Azi, conducerea raionului a contestat proiectul în timpul consultărilor publice organizate la Parlament. Primari şi consilieri locali din Rezina au amintit că în raion funcţionează o fabrică de ciment care oricum poluează aerul din zonă, dar care ar putea aduce şi mai multe daune mediului dacă ar obţine combustibil alternativ prin arderea anvelopelor.

Revoltaţi că interdicţia de ardere a anvelopelor uzate ar putea fi ridicată, primarii şi consilierii locali din Rezina au încercat să-i convingă pe deputaţi să se răzgândească.

MAXIM GOTORNICEAN, consilier local Lalova, Rezina: „Ele nu se numesc deşeuri periculoase, dar ceea ce produc este foarte periculos pentru sănătate. Ce soluţii sunt în afara de ardere? Sunt şi altele. Este piroliza care e practicată şi în Uniunea Europeană, este sortarea deşeurilor. ”

Autorităţile din Rezina cred că adoptarea legii l-ar avantaja pe agentul economic care deţine uzina de ciment din Rezina, în schimb le va afecta şi mai mult sănătatea oamenilor din zonă.

AURELIA GRIGORIŢĂ vicepreşedintele raionul Rezina: „Noi avem 80% din solicitările de susţinere a cetăţenilor cazuri oncologice. Sunt rapoartele anului 2017-2018 care vorbesc despre nivelul bolilor respiratorii în rândul copiilor din raionul Rezina, Orhei, Teleneşti şi Şoldăneşti. Noi avem o problemă. Şi dacă suntem cei mai expuşi de aceea şi am reacţionat.”

Deputaţii PAS, care sunt autorii proiectului de lege, spun că îşi doresc, de fapt, să ardă anvelopele vechi în mod controlat pentru a gestiona mai bine resursele energetice. Deputaţii majorităţii parlamentare subliniază că întreprinderile care vor obţine energie prin arderea anvelopelor vor fi obligate să folosească tehnologii de captare şi stocare a emisiilor de carbon.

IULIANA CANTARAGIU ministrul Mediului: „E mai rentabil să reutilizezi termocentralele şi costul este cam la 10 milioane de euro pentru a instala aceste filtre de captare a emisiilor. Nu foloseşti, nu arde gaz, nu arde cărbune, o pondere oarecare, în schimb arde acelaşi petrol în formă solidă şi anvelopele astea este. Ele sunt petrol în formă solidă, brutal spus.”

Iar agenţii economici care vor incinera anvelope vor fi verificaţi riguros.

ALEXANDRU TRUBCA deputat PAS: „Este o procedură foarte complexă care trebuie să treacă de Ministerul Mediului, de Agenţia de Mediu şi de autorizarea de a putea incinera. Şi dacă tu primeşti autorizarea care este foarte complicată, citiţi articolul 25 de Legea 209 care o citaţi foarte mult, specifică foarte clar cât de complicat se ia autorizarea ceea, cât de complexă trebuie să fie tehnologia ceea.”

Conducerea raionul Rezina nu s-a lăsat convinsă de argumentele aduse, iar şedinţa s-a transformat într-o ceartă. Ei le-au cerut deputaţilor să organizeze consultări publice şi în raion.

VALERIU CIORICI preşedintele Consiliului Raional Rezina: „Ca să convingem populaţia ca uzina să primească anvelope şi toate ce să mai ardă acolo, noi numaidecât împreună trebuie sa venim la faţa locului, specialiştii, deputaţii. Lumea pe noi ne aşteaptă. ”

„Faceţi legea asta dar să o faceţi de la şi până la. Câte anvelope uzate avem noi în Moldova? Un milion. ”

INA COŞERU vicepreşedintele Comisiei Parlamentare Mediu: „Nu putem să mergem mai departe cu îngroparea deşeurilor pentru că este un lucru periculos ori astăzi 900 de localităţi din RM îngroapă deşeurile la sol, inclusiv lămpi luminiscente, baterii, termometre, etc. Fără ştirea capului. Discuţia noastră nu trebuie sa fie vreau sau nu vreau, îmi place sau nu îmi place. ”

Anvelopele uzate, cele pe care şoferii le aruncă o dată la câţiva ani, nu se mai incinerează în Republica Moldova din 2017, de când parlamentul a introdus o interdicţie. Problema poluării aerului din cauza bioxidului de carbon produs de întreprinderile industriale persistă şi în unele ţări europene. Autorităţile de la Bucureşti spun că încearcă să depăşească această problemă prin atragerea investiţiilor în tehnologiile moderne de purificare a emisiilor.

BARNA TÁNCZOS, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, România: „ Aici putem vorbi despre fabricile de ciment, acolo unde exista tehnologie şi control asupra poluării, pot folosi o anumită cantitate din cauciucul tocat în procesul de producţie sau sunt exemple din Europa de Vest unde deja la fabricarea asfaltului se folosesc aceste materiale. Este nevoie de finanţare pentru tehnologii, industrie şi de măsuri care să ajute sectorul ca materialele să fie refolosite.”

În ţări europene precum Finlanda, Austria şi Danemarca anvelopele vechi sunt arse în incineratoare speciale care funcţionează în condiţii optime pentru purificarea emisiilor. Autorităţile din Republica Moldova îşi propun să atingă acelaşi obiectiv. Pentru a deveni lege, proiectul trebuie votat în a doua lectură.