SOCIAL

Ambuteiajele sufocă Chişinăul. Interzicerea virării la stânga – una dintre soluţii

post-img

Ambuteiajele pe străzile mun. Chişinău, devin din ce în ce mai insuportabile. Care este cauza şi ce urmează de făcut în rândurile de mai jos. Pentru cei grăbiţi recomand de citit primul şi ultimul capitol.

Un milion de mijloace de transport şi aceasta e doar începutul

”Felicitări” în luna mai 2019 Moldova va înregistra cel de al UN MIULION unitate de transport, care circulă pe teritoriul ţării, dintre care 625 mii sunt autoturisme. Iar cea mai mare parte din ele sunt concentrate în municipiul Chişinău.


Numărul de autovehicule în prezent este de peste 5 ori mai mare faţă de sfârşitul anilor 80 (destrămărea URSS), când numărul lor se ridica la 226 mii inclusiv cele înregistrate în stânga Nistrului.

Dacă ne uităm la dinamica maşinilor procurate de moldoveni, observăm că avem o dublare a numărului la fiecare 15 ani, însă în opinia noastră următoarea dublare până la 2 milioane mijloace de transport se va realiza mult mai repede, în cel mult 10 ani.

Creşterea numărului de maşini este realizată practic pe aceeaşi infrastructură rutieră de acum 30 de ani, iar cel mai afectat este mun. Chişinău, unde presiunea pe infrastructura drumurilor a crescut de 5-10 ori de la independenţă.

Chiar şi cu acest număr impresionant de mijloace de transport  la capitolul automobile pe cap de locuitor Moldova este mult sub media Europeană şi chiar şi a ţărilor din regiune. Însă dacă la alte capitole nu ne prea grăbim cu apropierea de Europa, atunci la capitolul de autoturisme, totul merge ca pe strună şi cred că în max. 10 ani vom atinge nivelul european.


În 2016 Moldova avea 190 automobile la 1.000 de locuitori, iar în Mai 2019 deja va atinge nivelul de 220 automobile. Astfel, În acest an Republica Moldova mai bate un record: numărul de maşini la 1000 de familii va depăşii cifra de 500 unităţi, ceea ce înseamnă că fiecare a doua familie dispune de un automobil. Cu astfel de ritmuri într-o perioadă foarte scurtă v-om depăşi nivelul României şi ne îndreptăm rapid spre media Europeană.

Dacă cineva crede că ambuteiajele din oraş sunt un coşmar, doresc să vă liniştesc: coşmarul abia începe.

De ce Moldova nu se isprăveşte cu ambuteiajele şi ce urmează de făcut?

O mică abatere lirică

În 2008 pentru prima dată am mers la o şcoală auto să învăţ şofatul, pentru obţinerea permisului de conducere. Am avut parte de un profesor extraordinar, care a reuşit să mă înveţe arta conducerii, dar cel mai mult îl stimez pentru sfaturile de viaţă care mi lea dat. după ce am finalizat instruirea el mia spus următoarele: dn. Ioniţă în viaţa aceasta aveţi nevoie de două sfaturi: a) evitaţi cercul de la Gara Feroviară, b) şi Cercul de la ”TUTUN CTC” (intersecţia Ismail & Calea Moşilor).

Au trecut 10 ani de atunci, iar sfaturile lui devin din ce în ce mai actuale.

Problema Gâtului de la Garafă

Oricine ştie cât de mare nu este Garafa, dar lichidul din ea curge cu viteza permisă de gâtul subţire. În urbanistică aceasta se cheamă problema Gâtului de Garafă: altfel spus viteza de deplasare pe un drum este egală cu viteza de deplasare pe cel mai îngust segment.

Anume aceasta este problema Cercului de la Gara Feroviară. Trei artere ale capitalei (bd.Negruzzi & bd.Cantemir & str.Abişoara) cu un număr total de 8 benzi dau într-o singură arteră bd Gagarin de 3 benzi. Şi seară de seară ai acelaşi ambuteiaj de maşini, care de pe 3 străzi importante nimeresc pe o singură stradă în drum spre Botanica şi Ieşirea de Est a Chişinăului.

Problema intersecţiilor de un singur nivel.

Cercul de la TUTUN CTC are a doua problemă majoră urbană. Două fluxuri importante de maşini de pe doua artere principale ale oraşului se intersectează la acelaşi nivel, când ar trebuie să fie cel puţin de două niveluri: poduri, estacade, benzi intrare/ieşire, pentru fluidizarea traficului. Drept consecinţă: blocaje, riscuri de accidente şi poliţişti mereu în alertă în zonă.

Utilizarea contrar destinaţiei a benzilor rutiere

Aici exemplul clasic este o stradă principală a oraşului, Bănulescu Bodoni, care are teoretic 3 benzi de circulaţie, iar în realitate doar una, deoarece restul două segmente importante de drum sunt ocupate de maşinile parcate nereglementar. Conform unui studiu mai vechi al IDIS Viitorul, datorită ambuteiajelor pierderile pe oră la un km de drum depăşesc 20 mii lei. Dumneavoastră ştii, construcţia unui m2 de drum costă minimul de 10 ori mai mult faţă de un m2 de parcare? Cea mai săracă ţară din Europa î-şi permite să parcheze maşinile pe locuri, construcţia cărora este de minimul 10 orei mai scumpă decât construcţia unei parcări. Aşa şi trăim.

O soluţie simplă: Interzicerea virării la Stânga

Multe oraşe, pentru fluidizarea traficului au interzis pe anumite străzi, sau porţiuni de stradă Virarea la Stânga. Parţial acest lucru este implementat şi în mun. Chişinău pe bd. Ştefan cel Mare (str. Eminescu, str. Armeană, etc.)

Dar vreau să mă opresc pe un caz ieşit din comun: Intersecţia Alecu Ruso & Dimo.

Str. Alecu Ruso este o arteră strategică a mun. Chişinău, care leagă sectorul Ciocana de restul oraşului. Din acest motiv au şi fost cheltuiţi zeci de milioane de lei pentru modernizarea ei şi majorarea numărului de benzi până la 6, câte 3 în ambele direcţii.

Însă toată această investiţie este anulată de permisiunea de a Vira spre Stânga, în special dinspre sectorul Râşcani spre Ciocana.

Seară de seară poţi urmări acelaşi tablou. Din 3 benzi spre Ciocana, funcţională este doar una, deoarece o bandă este ocupată de staţionarea transportului în comun, iar alta de 1-2 maşini care Virează la Stânga.

Care este sensul reparaţiei şi suplinirea străzii până la 3 benzi într-o singură direcţie, dacă ai Problema Gâtului de la Garafă pe segmentul bd. Moscova - str.Dimo.

Zilnic mii de maşini se înghesuiesc pe o singură bandă, pentru a se deplasa spre cel mai populat sectorul al capitalei, iar pe banda din dreapta sunt 2-3 maşini care Virează la Stânga. Pentru cele 2-3 maşini, există soluţia bd. Moscova-str. Miron Costin, cu virare doar pe dreapta.

Prima soluţie simplă şi fără costuri, care ar permite fluidizarea traficului urban: Interzicerea Virării la Stânga pe arterele principale ale oraşului, evident atunci când există soluţii alternative pentru cei care au nevoie la stânga.

”Felicitări” cu al 1.000.000 mijloc de transport înregistrat şi nu uitaţi: problema ambuteiajelor abia începe şi merită TOATĂ atenţia autorităţilor, grupurilor de experţi, arhitecţilor şi a tuturor celor care lunar pierd zeci de ore în trafic.