Oamenii de ştiinţă au reuşit să fotografieze cu adevărat o planetă dintr-un alt sistem stelar

Folosind Very Large Telescope (VLT) din Chile, o echipă de astronomi susţine că a reuşit să confirme existenţa unei exoplanete, după ce i-au făzut o poză.

Planeta, numită „b Pictoris c”, este situată la aproape 63 de ani-lumină de Pământ în sistemul Beta Pictoris. Cu ajutorul informaţiilor despre luminozitate şi masa dinamică pe care le-au obţinut din fotografierea planetei, cercetătorii speră să poată afla în curând cum s-a format planeta.

Oamenii de ştiinţă au descoperit existenţa planetei prin studierea efectelor pe care aceasta le avea asupra orbitei stelei sale părinte. Planeta orbitează în jurul stelei sale la o distanţă extrem de mică, astfel că este dificil de pozat.

„b Pictoris c” este situată la aproape 63 de ani-lumină de Pământ

Echipa a folosit tehnica numită „metoda velocităţii radiale”, care a fost utilizată ani de zile pentru a detecta sute de exoplanete, însă nu şi pentru a studia în mod direct exoplanetele.

Prin combinarea imaginilor de la patru telescoape VLT, echipa a reuşit să afle cu extrem de multă precizie locul în care se află planeta, iar astfel oamenii de ştiinţă au putut să o fotografieze. Aceasta este prima oară când o explanetă a putut fi confirmată prin „metoda velocităţii radiale” şi prin imagistică directă.

O orbită completă a exoplanetei durează 28 de ani pământeni

„Asta înseamnă că acum putem obţine luminozitatea şi masa exoplanetei. Cu cât este mai masivă o planetă, cu atât este mai luminoasă. Asta este regula generală”, a explicat Mathias Nowak, autorul principal al studiului publicat în jurnalul Astronomy and Astrophysics, potrivit Futurism.

Înainte să determine masa, oamenii de ştiinţă vor trebui să aştepte pentru a primi destule date de velocitate radială. Însă, acest lucru ar putea dura mult timp. O orbită completă a exoplanetei durează 28 de ani pământeni.

„Este uimitor cât de multe detalii putem obţine cu ajutorul GRAVITY. Abia ce am început să explorâm noi lumi spectaculoase, de la gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre şi până la planetele din afara sistemului nostru solar”, a spus Frank Eisenhauer, om de ştiinţă şi membru al proiectului GRAVITY, de la Max Planck.