SCI-TECH

Google, amendată cu 4.34 miliarde de euro. Compania a folosit practici ilegale pentru consolidarea poziţiei dominante a motorului de căutare

post-img

Comisia Europeană a amendat Google cu 4.34 miliarde de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE. Începând din 2011, Google a impus restricţii ilegale producătorilor de dispozitive Android şi operatorilor de reţele de telefonie mobilă pentru a-şi consolida poziţia dominantă în domeniul căutărilor generale pe internet.

„În prezent, societatea Google trebuie să pună capăt efectiv acestor practici în termen de 90 de zile, riscând, în caz contrar, să fie obligată la plata unor penalităţi cu titlu cominatoriu echivalente cu până la 5 % din cifra de afaceri zilnică medie la nivel mondial a Alphabet, societatea-mamă a Google”, se arată pe site-ul Comisiei.

„În prezent, internetul mobil reprezintă peste jumătate din traficul de internet la nivel mondial şi a schimbat vieţile a milioane de europeni. Cazul de faţă se referă la trei tipuri de restricţii pe care Google le-a impus producătorilor de dispozitive Android şi operatorilor de reţele pentru a avea asigurarea că traficul de internet de pe dispozitivele Android este canalizat către motorul de căutare Google. În felul acesta, Google a utilizat Android ca instrument de consolidare a poziţiei dominante a motorului său de căutare. Din cauza acestor practici, societăţile concurente nu au avut posibilitatea de a inova şi de a concura pe baza meritelor, iar consumatorii europeni nu au putut beneficia de o concurenţă efectivă pe această piaţă importantă a dispozitivelor mobile. Acest lucru este ilegal din perspectiva normelor antitrust ale UE.”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul UE responsabil cu politica în domeniul concurenţei.

Mai precis, Google a solicitat producătorilor să preinstaleze propria sa aplicaţie de căutare (Google Search) şi propria sa aplicaţie browser (Chrome) ca o condiţie pentru acordarea licenţei pentru magazinul său de aplicaţii (Play Store);

De asemenea, a efectuat, în favoarea anumitor mari producători şi mari operatori de reţele de telefonie mobilă, plăţi condiţionate de preinstalarea în exclusivitate a aplicaţiei Google Search pe dispozitivele acestora şi a împiedicat producători dispuşi să preinstaleze aplicaţii Google să vândă chiar şi un singur dispozitiv mobil inteligent care funcţionează cu versiuni alternative ale sistemului Android care nu au fost aprobate de Google (aşa-numitele „ramificaţii ale sistemului Android”).

Strategia Google şi domeniul care face obiectul investigaţiei Comisiei

Google obţine marea majoritate a veniturilor sale prin intermediul produsului său emblematic, motorul de căutare Google. Societatea a înţeles din timp că trecerea de la computerele de birou la internetul mobil, care a început la mijlocul anilor 2000, ar reprezenta o schimbare fundamentală pentru Google Search. Prin urmare, Google a elaborat o strategie pentru a anticipa efectele acestei tranziţii şi pentru a se asigura că utilizatorii vor continua să utilizeze Google Search şi pe dispozitivele lor mobile.

În 2005, Google a achiziţionat dezvoltatorul iniţial al sistemului de operare mobil Android, continuând să dezvolte acest sistem. În prezent, aproximativ 80 % din dispozitivele mobile inteligente din Europa şi din întreaga lume funcţionează cu ajutorul sistemului Android.

Atunci când dezvoltă o nouă versiune a sistemului Android, Google publică online codul sursă. În principiu, acest lucru permite părţilor terţe să descarce şi să modifice acest cod pentru a crea ramificaţii ale sistemului Android. Codul sursă Android, accesibil în mod public, include caracteristicile de bază ale unui sistem de operare destinat dispozitivelor mobile inteligente, dar nu şi aplicaţiile şi serviciile Android aflate în proprietatea Google. Producătorii de dispozitive care doresc să obţină aplicaţii şi servicii Android aflate în proprietatea societăţii Google trebuie să încheie cu aceasta contracte care prevăd o serie de restricţii impuse de Google. De asemenea, Google a încheiat contracte şi a aplicat unele dintre aceste restricţii unora dintre marii operatori de reţele de telefonie mobilă, care pot, la rândul lor, să decidă cu privire la aplicaţiile şi serviciile care sunt instalate pe dispozitivele vândute utilizatorilor finali.

Decizia Comisiei vizează trei tipuri specifice de restricţii contractuale pe care Google le-a impus producătorilor de dispozitive şi operatorilor de reţele de telefonie mobilă. Aceste restricţii au permis Google să utilizeze Android ca instrument de consolidare a poziţiei dominante a motorului său de căutare. Cu alte cuvinte, decizia Comisiei nu pune sub semnul întrebării modelul de sursă deschisă sau sistemul de operare Android.

Poziţia dominantă a Google

Comisia concluzionează că Google deţine o poziţie dominantă pe pieţele serviciilor de căutare generală pe internet, ale sistemelor de operare destinate dispozitivelor mobile inteligente pentru care trebuie să se obţină o licenţă şi ale magazinelor de aplicaţii pentru sistemul de operare mobil Android.

Serviciile de căutare generală

Google deţine o poziţie dominantă pe pieţele naţionale ale căutărilor generale pe internet în întregul Spaţiu Economic European (SEE), adică în toate cele 31 de state membre ale SEE. Google deţine cote de piaţă de peste 90 % în majoritatea statelor membre ale SEE. La intrarea pe aceste pieţe există obstacole majore. Aceasta a fost, de asemenea, concluzia Deciziei „Google Shopping” din iunie 2017.

Sistemele de operare destinate dispozitivelor mobile inteligente disponibile în vederea obţinerii unei licenţe

Android este un sistem de operare destinat dispozitivelor mobile inteligente pentru care trebuie să se obţină o licenţă. Aceasta înseamnă că părţile terţe producători de dispozitive mobile inteligente pot să obţină licenţe pentru sistemul Android şi să îl utilizeze pe dispozitivele lor.

Prin controlul exercitat asupra sistemului Android, Google deţine o poziţie dominantă pe piaţa mondială (cu excepţia Chinei) a sistemelor de operare destinate dispozitivelor inteligente mobile pentru care trebuie să se obţină o licenţă, având o cotă de piaţă de peste 95 %. La intrarea pe aceste pieţe există obstacole majore care se explică parţial prin efectele de reţea: cu cât utilizatorii care folosesc un sistem de operare destinat dispozitivelor mobile inteligente sunt mai numeroşi, cu atât numărul aplicaţiilor elaborate de dezvoltatori pentru sistemul respectiv este mai mare, fapt care, la rândul său, atrage mai mulţi utilizatori. În plus, sunt necesare resurse importante pentru a dezvolta un sistem de operare de succes destinat dispozitivelor mobile inteligente pentru care trebuie să se obţină o licenţă.

Fiind un sistem de operare pentru care trebuie să se obţină o licenţă, Android este diferit de sistemele de operare utilizate exclusiv de dezvoltatori integraţi pe verticală (cum ar fi sistemul iOS al Apple sau sistemul Blackberry). Acestea nu fac parte din aceeaşi piaţă deoarece nu sunt disponibile pentru obţinerea unei licenţe de către părţile terţe producători de dispozitive.