SCI-TECH

Cum a dispărut Facebook câteva ore de pe internet. Explicaţiile companiei pentru cele şapte ore cât a fost "invizibilă"

post-img

Facebook a trecut printr-o pană majoră. Timp de şapte ore, miliarde de utilizatori nu au putut folosi reţeaua, nici Instagram, WhatsApp şi Messenger. Compania şi-a cerut scuze şi a explicat că problemele au fost cauzate de o modificare defectuoasă a configuraţiei serverelor sale.

Incidentul tehnic este cel mai mare înregistrat până acum. Este un eşec de pe urma căruia se estimează că firma lui Mark Zuckerberg a pierdut 7 miliarde de dolari.

Compania pierde şi la capitolul reputaţie, la care deja este în suferinţă. Un fost manager tocmai a făcut dezvăluiri explozive. A transmis presei documente care ar demonstra, între altele, că Facebook alege profitul în detrimentul siguranţei şi că a ascuns efectele Instagram asupra sănătăţii mintale a adolescenţilor. 

Luni, acţiunile Facebook au scăzut cu 5%.

Fondatorul şi CEO-ul Facbook, Mark Zuckerberg a transmis utilizatorilor că îi pare rău pentru întreruperea care a afectat serviciile Facebook, Instagram şi WhatsApp, reluate după mai mult de şase ore.

"Facebook, Instagram, WhatsApp şi Messenger revin acum online. Îmi pare rău pentru întreruperea de astăzi. Ştiu cât de mult vă bazaţi pe serviciile noastre pentru a rămâne conectaţi cu oamenii la care ţineţi", a scris Zuckerberg pe Facebook. O astfel de situaţie nu a mai fost înregistrată din 2019, când întreruperea a durat aproximativ 14 ore.

Downdetector, care urmăreşte în timp real raportarea incidentelor şi a problemelor legate de diverse servicii, a transmis că acesta a fost cel mai mare eşec pe care l-a văzut vreodată, cu 10,6 milioane de reclamaţii în întreaga lume, scrie BBC. 

Facebook: Datele utilizatorilor nu au fost compromise 

Facebook a explicat într-un articol care a fost cauza acestor probleme majore. Pe de altă parte, compania a spus că nu e nicio dovadă că datele utilizatorilor au fost compromise în timpul cât serviciile nu au funcţionat.

Compania a susţinut că unele modificări realizate la routerele din centrele de date au făcut practic cele patru servicii "invizibile" pentru restul utilizatorilor de internet.

Compania condusă de Mark Zuckerberg şi-a cerut scuze faţă de utilizatorii afectaţi, făcând referire la milioanele de afaceri care utilizează reţelele sociale pentru a-şi promova serviciile şi produsele.

"Am lucrat cât de mult am putut pentru a restabili accesul, iar sistemele noastre sunt acum din nou puse în funcţiune. Cauza principală a acestei întreruperi a afectat, de asemenea, multe dintre instrumentele şi sistemele interne pe care le folosim în operaţiunile noastre de zi cu zi, complicând încercările noastre de a găsi şi rezolva rapid problema.

Echipele noastre de ingineri au aflat că modificările de configuraţie pe routerele principale care coordonează traficul de reţea între centrele noastre de date au cauzat probleme care au întrerupt această comunicare. Această întrerupere a traficului de reţea a avut un efect în cascadă asupra modului în care comunică centrele noastre de date, întrerupând serviciile noastre.

Serviciile noastre sunt din nou online şi lucrăm activ pentru a le readuce pe deplin la capacitate maximă. Credem că principala cauză a acestei întreruperi a fost o modificare defectuoasă a configuraţiei. De asemenea, nu avem dovezi că datele utilizatorilor au fost compromise ca urmare a acestei perioade de nefuncţionare.

Oamenii şi companiile din întreaga lume se bazează pe noi în fiecare zi pentru a rămâne conectaţi. Înţelegem impactul pe care îl au aceste întreruperi asupra vieţii oamenilor şi responsabilitatea noastră de a ţine oamenii informaţi cu privire la întreruperile serviciilor noastre. Ne cerem scuze tuturor celor afectaţi şi lucrăm pentru a înţelege mai multe despre ceea ce s-a întâmplat astăzi, astfel încât să putem continua să facem infrastructura mai rezistentă", a comunicat Facebook. 

Multe întreruperi de acest fel se rezolvă destul de repede şi sunt localizate rapid. Problema Facebook şi a celorlalte servicii a fost globală şi a dus la haos în sediul companiei, iar timpul îndelungat pentru rezolvare a fost neobişnuit. 

Scandal în jurul Facebook. Acuzaţiile unui fost manager

Problemele au apărut a doua zi după un interviu în care un fost angajat de pe Facebook care a făcut dezvăluiri explozive despre companie. Frances Haugen, fost manager de produs la Facebook în 2019, a divulgat zeci de mii de pagini de cercetare şi documente interne ale companiei deţinute de Mark Zuckerberg. Platforma de socializare este acuzată că permite răspândirea urii, a violenţei şi dezinformării.

Într-un interviu pentru CBS, denunţătoarea a povestit că a decis să acţioneze, după ce a pierdut o persoană dragă din cauza teoriilor conspiraţiei. Frances Haugen a reclamat public faptul că gigantul nu a acţionat în timp util pentru a limita diseminarea conţinutului de ură, violenţă şi dezinformare şi cum directorii săi au încercat să ascundă dovezile în acest sens.

În urmă cu aproximativ o lună, Haugen a depus cel puţin opt plângeri la Securities and Exchange Commission, susţinând că Facebook ascunde investitorilor şi publicului rezultatele cercetărilor privind neajunsurile sale. De asemenea, ea a transmis aceste documente către Wall Street Journal, care a publicat o investigaţie, arătând că Facebook era conştient de probleme. 

Frances Haugen: Nimeni din afara Facebook nu ştie ce se întâmplă în Facebook

Haugen va depune mărturie, marţi, în faţa Subcomitetului Senatului pentru protecţia consumatorilor, siguranţa produselor şi securitatea datelor. "Am văzut o mulţime de reţele sociale, dar Facebook este mai rău decât orice am văzut până acum", a spus Haugen. Haugen a declarat pentru CNN că Facebook ar putea "să o distrugă" din cauza acestor acuzaţii.

"Cred că ceea ce am făcut a fost corect şi necesar pentru binele comun – ştiu şi că Facebook are resurse infinite, pe care le-ar putea folosi pentru a mă distruge. Am făcut asta pentru că am înţeles un adevăr înspăimântător: aproape nimeni din afara Facebook nu ştie ce se întâmplă în Facebook", a adăugat ea.

Haugen, în vârstă de 37 de ani, a fost manager în cadrul companiei în care a lucrat din 2019. Anterior, ea a lucrat şi pentru alţi giganţi din tehnologie, inclusiv Google şi Pinterest.