SCI-TECH

Aplicaţiile de mesagerie prin internet diminuează veniturile obţinute din telefonia mobilă

post-img

Datele statistice despre evoluţia pieţei de telefonie mobilă în perioada ianuarie – septembrie 2017 arată că pe această piaţă continuă să se menţină tendinţele prefigurate anul trecut: creşterea uşoară a numărului de utilizatori şi a traficului de voce în reţelele mobile şi scăderea veniturilor obţinute de furnizori pe această piaţă.

Potrivit datelor Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), în nouă luni ale anului curent, numărul utilizatorilor a crescut cu mai bine de 63,7 mii (+1,4%) şi a totalizat peste 4,4 milioane (cartele SIM), transmite IPN.

Volumul traficului de voce a sporit, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 11,4 milioane minute şi a totalizat 4 miliarde 640 de milioane de minute, iar volumul total al veniturilor a scăzut cu mai bine de 120,2 milioane de lei (-4,6%) şi a însumat peste 2 miliarde 519,4 milioane de lei.

Moldtelecom şi-a mărit baza de clienţi cu 4,5%, până la 366,5 mii, iar Orange Moldova – cu 1,9%, până la 2 milioane 617,7 mii.
 
Numărul clienţilor Moldcell s-a micşorat cu 0,13% şi a alcătuit 1 milion 508,7 mii. Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă (cartele SIM) la 100 de locuitori ai ţării a sporit cu 1,9 puncte procentuale şi a alcătuit 126,5%.

Traficul mediu lunar de minute vorbite de un utilizator în perioada de raportare a însumat 261 de minute (patru ore şi 21 minute), iar durata unui apel a fost de 1,7 minute. Venitul mediu lunar per utilizator a alcătuit 74,7 lei.

Diminuarea veniturilor pe această piaţă este cauzată de trei factori principali. Primul vizează schimbarea preferinţelor de consum ale utilizatorilor de telefonie mobilă, care în ultimii ani utilizează tot mai larg serviciile alternative de comunicare (Skype, Viber, etc.) pentru convorbiri telefonice şi schimburi de mesaje.
 
Al doilea factor ţine de micşorarea veniturilor din serviciile de interconectare a reţelelor furnizorilor naţionali în urma diminuării, conform reglementărilor ANRCETI, a preţului maxim ce poate fi perceput de furnizori pentru terminarea apelurilor naţionale în reţeaua proprie de telefonie mobilă, preţ care în anul 2017 a fost redus cu circa 30%.
 
Al treilea factor vizează saturaţia pieţei de telefonie mobilă, tendinţă care se face tot mai simţită în ultimii ani.

În perioada de raportare, cotele de piaţă ale celor trei furnizori de servicii de telefonie mobilă, în funcţie de veniturile obţinute, nu au suferit schimbări esenţiale.
 
La finalul lunii septembrie , Orange Moldova deţinea o cotă de piaţă de 64,6%, Moldcell – 30,9% şi Moldtelecom – 4,5%