Romania La Zi

„România educată”. Preşedintele Klaus Iohannis lansează patru teme de politică publică pentru reformarea sistemului de educaţie

post-img

Preşedintele Klaus Iohannis a atras luni atenţia că lipsa unei educaţii de calitate devine o ameninţare pentru dezvoltarea României pe termen lung, semnalând că sunt necesare noi abordări în selecţia şi formarea cadrelor didactice, precum şi în transformarea managementului şcolar, informează Digi24.

Şeful statului a propus patru documente de politică publică pentru reformarea sistemului de educaţie românesc, elaborate de către experţii Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.

”Proiectul <<România Educată>> avansează şi intră de astăzi într-o nouă etapă. (…) Cele patru domenii acoperite în aceste documente, respectiv cariera didactică, managementul şcolar, echitatea şi educaţia timpurie, sunt cruciale pentru transformarea în bine a învăţământului din România. Rezultatele PISA, publicate în urmă cu mai puţin de două luni, reprezintă unul dintre argumentele de netăgăduit pentru urgenţa soluţiilor rapide şi temeinice. Lipsa unei educaţii de calitate, care să fie accesibilă pentru toţi copiii din ţara noastră, devine o ameninţare pentru dezvoltarea României pe termen lung”, a spus şeful statului la conferinţa ”România Educată – politici publice şi coordonarea surselor de finanţare”, organizată la Palatul Cotroceni, potrivit Agerpres.

Acesta a subliniat că managementul şcolar, cariera didactică, echitatea şi educaţia timpurie sunt cruciale pentru ”transformarea în bine” a învăţământului din România.

”Avem nevoie de noi abordări în selecţia şi formarea cadrelor didactice, dar şi în transformarea managementului şcolar din muncă de administraţie în leadership şi iniţiativă. În egală măsură, este esenţială o reducere a inechităţii încă din primii ani petrecuţi de copii în grădiniţele şi şcolile din România. În acelaşi timp, trebuie să acceptăm că nu avem la dispoziţie resurse financiare nelimitate. Nu putem rezolva toate problemele din educaţie peste noapte, indiferent cât de mult ne-am dori acest lucru”, a afirmat preşedintele României.

Totodată, şeful statului a evidenţiat nevoia unei economii bazate pe cunoaştere.

”Nu putem, în epoca inteligenţei artificiale, să avem o problemă endemică de analfabetism funcţional în rândul populaţiei noastre. Şi nici nu putem, în contextul unei îmbătrâniri şi aşa pronunţate a populaţiei, să lăsăm sute de mii de tineri nepregătiţi pentru rigorile unei economii globalizate şi aflate în schimbare continuă, dar şi ale unei societăţi care, dacă nu se va dezvolta sustenabil, va înceta pur şi simplu să mai existe în forma actuală”, a adăugat Iohannis.

Şeful statului a semnalat că eforturile de îmbunătăţire a calităţii educaţiei vor trebui să fie orientate cu precădere către sectoarele care au fost neglijate în trecut sau care au potenţialul de a produce beneficii indirecte şi în alte zone din educaţie.

”Eforturile de a dezvolta un management şcolar de calitate şi de a forma cadre didactice cât mai bine pregătite trebuie să ţină cont şi de nevoile specifice acestei forme de educaţie, adesea tratată ca o rudă săracă a filierei teoretice”, a spus el, indicând că o altă ”hibă” a învăţământului românesc este lipsa sectorului educaţional dedicat meseriilor cu nivel înalt de calificare.

Şeful statutul a mai punctat nevoia ca stabilirea şi adoptarea priorităţilor pentru educaţie să se concretizeze.

”Este esenţial ca stabilirea şi adoptarea priorităţilor pentru viitorul educaţiei să nu rămână doar pe hârtie, iar acest lucru se poate asigura prin alinierea criteriilor de acordare a fondurilor din diferitele surse de finanţare cu rezultatele proiectului <<România Educată>>. Urmarea firească a acordului social trebuie să fie un angajament politic, care se măsoară şi prin modul în care investim banii pentru ca fiecare copil din România să aibă acces la educaţie incluzivă de calitate”, a conchis Iohannis.