Romania La Zi

Ministerul Justiţiei din România va pune prag pentru prejudiciul cauzat de abuzul în serviciu

post-img

Conţinutul infracţiunii de abuz în serviciu urmează să fie reconfigurat prin consacrarea unui prag valoric, ca urmare a deciziei pe care Curtea Constituţională a României (CCR) a dat-o în cazul excepţiei de neconstituţionalitate invocată de Bombonica Prodana, fosta soţie a preşedintelui PSD, Liviu Dragnea, a anunţat Ministerul Justiţiei de la Bucureşti.

Ministerul Justiţiei a anunţat marţi că va reglementa pragul de la care se stabileşte prejudiciul în cazul abuzului în serviciu, după ce Curtea Constituţională a precizat că nu este de competenţa ei să stabilească acest lucru.

"Conţinutul infracţiunii de abuz în serviciu urmează a fi reconfigurat prin consacrarea unui prag valoric", se spune în comunicatul emis de Ministerul Justiţiei.

Iată textul comunicatului Ministerului Justiţiei:

"Comunicat de presă privind Decizia CCR din data de 6 iunie 2017 referitoare la abuzul în serviciu

Prin Decizia nr. 405 din 15 iunie 2016, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.246 din Codul penal din 1969 şi ale art.297 alin.(1) din Codul penal şi a constatat că “acestea sunt constituţionale în măsura în care prin sintagma îndeplineşte în mod defectuos din cuprinsul acestora se înţelege îndeplineşte prin încălcarea legii”.

În esenţă, în motivarea deciziei, Curtea a statuat că “neîndeplinirea ori îndeplinirea defectuoasă a unui act trebuie analizată numai prin raportare la atribuţii de serviciu reglementate expres prin legislaţia primară – legi şi ordonanţe ale Guvernului. Aceasta deoarece adoptarea unor acte de reglementare secundară care vin să detalieze legislaţia primară se realizează doar în limitele şi potrivit normelor care le ordonă. Curtea reţine că ilicitul penal este cea mai gravă formă de încălcare a unor valori sociale, iar consecinţele aplicării legii penale sunt dintre cele mai grave, astfel că stabilirea unor garanţii împotriva arbitrariului prin reglementarea de către legiuitor a unor norme clare şi predictibile este obligatorie”.

În cauza ce a format obiectul Dosarului nr.1328D/2017, Curtea s-a pronunţat asupra aceloraşi dispoziţii legale, din perspectiva criticilor vizând inexistenţa unei anumite valori a pagubei sau a unei anumite intensităţi a vătămării rezultate din comiterea faptei.

Potrivit comunicatului de presă al Curţii Constituţionale din data de 6 iunie 2017, respingând ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.297 alin.(1) din Codul penal, Curtea a reţinut că, “dată fiind natura omisiunii legislative relevate, instanţa constituţională nu are competenţa de a complini acest viciu normativ, întrucât şi-ar depăşi atribuţiile legale, acţionând în sfera de competenţă a legiuitorului primar sau delegat, aceasta fiind singura autoritate care are obligaţia de a reglementa pragul valoric sau intensitatea vătămării rezultate din comiterea faptei în cuprinsul normelor penale referitoare la infracţiunea de abuz în serviciu”.

Potrivit art. 147 alin. (4) din Constituţia Romaniei, “deciziile Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor”.

Faţă de cele statuate, conţinutul infracţiunii de abuz în serviciu urmează a fi reconfigurat prin consacrarea unui prag valoric".

A comentat subiectul jurnalistul Liviu Avram, la Ora de Ştiri: "Curtea Constituţională a devenit a treia putere legiuitoare a ţării. Curtea a convertit o decizie pur politică, de politici publice, într-o decizie juridică şi a oferit şi Parlamentului şi Guvernului, pe text, să spună: Da, domnule, ne-a obligat Curtea Constituţională să punem prag de prejudiciu la abuz în serviciu".