Romania La Zi

Cea mai modernă navă civilă proiectată şi construită vreodată în România este în teste în Marea Nordului. "România, una dintre cele mai bune ţări din UE pentru construcţia de nave"

post-img

Spărgătorul de gheaţă Nuyina a fost comandat de guvernul australian şi a fost construit de la zero la şantierul naval din Galaţi. Câteva mii de români au lucrat timp de 3 ani la o navă de sute de milioane de dolari, care va face cercetări în Antarctica. O echipă a TVR a avut acces la bordul performantului spărgător de gheaţă. Un reportaj de Adelin Petrişor şi Romeo Stancu.


 

Nuyina a stat o lună în Golful Biscaya şi a navigat în zone cu valuri de peste 10 metri. Acum este într-un port în Olanda şi se pregăteşte de ultimul test înainte de plecarea în Australia.

Roland Briene, director Damen Naval: "Nava a fost construită astfel încât să îndeplinească mai multe cerinţe. Nu trebuie doar să ducă bunuri, alimente şi combustibil la centrul din Antractica al guvernului australian, ci să fie şi o navă pentru cercetare. Noi mereu spunem că e o combinaţie dintre un camion greu şi un Ferrari, o combinaţie specială."

Construcţia spărgătorului de gheaţă a început în 2017 la Galaţi şi s-a terminat în plină pandemie de COVID.

Nuyina a fost remorcată şi dusă până în Olanda, unde a început testele în Marea Nordului.

Gheorghe Savu, director Damen Naval România: "Proiectul acesta este unul dintre cele mai importante proiecte din industria navală românească. Este cea mai modernă şi cea mai complexă navă construită vreodată în România, inclusiv înainte de '90. Nu numai construită, dar şi proiectată în România."

Nava construită la Galaţi are 160 de metri lungime, un echipaj de 32 de oameni şi va putea duce în Antarctica 120 de cercetători australieni.

Spărgătorul de gheaţă are la bord mai multe laboratoare cu aparatură de ultima generaţie.

Numele, "Nuyina", i-a fost dat de câţiva elevi australieni. În limba aborigenilor din Tasmania înseamnă "Luminile Sudului".

Compania care a construit modernul spărgător de gheaţă are 50 şantiere pe mai multe continente.

Arnout Damen, preşedinte Damen Group: "Avem în grup în jur de 9-10.000 de oameni şi aproape 50% dintre angajaţi muncesc în România. Am mutat multe operaţiuni din Olanda în România, pentru că avem acolo oameni talentaţi, cărora le place să construiască nave. Asta face România una dintre cele mai bune ţări din UE pentru construcţia de nave. Dacă ne uităm şi la şantiere, mai ales la Mangalia, dar bineînţeles şi la Galaţi, sunt printre cele mai bune din Uniunea Europeană."

Nuyina se pregăteşte din nou pentru un voiaj test de o lună şi jumătate.

Nava construită la Galaţi va naviga până undeva în apropierea Groenlandei şi va trebui să spargă gheaţă de 1,65 metri, cu o viteză constantă de 3 noduri, cam 5,6 km pe oră.