Europarlamentarul român Siegfried Mureşan a oferit un interviu pentru TVR MOLDOVA în care susţine că Uniunea Europeană doreşte să aibă Republica Moldova drept partener de încredere. De asemenea, demnitarul s-a referit şi la riscurile la care preşedintele Igor Dodon supune politica externă prin declaraţiile sale contradictorii, referitoare la Acordul de Asociere al Republicii Moldova cu UE, dar şi la parcursul european al Republicii Moldova.
TVR MOLDOVA: De la semnarea Acordului de Asociere, Uniunea Europeană a alocat Republicii Moldova 746 de milioane de euro până în 2020, la care se adaugă alte 100 de milioane de euro alocate chiar zilele trecute. Este posibil ca afirmaţiile preşedintelui Dodon cu privire la denunţarea acestui acord după alegerile de anul viitor să pună în pericol alocarea acestor bani Republicii Moldova?
Siegfried Mureşan: Uniunea Europeană vrea să aibă în Republica Moldova un partener puternic şi stabil din punct de vedere politic şi economic. De aceea, oferă sprijin financiar şi expertiză pentru implementarea reformelor de care Republica Moldova are atât de mare nevoie şi pe care le-a agreat cu Uniunea Europeană în cadrul Acordului de Asociere. Sumele importante alocate în cadrul acestui acord vizează întărirea statului de drept, combaterea corupţiei, dezvoltarea infrastructurii, a şcolilor, a grădiniţelor, a spitalelor, exact pentru acele domenii care pot îmbunătăţi nivelul de trai şi viaţa cetăţenilor Republicii Moldova. Lumea trebuie să înţeleagă acest lucru, iar preşedintele Igor Dodon ar trebui să fie primul care susţine aceste reforme deoarece Republica Moldova are mare nevoie de ele pentru a deveni un stat mai puternic din punct de vedere economic, în care oamenii au un trai mai bun. Declaraţiile preşedintelui Igor Dodon la care faceţi referire sunt nefericite şi ne arată că interesele cetăţenilor moldoveni, creşterea bunăstării lor şi modernizarea statului nu sunt importante pentru preşedintele Dodon. Eu sper că este vorba doar despre iresponsabilitate la nivel de declaraţii şi că Igor Dodon se va opri la aceste afirmaţii, poate chiar le va retrage, şi nu va trece la fapte. Eu voi rămâne cel mai mare susţinător aici, la Bruxelles, al Republicii Moldova pentru a primi în continuare ajutorul financiar de la Uniunea Europeană de care are atât de mare nevoie în această perioadă dificilă pentru oameni, dar trebuie să vedem rezultate concrete, că banii sunt folosiţi în interesul oamenilor, nu al politicienilor.
- Preşedintele Republicii Moldova, Igor Dodon, consideră că Acordul de Asociere la UE a fost semnat prematur, în 2014, fără sa fie organizat un referendum, în prealabil. Dodon spune că-şi doreşte anularea părţii economice a documentului, dar acordul de regim liberalizat de vize pentru cetăţenii noştri să rămână intact. Ar fi posibil acest lucru?
- Lucrurile sunt simple: atâta vreme cât se respectă prevederile Acordului de Asociere, nicio modificare a acestui mecanism nu ar trebui să afecteze accesul cetăţenilor Republicii Moldova la regimul liberalizat de vize în ţările europene. Dacă autorităţile de la Chişinău încep să ia măsuri în direcţia opusă angajamentelor luate în Acordul de Asociere şi nu-şi respectă promisiunile, Republicii Moldova ar putea să i se suspende o parte din aceste beneficii.
- Care sunt riscurile la care se expune politica externă a Republicii Moldova prin afirmaţiile pe care le face preşedintele Igor Dodon cu referire la denunţarea Acordului cu UE, dar şi prin vizita oficială a lui Dodon în calitate de preşedinte, la Moscova?
- Trebuie să înţelegem că, dacă Republica Moldova nu mai face dovada că doreşte să realizeze reformele necesare în domenii precum justiţia, combaterea corupţiei, a spălării banilor, statele europene nu pot să rămână indiferente. De ce să ajuţi financiar, să dai bani gratis unei ţări, când ştii că aceştia vor ajunge în cea mai mare parte în buzunarele unor corupţi şi nu vor ajuta la creşterea nivelului de trai al tuturor cetăţenilor? Trebuie ca oamenii să înţeleagă că aceşti bani gratuiţi, cele aproximativ 746 de milioane de euro despre care aţi pomenit, vin din buzunarele cetăţenilor europeni, ei sunt colectaţi de la cetăţenii celor 28 de state membre ale Uniunii Europene, care, aşa cum şi-au asumat-o politic, doresc să-i ajute la nevoie pe cetăţenii moldoveni, doresc să-i ajute să-şi modernizeze statul, să aibă şcoli mai bune, spitale mai bune şi o infrastructură mai bună, dar nu doresc ca aceşti bani să ajungă în buzunarele oligarhilor. Nu vă imaginaţi că europenii nu au nevoie de aceşti bani şi că nu au ce să facă cu ei, din contră, este mare nevoie de aceste finanţări şi în statele europene, dar cu toţii ne-am asumat să ajutăm Moldova să urmeze parcursul proeuropean. Dar, dacă Republica Moldova nu va arăta în continuare voinţa politică de a lupta cu corupţia şi de a realiza reformele pe care şi le-a asumat în Acordurile de Asociere, orice scenariu este posibil, inclusiv blocarea acestor finanţări. Referitor la vizita efectuată de preşedintele Igor Dodon la Moscova, trebuie spus că bune relaţii economice cu Federaţia Rusă doreşte şi Uniunea Europeană. Trebuie, însă, ca aceste relaţii să se facă aşa cum trebuie să fie relaţiile între doi parteneri, corecte, oneste şi pe picior de egalitate. Vizita în sine nu ar trebui să fie discutată sub aspectul riscurilor, important este ce se va întâmpla ca urmare a acestei vizite, ce a promis preşedintele Igor Dodon Moscovei şi dacă aceste promisiuni sunt în interesul cetăţenilor Republicii Moldova sau în interesul Moscovei şi al jocului geopolitic tot mai agresiv pe care îl are în regiunea noastră.
- Care ar putea fi atitudinea Uniunii Europene faţă de intenţia lui Igor Dodon de a semna un acord cu Uniunea Euroasiatică?
- În primul rând, cred că preşedintele Dodon nu vrea să piardă beneficiile apropierii de Republica Moldova chiar dacă încearcă să se împrietenească cu preşedintele Putin. Cert este că Uniunea Europeană nu va putea fi păcălită. Dacă preşedintele Dodon nu va respecta angajamentele stabilite de comun acord de Republica Moldova cu Uniunea Europeană, nu va mai putea beneficia de aceleaşi avantaje ca şi astăzi în relaţia cu UE. Dacă îşi imaginează că va putea păcăli Uniunea Europeană să nu realizeze reformele necesare Republicii Moldova şi să devină un pion în jocul geopolitic al Moscovei, îl asigur că acest lucru nu va funcţiona, Uniunea Europeana nu va permite asta. Iar atunci va trebui să vină în faţa cetăţenilor moldoveni şi să le explice ce a făcut.
- La ce riscuri se supune politica externă a Republicii Moldova în cazul în care ar fi denunţat Acordul de Asociere UE-RM?
- Vorbim despre aceleaşi riscuri pe care le-am menţionat adineauri, pierderea beneficiilor concrete pe care Republica Moldova le are astăzi prin acest acord, libera circulaţie în statele europene, blocarea ajutorului financiar de 746 de milioane de euro despre care am vorbit şi transformarea Republicii Moldova dintr-un stat model în ceea ce a însemnat conduita sa ca partener al Uniunii Europene într-un stat tot mai sărac, mai corupt şi mai îndepărtat de standardele democratice europene.
Interviu realizat de Elena Guţu, TVR MOLDOVA
Siegfried Mureşan: Uniunea Europeană vrea să aibă în Republica Moldova un partener puternic şi stabil din punct de vedere politic şi economic. De aceea, oferă sprijin financiar şi expertiză pentru implementarea reformelor de care Republica Moldova are atât de mare nevoie şi pe care le-a agreat cu Uniunea Europeană în cadrul Acordului de Asociere. Sumele importante alocate în cadrul acestui acord vizează întărirea statului de drept, combaterea corupţiei, dezvoltarea infrastructurii, a şcolilor, a grădiniţelor, a spitalelor, exact pentru acele domenii care pot îmbunătăţi nivelul de trai şi viaţa cetăţenilor Republicii Moldova. Lumea trebuie să înţeleagă acest lucru, iar preşedintele Igor Dodon ar trebui să fie primul care susţine aceste reforme deoarece Republica Moldova are mare nevoie de ele pentru a deveni un stat mai puternic din punct de vedere economic, în care oamenii au un trai mai bun. Declaraţiile preşedintelui Igor Dodon la care faceţi referire sunt nefericite şi ne arată că interesele cetăţenilor moldoveni, creşterea bunăstării lor şi modernizarea statului nu sunt importante pentru preşedintele Dodon. Eu sper că este vorba doar despre iresponsabilitate la nivel de declaraţii şi că Igor Dodon se va opri la aceste afirmaţii, poate chiar le va retrage, şi nu va trece la fapte. Eu voi rămâne cel mai mare susţinător aici, la Bruxelles, al Republicii Moldova pentru a primi în continuare ajutorul financiar de la Uniunea Europeană de care are atât de mare nevoie în această perioadă dificilă pentru oameni, dar trebuie să vedem rezultate concrete, că banii sunt folosiţi în interesul oamenilor, nu al politicienilor.
- Preşedintele Republicii Moldova, Igor Dodon, consideră că Acordul de Asociere la UE a fost semnat prematur, în 2014, fără sa fie organizat un referendum, în prealabil. Dodon spune că-şi doreşte anularea părţii economice a documentului, dar acordul de regim liberalizat de vize pentru cetăţenii noştri să rămână intact. Ar fi posibil acest lucru?
- Lucrurile sunt simple: atâta vreme cât se respectă prevederile Acordului de Asociere, nicio modificare a acestui mecanism nu ar trebui să afecteze accesul cetăţenilor Republicii Moldova la regimul liberalizat de vize în ţările europene. Dacă autorităţile de la Chişinău încep să ia măsuri în direcţia opusă angajamentelor luate în Acordul de Asociere şi nu-şi respectă promisiunile, Republicii Moldova ar putea să i se suspende o parte din aceste beneficii.
- Care sunt riscurile la care se expune politica externă a Republicii Moldova prin afirmaţiile pe care le face preşedintele Igor Dodon cu referire la denunţarea Acordului cu UE, dar şi prin vizita oficială a lui Dodon în calitate de preşedinte, la Moscova?
- Trebuie să înţelegem că, dacă Republica Moldova nu mai face dovada că doreşte să realizeze reformele necesare în domenii precum justiţia, combaterea corupţiei, a spălării banilor, statele europene nu pot să rămână indiferente. De ce să ajuţi financiar, să dai bani gratis unei ţări, când ştii că aceştia vor ajunge în cea mai mare parte în buzunarele unor corupţi şi nu vor ajuta la creşterea nivelului de trai al tuturor cetăţenilor? Trebuie ca oamenii să înţeleagă că aceşti bani gratuiţi, cele aproximativ 746 de milioane de euro despre care aţi pomenit, vin din buzunarele cetăţenilor europeni, ei sunt colectaţi de la cetăţenii celor 28 de state membre ale Uniunii Europene, care, aşa cum şi-au asumat-o politic, doresc să-i ajute la nevoie pe cetăţenii moldoveni, doresc să-i ajute să-şi modernizeze statul, să aibă şcoli mai bune, spitale mai bune şi o infrastructură mai bună, dar nu doresc ca aceşti bani să ajungă în buzunarele oligarhilor. Nu vă imaginaţi că europenii nu au nevoie de aceşti bani şi că nu au ce să facă cu ei, din contră, este mare nevoie de aceste finanţări şi în statele europene, dar cu toţii ne-am asumat să ajutăm Moldova să urmeze parcursul proeuropean. Dar, dacă Republica Moldova nu va arăta în continuare voinţa politică de a lupta cu corupţia şi de a realiza reformele pe care şi le-a asumat în Acordurile de Asociere, orice scenariu este posibil, inclusiv blocarea acestor finanţări. Referitor la vizita efectuată de preşedintele Igor Dodon la Moscova, trebuie spus că bune relaţii economice cu Federaţia Rusă doreşte şi Uniunea Europeană. Trebuie, însă, ca aceste relaţii să se facă aşa cum trebuie să fie relaţiile între doi parteneri, corecte, oneste şi pe picior de egalitate. Vizita în sine nu ar trebui să fie discutată sub aspectul riscurilor, important este ce se va întâmpla ca urmare a acestei vizite, ce a promis preşedintele Igor Dodon Moscovei şi dacă aceste promisiuni sunt în interesul cetăţenilor Republicii Moldova sau în interesul Moscovei şi al jocului geopolitic tot mai agresiv pe care îl are în regiunea noastră.
- Care ar putea fi atitudinea Uniunii Europene faţă de intenţia lui Igor Dodon de a semna un acord cu Uniunea Euroasiatică?
- În primul rând, cred că preşedintele Dodon nu vrea să piardă beneficiile apropierii de Republica Moldova chiar dacă încearcă să se împrietenească cu preşedintele Putin. Cert este că Uniunea Europeană nu va putea fi păcălită. Dacă preşedintele Dodon nu va respecta angajamentele stabilite de comun acord de Republica Moldova cu Uniunea Europeană, nu va mai putea beneficia de aceleaşi avantaje ca şi astăzi în relaţia cu UE. Dacă îşi imaginează că va putea păcăli Uniunea Europeană să nu realizeze reformele necesare Republicii Moldova şi să devină un pion în jocul geopolitic al Moscovei, îl asigur că acest lucru nu va funcţiona, Uniunea Europeana nu va permite asta. Iar atunci va trebui să vină în faţa cetăţenilor moldoveni şi să le explice ce a făcut.
- La ce riscuri se supune politica externă a Republicii Moldova în cazul în care ar fi denunţat Acordul de Asociere UE-RM?
- Vorbim despre aceleaşi riscuri pe care le-am menţionat adineauri, pierderea beneficiilor concrete pe care Republica Moldova le are astăzi prin acest acord, libera circulaţie în statele europene, blocarea ajutorului financiar de 746 de milioane de euro despre care am vorbit şi transformarea Republicii Moldova dintr-un stat model în ceea ce a însemnat conduita sa ca partener al Uniunii Europene într-un stat tot mai sărac, mai corupt şi mai îndepărtat de standardele democratice europene.
Interviu realizat de Elena Guţu, TVR MOLDOVA