POLITIC

Revoltă în comunitatea mass-media după ce CEC a aprobat regulamentul privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale

Revoltă în comunitatea mass-media din Republica Moldova după ce Comisia Electorală Centrală a aprobat regulamentul privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale din această toamnă. Normele stabilite ar lovi în pluralismul şi diversitatea media, mai ales în condiţiile în care presa naţională este monopolizată, susţin organizaţiile jurnalistice.

Iniţial, Consiliul Audiovizualului propunea ca dezbaterile electorale pentru alegerile prezidenţiale să fie organizate doar de postul public de televiziune, iar ceilalţi radiodifuzori să fie obligaţi să le retransmită. Sugestia a nemulţumit mulţi jurnalişti, aşa că CEC a făcut un pas înapoi. Regulamentul aprobat stabileşte că celelalte posturi TV au posibilitatea să preia emisiunile televiziunii naţionale, dar nu sunt obligate.

„Pentru a asigura pe de o parte respectarea cadrului normativ şi, pe de altă parte, pentru a da posibilitatea radiodifuzorilor să nu supună riscului personalul său şi acei concurenţi electorali. CEC, la propunerea CA, a decis de a da posibilitatea fie de a organiza dezbateri proprii, fie de a prelua dezbaterile de la postul naţional de televiziune”, a spus MAXIM LEBEDINSCHI, secretar, CEC.

Aceste două opţiuni ar reprezenta o portiţă deschisă pentru instituţiile de presă, spun jurnaliştii. Totuşi, ei cred că e un tertip pentru ca unii candidati să fie apăraţi de întrebări incomode. În plus, organizaţiile media pun la îndoială şi echidistanţa postului public de televiziune.

„Dacă de exemplu, în seara zilei de luni se organizezaă dezbateri la Moldova1 şi sunt retransmise concomitent de toate televiziunele, în cazul asta ce vedem noi? Moldova1 cu întrebări – răspunsuri. Există un mare pericol şi risc ca să nu avem parte de întrebări incomode. Am văzut în campaniile precedente cum s-au organizat dezbaterile la diferite televiziuni. Ori noi aşteptăm ca alegători să avem răspunsuri la diferite întrebări”, a spus NADINE GOGU, director executiv, Centrul pentru Jurnalism Independent.

Şi ar mai fi un aspect care ar putea duce la favorizarea unor concurenţi electorali.

„Consider că un al doilea scop pe care îl urmăreşte partidul de guvernământ cu acest regulamt este să nu le ofere candidaţilor opoziţiei accesul la audienţa posturilor de televiziune controlate de socialişti. Vă reamintesc că aceste posturi, conform ultimelor date de audienţă, sunt în topul audienţei”, a declarat PETRU MACOVEI, director executiv, Asociaţia Presei Independente.

Jurnaliştii sunt indignaţi de faptul că autorităţile nu i-au consultat la elaborarea regulamentului. Comunitatea de presă este nemulţumită şi pentru că în emisiunile analitice nu trebuie să existe comentarii despre programele candidaţilor sau deciziile CEC.

„Este, de fapt, o încercare de a cenzura. Per ansamblu, regulamentul este unul prost din punctul meu de vedere şi nu face decât să mişcoreze caracterul unor dezbateri critice”, a spus PETRU MACOVEI, director executiv, Asociaţia Presei Independente.

Potrivit documentului aprobat de CEC, fiecare furnizor de servicii media care decide să se implice în reflectarea campaniei pentru alegerile din 1 noiembrie trebuie să depună la Consiliul Audiovizualului, până pe 8 septembrie, o declaraţie privind politica editorială pe care o va adopta pentru aceste emisiuni. Altfel, nu are voie să ia parte la campania electorală.