POLITIC

Raport: Mass-media continuă să fie controlată politic

post-img

În Republica Moldova mass-media continuă să fie controlată politic, iar cetăţenilor în perioada electorală li s-au prezentat doar anumite viziuni, aşa încât nu toată lumea a avut acces egal şi echilibrat la informaţie. Chiar şi aşa, experţii media menţionează că mai există „insule” de presă independentă în ţară, care-şi exercită meseria echidistant şi echilibrat, inclusiv în campania electorală.

Sunt constatări ale celui de-al cincilea şi ultimului raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile din 24 februarie, realizat în perioada 17-24 februarie, în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte, de către Asociaţia Presei Independente şi Centrul pentru Jurnalism Independent.

Directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a remarcat că au fost monitorizate 12 televiziuni, în orele de seară. De cele mai multe ori, de tonalitate pozitivă în ştiri, emisiuni şi dezbateri au beneficiat concurenţii electorali în circumscripţia naţională PDM, urmaţi de PSRM şi Partidul Politic Şor. Blocul electoral ACUM a apărut în cele mai multe materiale cu tonalitatea negativă, fiind urmat de PSRM. Dintre concurenţii în circumscripţii uninominale, cele mai multe apariţii în materiale cu tonalitate pozitivă i-au revenit lui Vladimir Plahotniuc (PDM), Vasile Costin (PDM), Constantin Ţuţu (PDM), urmaţi de Zinaida Greceanîi (PSRM), Alexandr Odinţov (PSRM) şi Vlad Batrîncea (PSRM). Mihail Popşoi (ACUM), Elena Bodnarenco (PCRM) şi Andrei Năstase (ACUM) au avut cele mai multe menţiuni pe tonalitate negativă.

Cea mai mare vizibilitate, din punctul de vedere al frecvenţei şi duratei apariţiilor în imagini şi al intervenţiilor directe în materiale, a avut-o PDM, PSRM, ACUM, Partid Politic Şor şi PL. Cea mai mare diversitate, din punct de vedere tematic, a fost atestată la NTV Moldova, Accent TV, Pro TV şi Televiziunea Centrală. La documentarea materialelor, posturile monitorizate au recurs la diverse surse sociale, pe primul loc fiind cetăţenii, urmaţi la mare distanţă de reprezentanţii CEC, exponenţi ai societăţii civile.

Apreciind, per general, comportamentul mass-media în campania electorală şi încălcările atestate, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent a spus că, în pofida sancţiunilor aplicate, situaţia rămâne aceeaşi. „Aceasta demonstrează că avem un Consiliu al Audiovizualului, dar efect în urma activităţii acestui Consiliu nu avem, când vorbim de campania electorală. Ar fi cazul ca acesta să aplice sancţiuni care să fie şi eficiente”, a subliniat Nadine Gogu.

Directorul Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, s-a referit la activitatea a 16 portaluri online şi ziare monitorizate. Partidul Democrat, Partidul Socialiştilor, Blocul electoral ACUM şi Partidul Şor au fost cei mai mediatizaţi concurenţi electorali în circumscripţia naţională în ultima săptămână a campaniei electorale. De cele mai multe ori, tonalitatea reflectării a fost neutră. Cel mai des au fost prezentaţi în context negativ Partidul Democrat şi Partidul Socialiştilor, iar cele mai multe apariţii pe o tonalitate pozitivă le-a avut Partidul Democrat.

În rândul candidaţilor pe circumscripţiile uninominale, Vladimir Plahotniuc (PDM), Maia Sandu (ACUM), Andrei Năstase (ACUM) şi Ilan Şor (PPŞ) au fost cei mai mediatizaţi. Cele mai multe apariţii pe o tonalitate pozitivă le-a avut Vladimir Plahotniuc, urmat de Ilan Şor. În ceea ce priveşte apariţiile pe o tonalitate negativă, primii patru clasaţi sunt Vladimir Plahotniuc, Maia Sandu, Andrei Năstase şi Ilan Şor. Aceştia au avut practic acelaşi număr de apariţii negative.

Polina Panainte, secretara Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte, a remarcat că, deşi unii concurenţi electorali s-au bucurat de o prezenţă masivă pe ecranele televizoarelor şi pe online, nu au câştigat un loc în parlament, ceea ce o face să creadă că cetăţenii au început să diferenţieze informaţia care manipulează de cea prezentată echidistant.