POLITIC

PAS solicită să se facă publice mai multe acte despre privatizarea Air Moldova

post-img

Partidul Acţiune şi Solidaritate solicită Ministerului Economiei şi Infrastructurii să facă publice mai multe acte cu privire la procesul de privatizare a companiei aeriene Air Moldova. Joi, 11 octombrie, în cadrul unei conferinţe de presă, conducerea PAS a spus că documentele trebuie publicate pentru a înţelege de unde vin datoriile dubioase care au fost folosite drept argument pentru privatizarea companiei, transmite IPN.

Lidera PAS, Maia Sandu, a menţionat că modul în care s-a făcut privatizarea provoacă îngrijorări. Compania declarată câştigătoare a fost creată cu puţin timp înainte de privatizare. Lidera PAS mai spune că preţul de vânzare este extrem de necorespunzător.

Vicepreşedintele PAS, Mihai Popşoi, se întreabă de ce statul nu a investigat sub nicio formă problemele care au apărut în cadrul companiei, în urma datoriilor acumulate în ultimii ani. Există suspiciuni că Air Moldova ar putea avea soarta Aeroportului Internaţional Chişinău, care după privatizare a ajuns în mâinile primarului de Orhei, Ilan Şor.

Sergiu Litvinenco, membru al Biroului Permanent Naţional PAS, a declarat că se cere MEI să prezinte rapoartele financiare ale Air Moldova pentru ultimii trei ani; rapoartele de audit; lista membrilor consiliului de administraţie, cu indicarea perioadei în care aceştia au activat. La fel se solicită copia situaţiilor financiare de gestiune autentică; copia contractului de vânzare-cumpărare; raportul de privatizare; actul în care firma care a câştigat licitaţia îşi confirmă capacitatea de investiţii şi răspuns la întrebarea de ce nu s-a ales pentru procedura de privatizare conceptul în baza de proiecte individuale, care ar fi fost mai transparent.

În cadrul unor audieri parlamentare la subiectul privatizării companiei aeriene, Vitalie Iurcu, secretar de stat la Ministerul Economiei şi Infrastructurii, a declarat că situaţia la Air Moldova a devenit critică în 2012, când compania a înregistrat pierderi de 72 de milioane de lei. Odată cu intrarea pe piaţă a companiilor low cost, pierderile au crescut – 227 de milioane de lei în anul 2015. Situaţia s-a agravat şi mai mult din cauza majorării preţurilor la produsele petroliere. Toate acestea au creat un şir de probleme companiei. Pe de altă parte, este vorba şi despre o flotă învechită de 20 de ani, cu şase aeronave, dintre care două în proprietate, patru în leasing.

Vladimir Baldovici, directorul general al Agenţiei Proprietăţii Publice, a declarat că au existat numeroase sesizări venite din partea Eurocontrol, care atenţiona asupra datoriilor Air Moldova. Acest fapt însemna că în orice moment puteau fi sistate cursele în spaţiul european. Funcţionarul a făcut referire şi la mentenanţa proastă, fapt ce ţinea navele la sol, iar compania era nevoită să închirieze nave străine pentru a-şi onora obligaţiile. În ceea ce priveşte organizarea concursului comercial, Vladimir Baldovici a spus că la termenul limită, 4 septembrie 2018, a fost înregistrată o singură ofertă.

Drept rezultat al concursului de privatizare a companiei aeriene de stat Air Moldova, a fost desemnată câştigătoare compania Civil Aviation Group SRL. Compania a fost fondată în august 2018 şi dispune de un capital social subscris de 500 de mii de lei, fiind deţinută în proporţie de 49% de către Blue Air Aviation şi 51% de către două persoane fizice din Republica Moldova.