POLITIC

Astăzi a fost prezentat raportul final de monitorizare a campaniei electorale din mass-media

Presa din Republica Moldova nu a fost intotdeauna obiectiva si echidistanta in campania electorala pentru scrutinul din 24 februarie. Asociaţia Presei Independente şi Centrul pentru Jurnalism Independent au monitorizat mass-media inainte de alegeri şi au prezentat astăzi raportul final.

În total au fost monitorizate 28 de instituţii mass-media, în perioada 9 ianuarie-24 februarie 2019. Concluziile finale arată că unele dintre ele nu au reflectat obiectiv şi echidistant campania electorală.
 
„Am avut instituţii mass-media în Republica Moldova care au urmărit interesul public şi s-au preocupat de informarea multi-aspectuală a cetăţenilor cu drept de vot. Cu toate acestea am avut şi practici vicioase, ca să zic aşa, non-jurnalistice, când instituţiile mediatice s-au comportat ca şi tribune ale partidelor şi nu s-au gândit la informarea alegătorilor”, a declarat Petru Macovei, director al Asociaţiei Presei Independente.
 
Au fost monitorizate 12 posturi de televiziune şi 16 portaluri de ştiri şi ziare. Cele mai multe abateri au fost sesizate la posturile TV. Volumul total al materialelor audiovizuale cu caracter electoral a fost de aproximativ 449 de ore, iar în ceea ce priveşte mediul online, un total de 5.677 de materiale.
 
„Am constatat că şi în campanie pre-electorală şi în campanie electorală, o parte din radio-difuzori au făcut partizanat politic deschis, favorizând anumiţi concurenţi electorali pe de o parte şi defavorizând alţi concurenţi electorali. În acelaşi timp, au fost radio-difuzori care au avut un comportament echilibrat, neutru”, a precizat Nadine Gogu, directoarea Centrul pentru Jurnalism Independent.
 
„În ceea ce priveşte mediul online, vreau să remarc cu satisfacţie că a existat o masă critică de portaluri care nu au făcut partizanat politic, dar au existat, aşa cum vă spuneam, şi portaluri create cu scopul foarte clar de a promova anumiţi concurenţi electorali, au fost, defapt, portaluri de partid”, a amai adăugat Petru Macovei.
 
Raportul a fost realizat în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media, cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei, National Endowment for Democracy şi USAID.