JUSTIŢIE

Expert: Organele penale nu cunosc specificul autorităţilor publice locale

post-img

Aleşii locali deseori sunt acuzaţi de încălcarea legislaţiei de către organele de urmărire penală fără însă ca cele din urmă să cunoască suficient specificul de organizare şi funcţionare a autorităţilor administraţiei publice locale, atribuţiile specifice celor 2 autorităţi publice locale (primarul / preşedintele raionului şi consiliul local / raional), raporturile dintre aceste autorităţi, legislaţia care reglementează activitatea şi competenţele autorităţilor administraţiei publice locale, a explicat în cadrul emisiunii ”15 minute de realism economic” de către expertul IDIS Viitorul, Viorel Pîrvan.

Este o presiune enormă pentru reprezentanţii administraţiilor publice locale când se invocă în învinuire un prejudiciu în proporţii mari (chiar şi milioane de lei), cu calificarea acţiunilor în forma agravantă „urmări grave”, cu solicitarea aplicării pedepsei cu închisoarea pe un termen mare în contextul în care instanţele de judecată achită în final făptuitorii pe motiv că lipseşte infracţiunea, componenţa de infracţiune, se încetează procesul penal pe motiv că faptele constituie contravenţii.

”Nu totdeauna este clar, inclusiv pentru instanţele de judecată, cum organul de urmărire penală evaluează daunele invocate în învinuire, în special daunele cauzate interesului public. În rezultatul monitorizării au fost identificate interpretări şi estimări subiective, apreciate ca nefondate chiar şi de către instanţele de judecată. În calitate de exemple notăm 8 cazuri în care organele de urmărire penală, pentru a argumenta cauzarea unei daune, a invocat „discreditarea imaginii autorităţilor publice locale”, nefiind clar cum a fost stabilit acest fapt şi evaluată dauna respectivă”, susţine Viorel Pîrvan.

De multe ori în învinuirile aduse doar se argumentează încălcarea legilor, dar nu sunt indicate şi evaluate prejudiciile care ar trebui să rezulte din acţiunile reprezentanţilor administraţiilor publice locale. Cauzarea prejudiciului este o condiţie obligatorie pentru calificarea infracţiunilor din Codul penal şi survenirea răspunderii penale. În mai multe soluţii ale instanţelor de judecată este menţionat expres că nu este suficient ca un ales local să acţioneze contrar procedurilor legale, dacă nu există daune cauzate, el nu poate fi tras la răspundere penală.

Potrivit lui Viorel Pîrvan, calificarea infracţiunilor în privinţa reprezentanţilor administraţiilor publice locale comportă de multe ori un caracter subiectiv şi neuniform. Cei împotriva cărora sunt îndreptate aceste acţiuni se află într-o situaţie de insecuritate juridică, fiind implicaţi în procese judiciare complicate, stresante, care necesită eforturi mari şi cu final incert.

În concluzie, expertul IDIS Viitorul instruirea continuă a aleşilor locali şi funcţionarilor publici în domeniile în care cel mai des se comit încălcări şi care cel mai servesc temei pentru intentarea cauzelor penale. De asemenea, este necesar acordarea suportului juridic necesar reprezentanţilor administraţiilor publice locale din partea Cancelariei de Stat şi oficiilor sale teritoriale în domeniile cu risc sporit de pornire a cauzelor penale.

Emisiunea este realizată de către IDIS „Viitorul” în parteneriat cu Radio Europa Liberă.