EXTERN

Vehiculele autonome vor intra pe piaţa europeană începând cu anul 2020

post-img

Se aşteaptă ca piaţa vehiculelor autonome să crească exponenţial, creând noi locuri de muncă şi să genereze profituri de 620 de miliarde de euro pentru industria auto din UE şi 180 de miliarde de euro pentru sectorul electronic până în anul 2025.

În ce măsura vor beneficia cetăţenii de pe urma vehiculelor autonome?

Aproximativ 95% dintre accidentele rutiere implică eroarea umană. Anual, mii de oameni îşi pierd viaţa în aceste accidente. Vehiculele autonome pot reduce aceste numere în mod semnificativ şi pot contribui la îmbunătăţirea siguranţei rutiere. Tehnologia digitală poate reduce congestionarea traficului şi emisiile de gaze cu efect de seră şi poluanţi atmosferici. 

Care sunt provocările pe care le întâmpină vehiculele autonome în UE?

Întrucât vehiculele autonome vor trebui să circule pe drumuri sau străzi cu vehiculele neautomatizate, precum şi cu pietonii şi bicicletele, cerinţele de siguranţă corespunzătoare şi armonizarea normelor la nivelul UE sunt esenţiale.

Mai mult decât atât, deoarece vehiculele autonome preiau sarcinile de conducere de la oameni, este necesar ca legislaţia europeană privind răspunderea să evolueze şi să clarifice cine este răspunzător în caz de accident: şoferul sau producătorul.
Ce face UE?

În timp ce dezvoltarea tehnologică progresează într-un ritm accelerat, UE depune eforturi pentru asigurarea unor norme comune privind acest domeniu.

În urma elaborării comunicării Comisiei „Către mobilitatea automatizată: o strategie UE pentru mobilitatea viitorului”, eurodeputatul Wim van de Camp, membru din grupul PPE, a pregătit un raport referitor la conducerea autonomă, care va fi votat în Parlament pe 15 ianuarie.

În raport se subliniază că politicile şi legile UE privind mobilitatea automatizată şi conectată ar trebui să acopere toate modurile de transport, inclusiv transportul maritim pe distanţe scurte, navele de navigaţie pe apele continentale, navele de transport marfă şi sistemele feroviare uşoare. Totodată, eforturile de standardizare la nivel internaţional trebuie să fie în continuare coordonate pentru a garanta siguranţa vehiculelor la nivel transfrontalier.

Vehiculele autonome sunt echipate cu senzori, camere încorporate, GPS de înaltă precizie, receptoare prin satelit şi radare cu rază scurtă de acţiune care efectuează în totalitate sau o parte din sarcinile de conducere.

Nivelurile de automatizare.

Vehiculele care asistă conducătorul auto (nivelul 1 şi 2 de automatizare) sunt deja disponibile pe piaţa europeană. În prezent, vehiculele autonome (nivelul 3 şi 4) sunt testate şi se preconizează că vor intra pe piaţă în perioada 2020-2030. De asemenea, vehiculele cu automatizare completă vor apărea după 2030. Se aşteaptă ca toate vehiculele noi să fie conectate începând cu 2022.